Foment vol amortitzar el túnel del Pertús abans de plantejar-se estendre el tercer rail fins a Portbou

El ministeri vol comprovar que el traçat pot assumir el trànsit ferroviari

No posar benes abans de les ferides. Aquesta és la directriu del Ministeri de Foment que tot i que admet que potser el túnel del Pertús, de la concessionària TP Ferro, no és la millor opció per fer passar els trens de mercaderies d'ample europeu, és l'única instal·lació que hi ha feta i, per tant, cal aprofitar-la. El director general de Transports, José Luis Cachafeiro, ha fet una crida a la racionalització de les infraestructures i ha afirmat que aquest corredor 's'ha d'aprofitar abans de plantejar-se altres alternatives'.

Cachafeiro, que aquest dijous ha participat en el Cercle d'Infraestructures de Girona, ha exposat que en pocs mesos entrarà en funcionament aquest pas ferroviari i que llavors serà el moment per testar si és capaç d'absorbir el trànsit de trens. 'A mesura que es desenvolupi el trànsit pel corredor, veurem com evoluciona', ha exposat el secretari general de Transports.

A finals del 2010, els trens de mercaderies començaran a circular pel túnel després de fer un recorregut que s'ha fet perquè TP Ferro pugui començar a cobrar peatges pel pas de trens. El moment més delicat serà quan pel mateix corredor hi circulin tant trens de mercaderies com combois del TGV. Cachafeiro ha afirmat que caldrà veure com evoluciona la demanda de viatgers sobre el corredor d'alta velocitat i si realment cal una alternativa per a les mercaderies.

Fins que no hi hagi aquesta certesa no es plantejaran opcions alternatives. Cachafeiro ha exposat que en un moment de contenció econòmica no es poden construir infraestructures si no es demostra que són prioritàries. Per això, fins que els números no demostrin que calen altres mesures com estendre el tercer rail fins a Portbou, no ho estudiaran.

Precisament, aquesta contenció econòmica i de la despesa fa que el Ministeri de Foment no vegi com a prioritari soterrar la línia convencional. Cachafeiro ha assegurat que l'enderrocament del viaducte que creua Girona i la desaparició de la via elevada queda 'supeditat' a 'l'encaix pressupostari'. El secretari general de Transports no s'ha atrevit a posar terminis ni a fixar cap data per a aquestes obres.

Tot i això, José Luis Cachafeiro ha volgut deixar clar que el procés d'adaptació europea de les infraestructures ferroviàries i la conversió de les vies a ample internacional és 'imparable'. Es pot trigar més o menys depenent del pressupost però, segons Cachafeiro, és innegable que la línia a seguir és la d'un procés d'integració de la xarxa ferroviària espanyola amb l'europea.

Corredor del Mediterrani, la prioritat

En aquest procés d'integració amb Europa, Cachafeiro ha deixat clar que la prioritat per al govern espanyol és el corredor del mediterrani per als trens de mercaderies. En aquest sentit, el secretari general de Transports ha explicat que en la mateixa línia d'aprofitar les infraestructures existents i no construir de forma desaforada, la intenció és completar el corredor superant els 'colls d'ampolla' que hi en alguns trams com el que va des de Tarragona a Castelló.