Abertis diu entendre els conductors que es neguen a pagar però reclama solucions

La concessionaria admet que la xarxa estatal d'autopistes perjudica Catalunya perquè és "totalment inharmònica i desequilibrada"

El director general d'Abertis ha llançat una galleda d'aigua freda damunt les administracions aquest dijous. D'entrada, Josep Lluís Giménez ha criticat l'Estat -i en concret, el Ministeri de Foment- per haver permès una xarxa d'autopistes i vies d'alta capacitat "totalment inharmònica i desequilibrada territorialment", que ha creat un "greuge comparatiu" entre Catalunya, on es paguen peatges, i altres comunitats autònomes, on això no passa.

Per a Giménez, l'exemple més sagnant d'aquesta situació són les radials de Madrid. "La situació de desequilibris ha fet que les concessionàries més recents, en particular les radials de Madrid, tinguin problemes de viabilitat", ha concretat el director general d'Abertis.

Dit això, Josep Lluís Giménez ha volgut esvair dubtes, assegurant que Abertis i l'Estat "no tenen cap negociació que passi per estendre el termini de concessió d'Acesa a Catalunya a canvi de solventar els problemes de les radials amb Madrid".

"S'està buscant una solució al problema, però l'Estat no utilitzarà l'extensió dels terminis de concessió", ha afirmat Giménez, amb rotunditat. Segons el director general d'Abertis Autopistes, només hi ha una sortida per posar fre a les diferències entre autopistes arreu del territori espanyol: que tothom qui les utilitzi, pagui per fer-ho.

"A nosaltres no ens pertoca decidir-ho, perquè la gestió de les infraestructures correspon a les administracions; ara bé, sempre recolzarem que la millor opció és un sistema de pagament per a un ús harmònic i generalitzat", ha concretat Josep Lluís Giménez.

I aquí, el director general també ha carregat les tintes damunt la Generalitat. "Hi ha una clara responsabilitat de les administracions centrals i autonòmiques en cercar un sistema de gestió d'infraestructures", ha assegurat. I hi ha afegit: "I si no ens podem permetre el luxe del lliure peatge, l'altra solució és que tothom qui en faci ús pagui".

Entén el #novullpagar

Després de fer aquesta reflexió, el director general d'Abertis ha dit que, "des d'una òptica ciutadana" i arran d'aquests desequilibris, "entén" aquells qui s'oposen a pagar els peatges. Ara bé, tot i dir que el moviment és "comprensible", Giménez també ha volgut deixar molt clar quin és el paper que els hi correspon.

És a dir, que com a concessionària tenen dret a cobrar, i que en aquest sentit executaran tots els mecanismes necessaris per a fer-ho. "Com a gestors, el que farem nosaltres serà reclamar totes aquelles quantitats que els clients no vulguin pagar", ha indicat el director general.

En aquest punt, Giménez ha explicat que a tots els conductors que es neguin a abonar el peatge se'ls reclamarà el deute i se'ls denunciarà davant el Servei Català de Trànsit (SCT). El director general ha explicat que el personal d'autopistes prendrà les dades de tots els conductors, o bé amb les càmeres es podrà saber la matrícula del cotxe, i que a partir d'aquí, s'actuarà en conseqüència.

"En aquests moments el volum d'impagats és creixent, la campanya augmenta i hem de reaccionar", ha precisat Giménez. Segons ha assegurat, actualment ja són al voltant d'un centenar de conductors els qui es neguen diàriament a pagar algun peatge a Catalunya. Sobretot, els casos es concentren a la demarcació de Barcelona, als peatges de Mollet i Vilassar.

I aquí, el director general ha tornat a carregar contra la Generalitat i l'Estat. Josep Lluís Giménez ha instat les dues administracions a actuar per assegurar que es cobrin els peatges, perquè ells com a concessionària hi tenen dret. "Només us puc dir que els volums de gent que es nega a pagar, sense ser escandalosos, tenen prou envergadura com perquè l'administració s'hi impliqui", ha assegurat.

Per a Giménez, fins ara s'ha actuat de manera laxa amb la campanya #novullpagar. "Ja ho he dit, és una opció comprensible però totalment il·legítima", ha precisat Giménez. I ha conclòs: "Cal posar seny, perquè si es trenca un contracte de concessió, això provocaria desencís al país i ens acostaria a comportaments més aviat argentins que no pas als d'un país europeu".