'A Olot, 1 de cada 3 ferits greus en accident de trànsit anava a peu'. Aquest és el missatge que hi ha pintat en color blanc a un pas de vianants de la plaça Clarà, un dels punts més concorreguts de la ciutat. Forma part de la campanya 'Atenció. Tots som vianants' que l'Ajuntament d'Olot en col·laboració amb la Fundació RACC ha iniciat aquests dies per conscienciar a vianants i conductors que cal extremar les precaucions i seguir les normes de circulació. La campanya, que es ve fent a una vintena de ciutats de l'estat espanyol, ha permès reduir entre un 10 i un 20% l'accidentalitat, segons els promotors, però encara falta anar més enllà i continuar treballant per millorar els índexs. Olot és la primera població de la demarcació de Girona que s'acull a aquesta iniciativa.
Agents cívics repartien aquest matí fulletons on es resumeixen consells i advertiments, com ara que la meitat dels atropellaments tenen lloc fora de la zona dels passos de vianants. "El pas de vianants és com el cinturó de seguretat dels conductors, perquè la probabilitat que tinguis un accident greu o mortal a un pas de vianants és nou vegades més petita que no pas fora", explica el gerent de Programes de la Fundació RACC, Xavier Restes, que també ha apuntat alguns consells a seguir per als conductors, com ara que circular per sobre de la velocitat permesa -entre 30 o 50 quilòmetres per hora- augmenta de forma exponencial el risc de mort d'un vianant atropellat. Per això, cal reduir sempre la velocitat quan s'arriba a un pas de vianants no semaforitzat.
Deures a l'Ajuntament
Millorar la seguretat viària també obliga a dur a terme alguns ajustos en el mobiliari urbà. Després de fer una diagnosi, s'ha vist que calia repintar el miler de passos de vianants que hi ha a Olot, per fer-los més visibles i també s'han retirat o reubicat places d'aparcament i contenidors que dificultaven la visió dels conductors davant un possible vianant amb intenció de creuar la via. Per altra banda, s'està treballant en millorar la il·luminació d'alguns passos de vianants i també l'avançament d'algun senyal d'STOP.
A banda d'això, s'han detectat quatre punts negres com els "més conflictius": els passos de vianants del carrer de la Canya i el de les Tries, la rotonda de la Rodona i la zona de davant de l'ambulatori. Aquests punts requeriran de mesures concretes per tal de millorar-ne la seguretat en els pròxims mesos.
Menys tolerància amb l'excés de velocitat
Les últimes dades de què disposa l'equip de govern confirmen que hi ha entre un 2 i un 3% de conductors que circulen a una velocitat superior a la permesa. "Això són molts cotxes al llarg del dia", segons apunta el cap de la Policia Local, Ignasi López, que recorda el perill que representen. És per això, que des de l'Ajuntament s'ha proposat "reduir la tolerància" envers els conductors que circulin per sobre de la velocitat permesa amb mesures que passen, per exemple, per abaixar el límit de velocitat dels radars instal·lats a diferents punts de la ciutat, de manera que es disparin a menys velocitat que no pas la fixada fins ara. Aquesta mesura s'ha pres en veure que només es multava el 0,5% dels infractors que havien sobrepassat els 50 km/hora permesos a la trama urbana.
Una ràtio de sinistralitat superior a la mitjana catalana
Una de les eines que s'han utilitzat per veure els aspectes a millorar ha estat el Pla de Seguretat Viària iniciat el 2006. Entre les dades que es van recollir, destaca que entre els anys 2003-2010 la ciutat va registrar un nivell d'accidentalitat anual per 1.000 habitants per sobre de la mitjana catalana. Concretament, es va veure que hi ha havia hagut un augment significatiu d'atropellaments amb víctimes de forma que gairebé es va duplicar la mitjana catalana. El 2010, va ser un 21,6% del total d'accidents registrats.
