Els hotels de l'Alt Empordà entren a la fase 3 amb la mirada posada al retorn dels turistes francesos

Miquel Gotanegra preveu un juliol "complicat" amb ocupacions del 25%

Piscines i zones comunes ja obertes, però sense que hi hagi clients o bé siguin testimonials. El pas a la fase 3 per als hotels de l'Alt Empordà no suposa grans canvis del que hi havia fins ara.

Dispensadors d'hidrogel a l'entrada, al menjador i a la terrassa. Un cartell informatiu sobre les mesures de prevenció de la covid-19 penjat a la porta que dona accés a la piscina, avui ja oberta però buida de turistes. I mampares de metacrilat a la recepció i a la barra on se serveixen els esmorzars. En aquesta última, però, sense que hi hagi menjar.

La situació a l'hotel 1935 de Roses (Alt Empordà), que té deu habitacions i quatre apartaments, és el reflex de la situació que viu el sector de la comarca amb el pas a fase 3. Aquí només han tingut tres clients al cap de setmana, i tots han vingut per motius laborals. Avui, però, ja no en tenen cap.

"A l'Alt Empordà hi ha aproximadament uns 150 hotels que sumen 14.000 places; però actualment, l'oferta disponible no arriba al 15%", diu el president de l'Associació d'Hostaleria de l'Alt Empordà, Miquel Gotanegra, posant xifres a la situació. El nou pas en la desescalada permet que els hotels reobrin les zones comunes –per exemple, les piscines- però allò que falta són els clients.

Gotanegra explica que el juny es tancarà amb ocupacions "gairebé zero", i que no serà fins a l'1 de juliol quan la majoria dels hotels de l'Alt Empordà reobrin. Per al president de l'Associació d'Hostaleria, si bé l'obertura de la frontera el proper dia 21 no deixa de ser "una bona notícia", sí que arriba tard i malament.

"El gran problema de tot plegat és la manca de concreció; anem sempre a l'últim minut, i això és molt dolent, perquè la gent no s'organitza les vacances amb set dies d'antelació", critica Gotanegra. A més, el president també explica que la nova data del 21 de juny tampoc farà variar massa previsions de reobertura al sector. "Posar en marxa un hotel no és simplement obrir una persiana; requereix organitzar equips, i anar tan just no és positiu per al sector", apunta Gotanegra.

Dependència dels francesos

A l'Alt Empordà hi ha una "dependència molt gran" del turisme estranger, explica el president de l'associació. Aquí, més del 75% dels clients d'hotels i càmpings venen de fora, i majoritàriament són francesos (en percentatges que volten el 50 i 60%).

"Per això, ens és impossible obrir la planta hotelera amb les fronteres tancades", subratlla Gotanegra. I tot i això, el president ja vaticina que "costarà molt arrencar" aquest estiu. Perquè per una banda, hi haurà francesos que hauran preferit altres destinacions (on ja s'ha relaxat el tancament de fronteres) i per l'altra, també caldrà veure quin serà el paper que jugarà el turisme interior. "Hem de tenir en compte que Catalunya el promociona, però de la mateixa manera, també ho fan França i altres països, i això tindrà conseqüències", vaticina.

"No arriben al 25%"

A l'Alt Empordà, doncs, allò determinant no és tant el canvi a fase 3 sinó l'obertura de fronteres. Miquel Gotanegra explica que a l'últim cap de setmana de juny es pot moure alguna cosa, però que això no evitarà tancar el mes amb poca ocupació. "Potser en alguns punts s'arriba al 10 ó 15%, però a molts llocs no", diu.

I de moment, per al juliol, les previsions no són optimistes. "Amb el que tenim damunt la taula, les xifres són molt baixes; en alguns llocs no s'arriba al 25% d'ocupació", explica el president de l'Associació d'Hostaleria de l'Alt Empordà.

Les esperances, ara per ara, es troben en aquell turisme "d'últim minut", diu Gotanegra. "En aquesta comarca no hi estem massa acostumats, però serà així", precisa.

A més, de cara al turisme francès, el president també explica que "la gran sort" que té la destinació és "un índex de fidelització molt alt". "El turista ens coneix i sap com treballem, i aquesta és la millor garantia; però no hi haurà cert moviment fins a la segona setmana de juliol, i a més, s'ha de tenir en compte que la gent ja té altres coses organitzades", conclou, en referència als clients internacionals.