L'Ajuntament d'Olot (Garrotxa) reclama al Departament de Territori modificar el punt d'inici de la variant, que l'estudi informatiu situa a la boca sud del túnel de la Serra de Sant Valentí, i mantenir el que es preveia al projecte constructiu del 2015, ubicat sobre la traça de l'actual C-152 i el traçat de tota la part sud.
Segons el consistori, el traçat de l'estudi informatiu de la variant que hi ha a informació pública queda "supeditat" a la resolució de les variants de les Preses i la Vall d'en Bas. Amb la modificació proposada a les al·legacions que ha fet l'Ajuntament, es donaria "autonomia" en la tramitació i execució de la carretera al seu pas pel municipi, evitant retards.
Per la seva banda, Salvem les Valls al·lega que aquesta no és la infraestructura que la comarca i Olot "necessiten" i critica que es pretenguin invertir 200 MEUR en "augmentar el trànsit", contravenint la llei de canvi climàtic.
El Diari Oficial de la Generalitat va publicar l'1 d'octubre l'anunci d'informació pública de l'estudi informatiu i d'impacte ambiental de la variant d'Olot. En concret, es tracta de la nova carretera que permetrà completar l'eix Vic-Olot, des de la nova variant de les Preses (boca sud del túnel de la Pinya- fins a la seva connexió amb l'autovia A-26. Amb aquest tràmit s'obria el termini de presentació d'al•legacions i l'Ajuntament ha aprovat aquest dijous en Junta de Govern comparèixer-hi per proposar millores al projecte.
L'alcalde ha explicat que les al•legacions que han fet no són una "esmena a la totalitat" sinó que proposen un seguit de millores menors, excepte la principal. L'Ajuntament demana a Territori modificar el punt d'inici del projecte, que l'estudi informatiu situa a la boca sud del futur túnel de la Serra de Sant Valentí. La diagnosi que han fet els serveis tècnics municipals conclou que el traçat que preveu l'estudi queda "supeditat" a la resolució de la variant de les Preses i la Vall d'en Bas.
Per això, demanen mantenir el punt d'inici previst al projecte constructiu del 2015 –amb tots els tràmits completats- i que se situa sobre la traça actual de la C-152, així com tota la part sud del projecte. L'objectiu, asseguren, es garantir "l'autonomia" funcional i de tramitació de la nova carretera al seu pas per Olot.
"Així podrem demanar l'inici de les obres independentment dels altres trams", ha dit l'alcalde. Per la seva banda, el cap de l'àrea de Territori de l'Ajuntament, Ramon Prat, ha explicat que l'any 2015 la Generalitat va aprovar un projecte constructiu de variant "autònoma però que ara amb un projecte "únic" des de la C-37 fins a l'N-260 a Olot, el que es fa és "tallar amb unes tisores en un punt determinat a la boca sud del túnel de Cal Viguetà".
"El problema d'això és que si, pel que sigui, es retarda la variant de les Preses, la variant d'Olot no es podrà construir", ha insistit. "Creiem que seria tornar a obrir un debat que ja estava tancat", ha afegit.
D'altra banda, el consistori proposa que a sector Les Planotes-Subiràs el projecte constructiu respongui a les característiques constructives d'un vial urbà i no el d'una carreta. En aquest sentit, demana que la traça s'adapti al terreny per no constituir una barrera física i demana la incorporació, per exemple, de bandes de mobilitat urbana, si cal, que siguin segregades. També que l'estudi prevegi l'accés de camions pesats a l'enllaç Olot Nord –a l'alçada del polígon del Pla de Baix- per impedir el pas de vehicles de gran tonatge pel Pla de Dalt i que el tram viari de connexió previst situat entre l'enllaç Olot Oest i la carretera de Riudaura es traspassi a la Diputació de Girona.
Estudi d'impacte acústic
També reclamen un estudi més detallat de l'impacte acústic sobre el veïnat de l'Hostal del Sol, el mas Brugats i l'Arengada. En aquest sector del traçat, també fan referència a la proposta per allargar la coberta estructural de la variant des d la rotonda del carrer Serra de Sant Valentí fins a la de la carretera de Sant Joan de les Abadesses i urbanitzar a sobre aquesta plataforma una via perimetral que connecti la carretera de Sant Joan, la de Vallfogona i la nova C-37, evitant el pas per l'Avinguda Europa. Es tractaria d'un model similar al de les rondes de Barcelona.
D'altra banda, també es demana que en el tram de l'Avinguda Europa, entre el carrer Serra de Sant Valentí i l'avinguda de Les Feixes, que el projecte utilitza com a via col•lectora-distribuïdora, conservi les mateixes alineacions, rasants i elements constructius existents i inclogui l'actual carril bici en banda segregada.
A més, sol•liciten que el carril bici s'allargui des de la carretera de les Feixes fins a la de la Canya pel corredor de la variant, amb la finalitat de formar en conjunt una via continua que connecta Les Planotes, l'avinguda Europa, la carretera de les Feixes, el polígon de la Canya i la carretera de la Canya.
Finalment, demanen que inclogui un estudi de "dimensionat" i les obres subterrànies per donar continuïtat tant als col•lectors pluvials –que han de travessar la variant per desguassar les conques hidràuliques- com els col•lectors residuals.
Salvem les Valls, en contra
Per la seva banda, Salvem les Valls també ha convocat una roda de premsa aquest dijous per exposar les seves al•legacions al projecte. Asseguren que no s'oposen a fer una variant sinó al projecte tal i com està concebut. En aquest sentit, un dels seus portaveus Sergi Batlle diu que un dels punts clau és que l'any 2020 es preveuen invertir 200 milions d'euros (MEUR) en "augmentar el trànsit a la comarca". Un extrem que, segons diu, sembla "paradoxal" i "contradiu" l'article 24 de la Llei de Canvi Climàtic, que insta a les administracions a reduir el trànsit de vehicles.
També consideren que es projecta en una zona d'influència del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i que la mobilitat prevista, no està justificada. En aquest sentit, asseguren que es preveu doblar el trànsit –amb una previsió de creixements de l'1,4% anual- i que no està pensada per la mobilitat d'Olot i la comarca. També diuen que tindrà importants afectacions en el paisatge i el pas de fauna animal.
En l'apartat de propostes, diuen que cal mantenir la restricció vigent al túnel de Bracons de pas de vehicles pesants i limitar el trànsit de vehicles de transport d'animals vius per l'Avinguda Sant Jordi. També reclamen un pla de mobilitat comarcal que "englobi tots els sectors" i un pla sectorial urbanístic comarcal de polígons industrials.
La campanya per recollir adhesions –en paper i a través de la de la plataforma Change.org- ha recollit més d'un miler de signatures, segons els seus promotors.
La variant
La longitud total de la variant d'Olot és de 7,3 quilòmetres i comprèn l'anomenat tram oest (que va des de la boca sud del túnel de la Pinya –al final de la variant de les Preses- fins a l'enllaç Olot oest, amb una longitud de 3,8 quilòmetres i un túnel de 2,5) i el tram est. De les quatre alternatives proposades pel tram est, la considerada més idònia és la que s'allunya més de l'Hostal del Sol i "minimitza" l'afectació al territori. Els estudis preveuen una inversió de 115 MEUR pel tram oest i 74 pel tram est.