Les empreses de la Garrotxa demanen ajuda per afrontar la crisi de la covid-19

Demanen assessorament, flexibilització de taxes i subvencions

L'Agència d'Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa (DinàmiG), juntament amb altres entitats comarcals, han donat a conèixer els resultats d'una enquesta feta a empreses per conèixer les conseqüències i necessitats arran de la crisi sanitària de la covid-19 i l'estat d'alarma.
En total van respondre 317 empreses (sobretot autònoms i amb un màxim de 5 treballadors) de sectors com serveis, indústries, hostaleria i comerç. Entre les principals demandes, destaquen més assessorament, flexibilització de taxes i ajudes econòmiques per fer front a la baixada de l'activitat. El 27% de les empreses enquestades han reduït plantilla durant l'estat d'alarma i són sobretot de l'hostaleria i comerços no alimentaris.
 
L'enquesta es va enviar el 31 de març i es van donar dues setmanes per respondre al qüestionari. La informació recollida se centra en els primers dies de l'estat d'alarma. L'objectiu de la iniciativa era poder mesurar l'impacte de la covid-19 entre el teixit empresarial i les principals inquietuds. En total, 317 empreses – principalment autònoms i empreses petites d’entre 1 i 5 treballadors - van respondre el qüestionari. El 70,35% estan ubicades a Olot seguit per Sant Joan les Fonts, Les Preses, Santa Pau, Sant Jaume de Llierca o la Vall d’en Bas que, de forma conjunta, acumulen un 15% de les respostes.
 
Pel que fa a àmbits i serveis, el 20,5% de les participants formen part del sector de comerços no alimentaris, un 15,1% es dediquen als serveis a persones, 14,5% són industrials, un 13,6% enfocades als serveis per a empreses, un 10,1% hostaleria i restauració i un 8,8% al comerç alimentari.
 
L’exempció de les quotes de la Seguretat Social, ajudes a fons perdut, la bonificació d’impostos com l’IVA, l’IRPF o l’impost de societats així com iniciatives per a la reactivació del consum i del comerç local són les principals mesures que les empreses i autònoms reclamen a les administracions catalanes i espanyoles. En el cas de les institucions municipals, les peticions són similars fent especial èmfasi en la necessitat de flexibilitzar les taxes i impostos locals, la facilitació de subministraments, suport i assessorament en la gestió d’ajudes econòmiques així com formació a treballadors, accions de dinamització del comerç per a la reactivació de l’economia i l’impuls d’una taula d’emergència del comerç local.

Teletreball, cancel·lacions i tensions de tresoreria

Segons l'enquesta, el teletreball va ser una de les mesures que es va adoptar majoritàriament en alguns sectors – com és el cas dels serveis a empreses, afectant el 57,6% de la plantilla - per adaptar-se a les restriccions de mobilitat i poder continuar actius davant de la crisi. No obstant això, en sectors com la indústria o els serveis a persones aquest va quedar restringit a un 22% de la plantilla.
 
Durant la primera fase de l’estat d’alarma, la meitat de les empreses van abaixar la persiana per obligació legal o responsabilitat i un 34,2% va decidir adoptar mesures de flexibilitat interna pel que fa a la plantilla i l’organització. Indiferentment dels àmbits empresarials, tots els negocis coincideixen en ressaltar la disminució de les vendes, la cancel·lació de les reserves i les tensions de tresoreria com les principals afectacions. En aquest sentit, 88 empreses (un 27% del total) van reduir plantilla, principalment en els àmbits d’hostaleria, restauració i comerços no alimentaris. La meitat d'elles ho van fet mitjançant un ERTO a gran part del seu equip de personal per poder gestionar situació. Un 22,6% ho va fer amb acomiadaments concrets, incloent prescindir personal contractat per empreses de treball temporal. Destaca també que un 21,5% va reduir la plantilla pel tancament de l'empresa.
 
Per sectors, els ERTO per força major es troben sobretot en els serveis a persones i a hostaleria i restauració. Els acomiadaments concrets, en canvi, predominen a la indústria, als serveis a empreses i al comerç alimentari. Dins els comerços no alimentaris hi hauria la major part de tancaments d’empresa (un 44% d’aquests han reduït plantilla perquè han tancat).
 
L'enquesta és una iniciativa de l'Agència d’Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa (DinàmiG) conjuntament amb l’Associació de Turisme Garrotxa, l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa i l’Associació de Comerciants d’Olot (ACO) entre altres entitats representants del teixit productiu, comercial i turístic de la comarca.