La Sindicatura conclou que Besalú va ''maquillar'' l'exercici comptable del 2018

Assegura que va comptabilitzar quasi mig milió d'euros més que els reals

La Sindicatura de Comptes creu que l'Ajuntament de Besalú (Garrotxa) va presentar una situació pressupostària "més favorable" de l'exercici del 2018 de la que realment tenia. L'ens ha detectat una diferència de 467.282 euros en negatiu entre el romanent de tresoreria calculat per l'Ajuntament i el que ha calculat l'ens.

En aquest sentit, la sindicatura creu que la xifra real era d'1,05 milions d'euros en negatiu mentre que l'Ajuntament la xifrava en 591.665,95 euros. L'informe de la Sindicatura també diu que, tot i que l'Ajuntament tenia un conveni amb XALOC per la gestió dels tributs, el consistori incomplia els acords i la normativa de recaptació tributària.

El romanent de tresoreria forma part de l’estat de liquidació del pressupost i és la suma dels drets pendents de cobrament (del mateix exercici i dels anteriors), més els fons "líquids" de tresoreria i menys els crèdits pendents de pagament (del mateix exercici i dels anteriors). La Sindicatura de Comptes ha emès un informe, precisament, sobre l'estat del romanent de tresoreria de l'Ajuntament de Besalú en l'exercici 2018.

L'ens alerta que la tasca de fiscalització s'ha vist "limitada" per determinades mancances en la informació referides bàsicament en el fet que el consistori no disposava d'un mòdul específic per a la gestió i la recaptació dels tributs i altres ingressos que gestionava directament, i per tant, aquesta informació no estava integrada dins del sistema d'informació comptable.

D'altra banda, diu que no es donaven de baixa els drets pendents de cobrament per raó de la seva antiguitat i que, si algun d'aquests tributs s'arribava a cobrar, no s'aplicava cap recàrrec a la quota, ni tampoc els interessos de demora que se'n poguessin derivar. Això va suposar, segons l'ens, uns menors ingressos per a l'Ajuntament.

Per tot plegat, diu, no ha pogut fer una estimació del nombre d'expedients que no es van traspassar a Xaloc, ni tampoc dels imports que l'Ajuntament va deixar de recaptar per no haver aplicat "de forma rigorosa" els procediment establerts a la normativa. "El càlcul de les desviacions de finançament s'efectuava de manera extracomptable i sense tenir en compte les despeses de finançament afectat imputades en el capítol 2 de béns corrents i de serveis", conclou l'ens. També diu que l'Ajuntament no feia les conciliacions dels saldos pendents de cobrar dels tributs altres ingressos que li comunicava XALOC.

Drets pendents de cobrament, "sobrevalorats"

Pel que fa als ingressos, els drets pendents de cobrament estaven, segons la sindicatura, "sobrevalorats" en diversos casos. Per una banda, els drets tributaris amb antiguitat superior al període legalment exigible que no s'havien donat de baixa, per valor de 88.588 euros.

També els drets en concepte de quotes d'urbanització reconeguts en l'exercici del 2008, per valor de 120.029 euros, sense que "hagin pogut obtenir documentació que n'acredités l'exigibilitat" o els drets en concepte d'aportacions d'empreses privades a diversos convenis urbanístics en els exercicis 2005-2007, per valor de 78.748 euros. La Sindicatura diu, en relació a això, que no s'ha obtingut "evidència de documentació" que acredités que es podien reclamar. Tampoc dels drets en concepte d'aportacions per inversions i millores reconeguts en l'exercici del 2010 –per valor de 54.147 euros-.

A més, detalla que s'hi inclouen els drets de venda de l'immoble on estava ubicada l'antiga piscina municipal, per valor de 743.000 euros, tot i que "mai es va arribar a fer efectiva una adjudicació en subhasta, ni tampoc una venda". En relació als drets reconeguts de forma anticipada en concepte de transferències i subvencions –per un import de 337.749 euros- provinent de la Generalitat i de la Diputació, diu que es van reconèixer en el moment de la seva justificació "sense tenir la certesa que l'ens atorgant els hagués registrat comptablement".

La Sindicatura remarca que molts d'aquests saldos s'havien dotat gairebé en la seva totalitat en l'estat del romanent de tresoreria. Per aquest motiu, l'efecte net sobre les baixes proposades va tenir un "impacte menor".

D'altra banda, destaca que el saldo a 31 de desembre del 2018 dels Creditors per operacions pendents d'aplicar al pressupost - que no s'inclou a l'estat del romanent de tresoreria- era de 370.360 euros.

La Sindicatura fa diverses recomanacions en el seu informe. Entre elles, recomana a l'Ajuntament que, atesa la seva situació econòmica, revisi els serveis que presta –molts dels quals no obligatoris- així com les taxes i els seus preus dels que "efectivament" faci.