El Centre de Distribució d'Aliments de Torroella registra un increment del 7,5% d'usuaris arran del coronavirus

Algunes famílies hi recòrren per primera vegada

El Centre de Distribució d'Aliments (CDA) de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) ha registrat un increment del 7,5 % en el nombre d'usuaris arran de la crisi sanitària i econòmica del coronavirus.

Es tracta d'un repunt sobtat molt notable de famílies que fins ara no tenien problemes de subsistència alimentària i que ara han de recórrer, per primera vegada, a aquest servei assistencial de l'Ajuntament i Càritas. No es descarta que la xifra d'usuaris pugui anar creixent a mesura que s'allargui el confinament. En aquest sentit, el fet que la crisi del coronavirus s'hagi produït a les portes de la Setmana Santa també ha representat una dificultat afegida per a moltes famílies, ja que és un període en què habitualment es reforça la incorporació al mercat laboral arran.

La regidora d'Acció Social, Anna Bonada, ha explicat que tan bon punt es va decretar l'estat d'alarma i el confinament de la població, des de l'Ajuntament i Càritas es va establir un dispositiu especial per cobrir les necessitats alimentàries dels usuaris habituals, durant un mes. De manera ordinària, els lliuraments de les cistelles alimentàries es fan quinzenalment, però atesa la situació es va decidir fer un lliurament doble en començar la crisi. Així es volia evitar desplaçaments al centre i no exposar usuaris i voluntaris al risc de contagi. La intenció era reprendre el funcionament ordinari de distribució quinzenal a partir del 14 d'abril, però aquestes dues setmanes, el servei s'ha hagut de mantenir-se operatiu 1 dia per setmana, per atendre el grup d'emergència que s'ha creat amb els nous usuaris.

Suport als col·lectius més vulnerables

Aquestes noves realitats han vingut derivades dels Serveis Socials, que aquests dies manté l'activitat, adaptada a les mesures de seguretat sanitària, per poder donar resposta a les necessitats que van sorgint. En aquest sentit, Bonada ha argumentat que atès l'actual context, l'Ajuntament és extremadament sensible per no desatendre les necessitats dels col·lectius més vulnerables i la població de risc social, com poden ser es víctimes de la violència gènere i les persones amb diversitat funcional o malalties mentals. Així mateix, es continua fent el seguiment de les persones i famílies usuàries dels serveis socials.

Xarxa jove de voluntariat

Cal remarcar que aquests dies l'activitat del CDA es manté gràcies a la implicació d'un grup de joves de la xarxa local de solidaritat i suport mutu que s'ha creat amb motiu de la crisi del coronavirus. Aquesta iniciativa ha estat promoguda per l'Assemblea de Joves de Torroella i la Xarxa Solidària de Torroella-l'Estartit, amb la col·laboració de l'Ajuntament. A partir de la crida que es va fer, s'ha creat un grup d'uns 10 joves que preparen els lots amb els aliments, amb totes les mesures de seguretat i preventives que s'han dictat. D'aquesta manera han pogut substituir la majoria de voluntaris habituals del centre, molts dels quals, per edat o circumstàncies personals, es troben en grups de risc i s'han hagut de confinar a casa.

Des del CDA de Torroella de Montgrí també s'atenen usuaris de diferents municipals del Baix Ter. En el cas de Torroella de Montgrí, en les dues darrers setmanes s'han atès un total de 247 famílies