El tren convencional a Girona no passarà pels túnels urbans del TAV

L'alcalde defensa el projecte de soterrament enviat pel Ministeri i demanarà a l'Estat que l'inclogui dins els pressupostos del 2013

L'informe que va encarregar l'Ajuntament a l'empresa Transfer Enginyeria analitza si és viable aprofitar els túnels urbans del TAV per fer-hi conviure el tren convencional. El document, que s'ha presentat durant l'audiència pública, conclou que aquesta opció és gairebé inviable. Sobretot, pels costos i les complexitats tècniques.

L'informe posa de relleu que, per fer passar els trens convencionals pels túnels de l'alta velocitat no n'hi hauria prou amb estendre un tercer rail al subsòl de la ciutat. A més d'això, caldria construir fins a nou quilòmetres de noves vies.

Aquí s'hi engloben la connexió de la línia Barcelona-Portbou amb els túnels del TAV a la zona de Mas Xirgu, el ramal que aniria des de Sarrià fins al Pont Major -i que tornaria a entroncar amb la línia d'ample ibèric- i la variant exclusiva per al pas dels combois de mercaderies.

Apart, com recull el document, els trens regionals i de rodalies que passessin pels túnels del TAV haurien de ser nous, per permetre que poguessin canviar de tensió. I és que, l'electrificació de la catenària a les vies d'ample ibèric és de 3.000 volts, però en el cas de les d'alta velocitat, aquesta xifra s'eleva fins als 25.000 volts.

Tot plegat fa que els costos d'aquesta opció alternativa siguin gairebé tan elevats com el projecte per soterrar el tren convencional que Foment ha tramès a l'Ajuntament (i que supera els 350 MEUR).

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, assegura que aquesta proposta alternativa "resulta prou cara i complexa des del punt de vista tecnològic com perquè no la prioritzem". A més, Puigdemont també admet que aquesta opció "arriba tard", perquè el Ministeri de Foment hauria d'haver encarregat un estudi d'aquestes característiques -"i no pas l'ajuntament", precisa- abans que es comencés a foradar el subsòl de la ciutat.

Aturar l'obra del convencional

Durant l'audiència pública del TAV, les entitats de la ciutat han reclamat a tots els grups polítics del consistori que aturin l'obra del convencional si no hi ha garanties que Foment l'executarà. El seu portaveu, Martí Carreras, ha demanat "responsabilitat i seny" per evitar que els treballs puguin quedar empantanegats si s'acaben els diners.

"Que quedi clar, volem l'obra del tren convencional i aquesta és la nostra prioritat; però no volem que comenci sense garanties, perquè si s'atura, això suposarà un cost mol elevat pels ciutadans que la patirem", ha destacat. La proposta de les entitats ha rebut el recolzament de la CUP i d'ICV.

L'alcalde de Girona, però, sosté que el projecte enviat pel Ministeri ha de tirar endavant. "Defensem el projecte amb urgència i, per això, reclamarem a l'Estat que formi part dels pressupostos generals del 2013", ha dit Puigdemont.

L'alcalde també ha dit que, si be en aquest punt no hi ha debat, l'Ajuntament no descarta convocar un referèndum ciutadà per decidir com s'han de portar a terme les obres. "Per exemple, a l'hora de decidir què cal fer amb el viaducte, quins usos s'han de donar a la zona alliberada o què s'ha de fer a l'espai del parc Central", ha conclòs Carles Puigdemont.

Durant l'audiència pública, la portaveu del PSC, Pia Bosch, també ha demanat a l'Estat que "digui clarament" si després del TAV hi haurà obra del tren convencional. "Ens cal aquest compromís, perquè els moments actuals són dolents, però si l'Estat vol, hi ha recursos per a fer-la", ha dit Bosch.

Per la seva banda, el portaveu del PP ha recordat que el projecte de soterrament del tren convencional s'ha d'actualitzar -entre d'altres, pel què fa a pressupost- i ha dit que el seu grup defensa l'opció que el túnel no acabi a Pedret sinó a la zona de Campdorà.

Durant l'audiència pública, també han pres la paraula diversos ciutadans del centenar que han seguit l'acte. Entre d'altres, han demanat més informació al voltant de l'obra ferroviària o, igual que el portaveu de les entitats, han reclamat que l'obra del convencional no comenci sense tenir-ne lligada tota la inversió.