Els primers pressupostos generals de l'executiu del PP han fet un pas per desencallar les obres de la futura A-2 al sud de la demarcació. Els treballs d'aquesta autovia entre Caldes de Malavella i Maçanet de la Selva fa temps que estan del tot empantanegats, quan una de les adjudicatàries va fer fallida i l'altra va renunciar a l'obra després que una revisió fes encarir el projecte inicial.
Des d'aleshores, l'estampa que ofereix la carretera és la d'una via amb moviments de terres a banda i banda i amb nombroses estructures a mig fer. I des d'aleshores, també han estat nombrosos els clams -tant polítics com des del territori- perquè es reprenguin els treballs.
Després dels reiterats incompliments de l'executiu del PSOE, ara els primers pressupostos generals (PGE) que porten el segell del PP han pressupostat una partida de 15.932.430 euros per desencallar els treballs de la futura A-2 entre Caldes de Malavella i Sils (que s'estenen al llarg de 6,7 quilòmetres).
Dos dies abans de les eleccions generals, els socialistes van fer una adjudicació provisional a corre-cuita per a la represa de les obres d'aquest tram. La definitiva, però, es va aturar perquè el PP es volia estudiar al detall els diferents projectes abans de donar-los el vistiplau.
A més, aquest tram és el que enllaça directament amb els únics 8 quilòmetres d'autovia que, fins ara, s'han desdoblat a la demarcació. Es troben entre Fornells de la Selva i Caldes, van en línia recta i els va inaugurar l'aleshores ministra del ram, Magdalena Álvarez, el desembre del 2007.
Partides testimonials
Els més de 15 MEUR són, doncs, un primer pas per a la represa de les obres de l'A-2 als trams empantanegats de Girona. De totes maneres, però, exceptuant el Caldes-Sils, a la resta de trams de l'N-II a la demarcació les partides que s'hi destinen són gairebé testimonials. I això afecta tant els del sud com els del nord.
Així, per exemple, Foment destina 1,3 MEUR al tram entre Sils i Maçanet de la Selva, i només 50.000 al tram entre Maçanet i Tordera. Pel que fa a la part nord de la demarcació, el Ministeri no inclou ni un sol euro per a les obres de l'N-II entre Medinyà (Gironès) i Orriols (Alt Empordà), afectades per la retallada de l'estiu del 2010.
I a la resta de trams de la futura A-2 compresos a l'Alt Empordà, i que s'inclouen als PGE, el conjunt de partides que hi destina Foment sumen 1,68 MEUR. En concret, es tracta dels trams Orriols-Garrigàs (d'11,84 quilòmetres), Garrigàs-Pont de Molins (14,9 quilòmetres) i Pont de Molins-Agullana (de 8,6 quilòmetres).
El Ministeri de Foment també pressuposta altres partides -algunes, gairebé presencials- per a altres obres viàries a la demarcació de Girona. Per exemple, 669.280 euros per als 25 quilòmetres de l'A-26 entre Besalú (Garrotxa) i Figueres; 135.290 euros per a l'eix pirinenc de la N-260 entre Llançà (Alt Empordà) i Figueres o 89.950 euros per a la variant de la N-152 a Ribes de Freser. L'Estat, però, també vol desencallar aquest 2012 l'estudi informatiu de l'eix pirinenc entre Olot i Ripoll (i per això, destina 303.380 euros a la seva redacció).
El TAV acapara les inversions
En total, a les comarques gironines, la inversió de l'Estat per a aquest 2012 se situa en més de 268 MEUR (l'any 2011, van ser 615). La major part d'aquest pastís se l'enduran, com ja és habitual, les obres de l'alta velocitat.
I és que, segons consta als documents estatals, mitjançant l'entitat pública Adif el govern espanyol destinarà 194 MEUR als treballs que han de permetre completar l'estesa de l'alta velocitat fins a la frontera francesa.
D'aquests, 4 MEUR es destinaran a estacions del TAV i, la resta, a finalitzar la connexió amb la part executada per la concessionària TP Ferro. La inversió per a aquestes obres, que formen part del corredor mediterrani, tindrà continuïtat fins a l'any 2015, segons es desprèn dels PGE.
Dins els pressupostos, Foment també inclou una partida de 49,19 MEUR destinada a la concessionària TP Ferro, que va executar el tram internacional del TAV. "D'acord amb el contracte de concessió, li correspon a l'Estat abonar aquest 2012 la quantitat de 29,33 MEUR en concepte de subvenció i 19,86 MEUR en concepte de préstec participatiu", indica el Ministeri.
