Madrenas fa una crida a comprar en el comerç local durant aquest Nadal per salvar-lo

L'alcaldessa veu "estèril" el debat sobre el comerç electrònic

L'Ajuntament de Girona engega una campanya per fomentar les compres de Nadal a la ciutat. L'alcaldessa, Marta Madrenas, explica que l'objectiu és fer que, durant les festes, "les cases s'omplin de productes locals".

Segons les primeres conclusions de l'estudi sobre l'impacte que el coronavirus ha tingut damunt el teixit comercial, la supervivència del 20% de les botigues depèn, en bona part, de les vendes que facin per Nadal. Per això, coincidint amb l'encesa dels llums, el consistori posa en marxa la campanya 'Regala Girona'.

Durant la presentació, Madrenas també ha dit que veu "estèril" que es doni l'esquena al comerç electrònic –en referència a Amazon- però sí que ha demanat aprofitar-lo "amb intel·ligència" per enfortir el teixit local.

Un estudi de punt de partida

Ara fa uns mesos, l'Ajuntament va encarregar a la consultoria externa RDB Consulting que redactés un estudi per saber l'impacte que la covid-19 ha deixat damunt el teixit comercial de la ciutat. Els resultats es donaran a conèixer a principis del 2021. Aquest divendres, però, el consistori ja n'ha avançat algunes conclusions preliminars; i que, de fet, han servit per treballar la campanya de Nadal.

L'anàlisi estima que la capacitat de supervivència del 20% dels comerços de la ciutat depèn, en bona mesura, d'allò que ingressin per festes. L'estudi també subratlla que el teixit comercial, de serveis i de restauració de la ciutat arriba a finals d'any "amb greus problemes estructurals" derivats de la pandèmia i les restriccions.

L'afectació, però, és desigual. Segons ha concretat la regidora de Promoció Econòmica, Glòria Plana, els comerços d'alimentació, equipament de la llar, electrònica i jardineria han resistit millor l'estocada. "I en alguns casos, han fet vendes superiors a les del 2019 en termes interanuals", ha dit la regidora. Per contra, a l'altra banda s'hi troben les botigues de moda; aquí, les vendes no es recuperen i ha baixat la despesa mitjana per persona.

D'altra banda, l'estudi fet per RDB també posa damunt la taula com les compres a distància han crescut "de manera important". I que arran del confinament, la ciutadania també ha adquirit més consciència sobre el rol que juga el comerç local.

'Regala Nadal'

Per això, l'Ajuntament engega una campanya específica per fomentar les compres de Nadal a la ciutat. S'ha batejat com a 'Regala Girona' i porta per lema 'Dona vida al comerç i a la restauració de la nostra ciutat'. La campanya, que es difondrà a través de la web municipal, les xarxes socials i els mitjans de comunicació, "vol posar en valor el comerç local i els productes de quilòmetre zero", ha concretat Plana.

A més, al vídeo promocional, també es difon un altre missatge: que els botiguers, al seu torn, també són clients d'altres comerços. "I per tant, tant ells com la ciutadania són actors que dinamitzen el comerç local", ha dit la regidora. "Allò que volem és situar Girona al mapa i donar vida al comerç i a la restauració de la ciutat", ha afegit.

Plana també ha explicat que la campanya que s'engega per Nadal no es quedarà aquí. Perquè al llarg del 2021, l'Ajuntament també n'aprofitarà el missatge per promocionar el comerç local. "S'adaptarà per a esdeveniments com el 'Temps de Flors' o bé per a la campanya d'estiu", ha avançat Glòria Plana.

Comerç electrònic "intel·ligent"

L'alcaldessa de Girona ha dit que, tot i que la pandèmia encara obligui a no poder fer "vida normal", i que cal tenir molt presents les mesures de prevenció, sí que la ciutadania pot contribuir a "ajudar l'economia de la ciutat" fent les compres de Nadal als comerços. "Tenim un gran centre comercial a cel obert", ha subratllat Madrenas.

I aquí, l'alcaldessa també ha aprofitat per fer una reflexió al voltant del comerç electrònic. La batllessa ha dit que veu "estèrils" i "de cara a l'aparador" crides com la que ha fet l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, demanant fer boicot a les grans plataformes.

L'alcaldessa diu que el comerç electrònic, agradi o no, "ha vingut per quedar-se" i s'ha preguntat: "Hem d'anar tots en direcció contrària a l'autopista?". Per això, Madrenas diu que "no es pot donar l'esquena" al comerç electrònic, perquè també és la ciutadania qui l'ha impulsat, ni tampoc "amagar el cap sota l'ala" davant la revolució tecnològica.

En comptes d'això, però, l'alcaldessa sí que veu més "intel·ligent" aprofitar el comerç electrònic per "enfortir" el teixit comercial de la ciutat. Perquè, ha recordat, també és una eina que permet fomentar-lo i dinamitzar-lo. I aquí, Madrenas ha dit que, precisament, hi ha botigues de la ciutat que segueixen obertes gràcies a les vendes a través d'internet (i fins i tot, a través d'Amazon).

"La nostra prioritat serà sempre que els locals que hi ha als baixos dels edificis estiguin plens de comerç i restauració", ha subratllat l'alcaldessa. "Però també seria poc intel·ligent anar en contra de la revolució electrònica", ha afegit.

Encesa de llums i mercat de Nadal

L'Ajuntament ha presentat la campanya 'Regala Nadal' coincidint, precisament, amb el dia que s'encenen les llums a la ciutat. Aquest any s'hi inverteixen 220.000 euros (una xifra similar a la del 2019). Estan repartits a 113 espais arreu de 22 barris.

A banda, a més de l'arbre gegant de la plaça Catalunya, també se n'han instal·lat nou més a diferents punts de la ciutat. N'hi ha, per exemple, a les places Miquel de Palol, a la de Santa Eugènia, al passeig de Fora Muralla i als barris de Sant Narcís, Can Gibert del Pla, Pedret i Palau.

L'alcaldessa ha criticat el "fals debat" que s'ha obert amb els llums de Nadal i ha dit que, de fet, que s'instal·lessin era una demanda feta tant pel comerç com per l'hostaleria de la ciutat. "Ho veuen decisiu perquè és una fórmula idònia per dinamitzar uns dels sectors més tocats per la pandèmia", ha dit Marta Madrenas.

L'encesa dels llums de Nadal es farà avui a les sis de la tarda. I a partir d'aquí, s'il·luminaran cada dia fins al 6 de gener del 2021. Arran de la covid-19, però, no es farà cap acte oficial com el d'anys anteriors. A més, la pluja ha obligat a ajornar aquell que s'havia organitzat de manera alternativa.

Inicialment, es preveia que aquesta tarda la Girona Marxing Band recorregués els principals carrers comercials de la ciutat amb un vehicle descapotable, i que la gent els pogués veure passar o contemplar-los des dels balcons. Però el mal temps ha fet endarrerir-ho fins al 4 de desembre.

Aquell serà el dia que, precisament, s'obrirà el mercat de Nadal a la plaça de la Independència. Serà, això sí, amb menys parades de les de l'any passat (de 33 es passarà a 23) i complint tots els protocols de seguretat arran de la covid-19.