El llegat jueu gironí es promocionarà als EUA

La Red de Juderias organitza una missió en tres ciutats nord-americanes entre el 10 i el 16 de juny per atreure visitants

Els alcaldes de la xarxa veuen en les comunitats jueves nord-americanes un col·lectiu estratègic per poder captar el potencial turisme nord-americà, que es va desinflar considerablement a partir dels atemptats de l'11-S. Aquesta idea és la que impulsa la missió promocional que desplegaran en poques setmanes en tres de les principals ciutats dels Estats Units, que esperen resulti més efectiva que la ja assajada l'any 2009.

Amb el suport del govern espanyol i les seves representacions diplomàtiques, els representants de la Red es reuniran, "en pocs dies" -un o dos per ciutat-, amb representants de les principals comunitats jueves de cada zona així com amb empreses majoristes turístiques que treballen, principalment, amb aquest públic. Els acompanyaran també empreses vinculades a l'entitat i amb estructura als Estats Units, com Viatges el Corte Inglés i Paradors d'Espanya, que formaran els seus treballadors per atreure aquest turisme.

Tot plegat, ha resumit l'alcalde de Tortosa i vicepresident -fins aquest dissabte president- de la Red, Ferran bel, ha de permetre "generar turisme" per als municipis que formin la xarxa, en una aposta clara per apel·lar a l'interès d'aquestes comunitats en visitar els llocs que formen part de la identitat dels seus avantpassats. En aquest sentit, Bel ha apuntat que tindran també una especial dedicació per arribar fins als jueus d'origen sefardita dels Estats Units.

De fet, segons ha subratllat l'alcalde de Toledo i també vicepresident de la Red, Emiliano García-Page, la important recuperació durant els últims dos anys del turisme nord-americà en aquesta ciutat -que rep 2,4 milions de visitants anuals- ha arribat de la mà dels jueus. La seva capacitat d'"imantar" i atreure altres visitants és la principal basa. "Deixen molts de diners i arrossega molts d'altres sectors, com els congressos", ha puntualitzat. "Dels turismes culturals és el més potent: es mou amb més sentiment, busca les arrels i la història dels seus avantpassats. Als Estats Units hi ha entre set i vuit milions de jueus, amb ramificacions familiars i una extensió extraordinària", ha afegit.

En un món altament competitiu, també en l'oferta de destinacions turístiques, és important oferir un producte "singular i de qualitat", ha recordat l'alcalde castellà. Però el jueu és un públic "predisposat i pendent", on la "promoció no es perd". "Estan predisposats a veure què passa a Espanya. Només cal ensenyar-los el banderí i s'hi enganxen", ha resumit gràficament. "És un repte que teníem com a objectiu per l'important potenciar que suposar per a les nostres ciutats donar a conèixer-les al sector jueu nord-americà, que pot potenciar el turisme", ha apuntat l'alcalde de Tudela i nou president de la Red, Luis Casado.

Tudela assumeix la presidència

La iniciativa de promocionar les ciutats de la xarxa i el seu patrimoni als Estats Units s'ha fet pública en el marc de l'assemblea semestral de la Red de Juderías-Caminos de Sefarad que ha tingut lloc aquest dissabte al matí al Parador de la Suda de Tortosa. La reunió, precisament, ha servit per formalitzar el traspàs de la presidència rotatòria de l'associació, en mans tortosines durant els últims sis mesos, que ara ostentarà el municipi navarrès de Tudela.

La trobada dels municipis, on per primera vegada prenien part com a membres els municipis de Castelló d'Empúries (Baix Empordà) i Sevilla, ha aprovat també la integració de Lucena (Còrdova). Els membres de l'associació també han donat el vist-i-plau a l'informe de gestió.