D'altra banda, una de les altres partides destacades és la que fa referència a l'aeroport Girona-Costa Brava. Mitjançant Aena, l'Estat hi preveu invertir 8,135 MEUR durant el 2012. La majoria es destinaran a millorar i adequar l'espai per a l'aterratge i enlairament d'aeronaus (4,79 MEUR) o a expropiacions de terrenys (900.000 euros).
Més de 13 MEUR, a Girona
El projecte dels PGE que avui s'ha entregat al Congrés dels Diputats inclou també dues partides destacades que fan referència a Girona ciutat. Es tracta, en concret, dels 7.044.650 euros que es destinaran a l'obra del nou pont sobre el Ter. La infraestructura, que tindrà mig quilòmetre de llargada, connectarà els barris del Pont Major amb la rotonda d'accés a l'Hospital Josep Trueta.
Segons el projecte dels PGE, els treballs tenen un cost total de 24,7 MEUR. Les obres per aixecar el nou pont ja han començat.
L'altre gran projecte que fa referència a la ciutat és la nova seu de la Biblioteca Pública de Girona. L'edifici s'aixeca en un solar d'Emili Grahit i, aquest 2012, els projecte de pressupostos hi destina 6.666.150 euros, a través del Ministeri de Cultura.
Medi Ambient i Cultura
Un dels Ministeris que ha vist més retallat el seu pressupost a la demarcació és el de Medi Ambient. De fet, només destina 448.000 euros per actuacions d'accessibilitat a la costa, protecció i recuperació de sistemes litorals i el control de regressió de la sorra.
D'altra banda, mitjançant la Societat Estatal d'Infraestructures Agràries S.A. (SEIASA), es destinaran 775.000 euros aquest 2012 a la modernització del canal del marge dret del Ter. Aquest és un pas més per modernitzar la captació des de la presa de Colomers i, tot i que aquest any l'aportació sigui minsa, en els dos propers exercicis, els PGE hi preveuen destinar 5,9 MEUR.
Per últim, deixant de banda la inversió per a la biblioteca provincial, el Ministeri de Cultura pràcticament no farà més inversions a la demarcació. De fet, no es destina ni un sol euro a la rehabilitació del Castell de Sant Ferran de Figueres, i només es pressuposten 44.000 euros a tasques de restauració de la Catedral de Girona i 50.000 euros a l'Arxiu Històric de la ciutat. Aquest any, igual que als anteriors PGE, tampoc es consigna cap partida destinada al futur Museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).
Des d'aleshores, l'estampa que ofereix la carretera és la d'una via amb moviments de terres a banda i banda i amb nombroses estructures a mig fer. I des d'aleshores, també han estat nombrosos els clams -tant polítics com des del territori- perquè es reprenguin els treballs.
Després dels reiterats incompliments de l'executiu del PSOE, ara els primers pressupostos generals (PGE) que porten el segell del PP han pressupostat una partida de 15.932.430 euros per desencallar els treballs de la futura A-2 entre Caldes de Malavella i Sils (que s'estenen al llarg de 6,7 quilòmetres).
Dos dies abans de les eleccions generals, els socialistes van fer una adjudicació provisional a corre-cuita per a la represa de les obres d'aquest tram. La definitiva, però, es va aturar perquè el PP es volia estudiar al detall els diferents projectes abans de donar-los el vistiplau.
A més, aquest tram és el que enllaça directament amb els únics 8 quilòmetres d'autovia que, fins ara, s'han desdoblat a la demarcació. Es troben entre Fornells de la Selva i Caldes, van en línia recta i els va inaugurar l'aleshores ministra del ram, Magdalena Álvarez, el desembre del 2007.
Partides testimonials
Els més de 15 MEUR són, doncs, un primer pas per a la represa de les obres de l'A-2 als trams empantanegats de Girona. De totes maneres, però, exceptuant el Caldes-Sils, a la resta de trams de l'N-II a la demarcació les partides que s'hi destinen són gairebé testimonials. I això afecta tant els del sud com els del nord.
Així, per exemple, Foment destina 1,3 MEUR al tram entre Sils i Maçanet de la Selva, i només 50.000 al tram entre Maçanet i Tordera. Pel que fa a la part nord de la demarcació, el Ministeri no inclou ni un sol euro per a les obres de l'N-II entre Medinyà (Gironès) i Orriols (Alt Empordà), afectades per la retallada de l'estiu del 2010.