Cal recordar que l'Ajuntament d'Olot va presentar el mes d'octubre passat una mesura d'estalvi que consistia en apagar els semàfors durant la nit (des dels diumenges fins als dijous). El consistori, però, va fer marxa enrere abans de començar-ho a aplicar arran de la mort d'una nena en un accident que va passar a ple dia i en una zona sense semàfors. Un adolescent que anava en moto també va morir durant el 2011, essent les dues úniques víctimes mortals registrades a la ciutat l'any passat.
Agents cívics repartien aquest matí fulletons on es resumeixen consells i advertiments, com ara que la meitat dels atropellaments tenen lloc fora de la zona dels passos de vianants. "El pas de vianants és com el cinturó de seguretat dels conductors, perquè la probabilitat que tinguis un accident greu o mortal a un pas de vianants és nou vegades més petita que no pas fora", explica el gerent de Programes de la Fundació RACC, Xavier Restes, que també ha apuntat alguns consells a seguir per als conductors, com ara que circular per sobre de la velocitat permesa -entre 30 o 50 quilòmetres per hora- augmenta de forma exponencial el risc de mort d'un vianant atropellat. Per això, cal reduir sempre la velocitat quan s'arriba a un pas de vianants no semaforitzat.
Deures a l'Ajuntament
Millorar la seguretat viària també obliga a dur a terme alguns ajustos en el mobiliari urbà. Després de fer una diagnosi, s'ha vist que calia repintar el miler de passos de vianants que hi ha a Olot, per fer-los més visibles i també s'han retirat o reubicat places d'aparcament i contenidors que dificultaven la visió dels conductors davant un possible vianant amb intenció de creuar la via. Per altra banda, s'està treballant en millorar la il·luminació d'alguns passos de vianants i també l'avançament d'algun senyal d'STOP.
A banda d'això, s'han detectat quatre punts negres com els "més conflictius": els passos de vianants del carrer de la Canya i el de les Tries, la rotonda de la Rodona i la zona de davant de l'ambulatori. Aquests punts requeriran de mesures concretes per tal de millorar-ne la seguretat en els pròxims mesos.
Menys tolerància amb l'excés de velocitat
Les últimes dades de què disposa l'equip de govern confirmen que hi ha entre un 2 i un 3% de conductors que circulen a una velocitat superior a la permesa. "Això són molts cotxes al llarg del dia", segons apunta el cap de la Policia Local, Ignasi López, que recorda el perill que representen. És per això, que des de l'Ajuntament s'ha proposat "reduir la tolerància" envers els conductors que circulin per sobre de la velocitat permesa amb mesures que passen, per exemple, per abaixar el límit de velocitat dels radars instal·lats a diferents punts de la ciutat, de manera que es disparin a menys velocitat que no pas la fixada fins ara. Aquesta mesura s'ha pres en veure que només es multava el 0,5% dels infractors que havien sobrepassat els 50 km/hora permesos a la trama urbana.
Una ràtio de sinistralitat superior a la mitjana catalana
Una de les eines que s'han utilitzat per veure els aspectes a millorar ha estat el Pla de Seguretat Viària iniciat el 2006. Entre les dades que es van recollir, destaca que entre els anys 2003-2010 la ciutat va registrar un nivell d'accidentalitat anual per 1.000 habitants per sobre de la mitjana catalana. Concretament, es va veure que hi ha havia hagut un augment significatiu d'atropellaments amb víctimes de forma que gairebé es va duplicar la mitjana catalana. El 2010, va ser un 21,6% del total d'accidents registrats.
Cal recordar que l'Ajuntament d'Olot va presentar el mes d'octubre passat una mesura d'estalvi que consistia en apagar els semàfors durant la nit (des dels diumenges fins als dijous). El consistori, però, va fer marxa enrere abans de començar-ho a aplicar arran de la mort d'una nena en un accident que va passar a ple dia i en una zona sense semàfors. Un adolescent que anava en moto també va morir durant el 2011, essent les dues úniques víctimes mortals registrades a la ciutat l'any passat.