Caritas rep el doble de sol·licituds d'ajuda a l’Alt Empordà des de l’inici de la pandèmia

L’entitat remarca la importància de crear una xarxa de voluntaris en tots els pobles

La crisi derivada de la pandèmia de la covid-19 ha posat contra les cordes les entitats socials que durant els darrers mesos han rebut una allau de sol·licituds. És el cas de Càritas, on els voluntaris de la zona interior de la comarca de l’Alt Empordà han treballat de valent per cobrir unes demanes que s'han multiplicat per dos en comparació amb aquelles registrades l'any anterior. Un fet que en un primer moment els va despertar certa "preocupació".

Del total de sol·licitud, la majoria fan referència a l'abastiment de productes d'alimentació, ajudes per fer front als pagaments de subministres però també material destinat als infants per poder seguir els estudis que s'han hagut de realitzar des de casa. De fet, des de la direcció han destacat que el 40% dels que s'hi han acollit no havien acudit mai a l'entitat fins al moment. En aquest sentit, han subratllat que encara hi ha un cert component de "vergonya" que fa que moltes famílies vulnerables no demanin l'ajuda que necessiten.

Malgrat l'increment de demanda, el president de Càritas de l'interior de l'Alt Empordà, Marià Lorca, ha destacat que també han pogut notar una creixent "sensibilització" envers la problemàtica social per part de la societat. "La gent respon", ha assegurat Lorca, i malgrat que la situació és "difícil" creuen que es podrà continuar oferint els serveis.

Adaptació a les noves mesures de seguretat

Durant els darrers mesos l'entitat no ha aturat la seva activitat, però sí que s'ha hagut d'adaptar progressivament a la nova realitat, a més de les respectives mesures de seguretat. Es van adquirir mascaretes, gels hidroalcohòlics, i també es van canviar algunes de les dinàmiques, per exemple pel que fa al Centre de Distribució d'Aliments (CDA). Els paquets es deixaven preparats amb les racions corresponents i només s'afegien els aliments frescos al final. El Rober –el centre de recollida, reutilització i distribució de roba– va quedar tancat al públic però ara ja es troba actiu de nou.

"Potser no s'ha arribat a tothom, però totes aquelles persones que ho han demanat han estat ateses", han subratllat des de l'entitat. De fet, perquè es pugui garantir l'accessibilitat a tots els pobles i ciutats de la comarca, Càritas ha explicat que seria necessari disposar d'un grup de voluntaris en cadascun d'ells. També han remarcat la importància del "contacte" amb les administracions locals i les empreses privades. "S'han de buscar sinèrgies", ha conclòs Lorca.

Les dades del 2019

Tot plegat s'ha explicat en el marc de la presentació de la memòria de l'entitat amb dades del 2019. Un exercici en què Càritas va disposar d'un total de 469.967 euros, dels quals el 55,07% estava finançat per fons públics i la resta, el 44,93% per fonts privats. La inversió es va centrar pràcticament en la seva totalitat en acció social, tot i que també es van destinar fons al voluntariat i formació, i també a la sensibilització, comunicació i captació.

Pel que fa a la cobertura de necessitats bàsiques, es va oferir ajudes econòmiques puntuals a persones en risc d'exclusió per fer front a les despeses bàsiques i revertir situacions d'alta vulnerabilitat. Concretament es van atendre 52 persones. També es va atendre gairebé un miler de persones al CDA, amb un total de 326.606 quilos d'aliments distribuïts.

En habitatge van treballar amb 33 persones sense llar i es va atendre a 6 demandants de pisos d’acollida temporal. Entre la resta de branques que l’entitat va cobrir hi ha l’assessorament jurídic a immigrants, la intermediació laboral, l’acollida i l’acompanyament de persones o la formació lingüística i cultural d’adults.