I a la resta de trams de la futura A-2 compresos a l'Alt Empordà, i que s'inclouen als PGE, el conjunt de partides que hi destina Foment sumen 1,68 MEUR. En concret, es tracta dels trams Orriols-Garrigàs (d'11,84 quilòmetres), Garrigàs-Pont de Molins (14,9 quilòmetres) i Pont de Molins-Agullana (de 8,6 quilòmetres).
El Ministeri de Foment també pressuposta altres partides -algunes, gairebé presencials- per a altres obres viàries a la demarcació de Girona. Per exemple, 669.280 euros per als 25 quilòmetres de l'A-26 entre Besalú (Garrotxa) i Figueres; 135.290 euros per a l'eix pirinenc de la N-260 entre Llançà (Alt Empordà) i Figueres o 89.950 euros per a la variant de la N-152 a Ribes de Freser. L'Estat, però, també vol desencallar aquest 2012 l'estudi informatiu de l'eix pirinenc entre Olot i Ripoll (i per això, destina 303.380 euros a la seva redacció).
El TAV acapara les inversions
En total, a les comarques gironines, la inversió de l'Estat per a aquest 2012 se situa en més de 268 MEUR (l'any 2011, van ser 615). La major part d'aquest pastís se l'enduran, com ja és habitual, les obres de l'alta velocitat.
I és que, segons consta als documents estatals, mitjançant l'entitat pública Adif el govern espanyol destinarà 194 MEUR als treballs que han de permetre completar l'estesa de l'alta velocitat fins a la frontera francesa.
D'aquests, 4 MEUR es destinaran a estacions del TAV i, la resta, a finalitzar la connexió amb la part executada per la concessionària TP Ferro. La inversió per a aquestes obres, que formen part del corredor mediterrani, tindrà continuïtat fins a l'any 2015, segons es desprèn dels PGE.
Dins els pressupostos, Foment també inclou una partida de 49,19 MEUR destinada a la concessionària TP Ferro, que va executar el tram internacional del TAV. "D'acord amb el contracte de concessió, li correspon a l'Estat abonar aquest 2012 la quantitat de 29,33 MEUR en concepte de subvenció i 19,86 MEUR en concepte de préstec participatiu", indica el Ministeri.
D'altra banda, una de les altres partides destacades és la que fa referència a l'aeroport Girona-Costa Brava. Mitjançant Aena, l'Estat hi preveu invertir 8,135 MEUR durant el 2012. La majoria es destinaran a millorar i adequar l'espai per a l'aterratge i enlairament d'aeronaus (4,79 MEUR) o a expropiacions de terrenys (900.000 euros).
Més de 13 MEUR, a Girona
El projecte dels PGE que avui s'ha entregat al Congrés dels Diputats inclou també dues partides destacades que fan referència a Girona ciutat. Es tracta, en concret, dels 7.044.650 euros que es destinaran a l'obra del nou pont sobre el Ter. La infraestructura, que tindrà mig quilòmetre de llargada, connectarà els barris del Pont Major amb la rotonda d'accés a l'Hospital Josep Trueta.
Segons el projecte dels PGE, els treballs tenen un cost total de 24,7 MEUR. Les obres per aixecar el nou pont ja han començat.
L'altre gran projecte que fa referència a la ciutat és la nova seu de la Biblioteca Pública de Girona. L'edifici s'aixeca en un solar d'Emili Grahit i, aquest 2012, els projecte de pressupostos hi destina 6.666.150 euros, a través del Ministeri de Cultura.
Medi Ambient i Cultura
Un dels Ministeris que ha vist més retallat el seu pressupost a la demarcació és el de Medi Ambient. De fet, només destina 448.000 euros per actuacions d'accessibilitat a la costa, protecció i recuperació de sistemes litorals i el control de regressió de la sorra.
D'altra banda, mitjançant la Societat Estatal d'Infraestructures Agràries S.A. (SEIASA), es destinaran 775.000 euros aquest 2012 a la modernització del canal del marge dret del Ter. Aquest és un pas més per modernitzar la captació des de la presa de Colomers i, tot i que aquest any l'aportació sigui minsa, en els dos propers exercicis, els PGE hi preveuen destinar 5,9 MEUR.
Per últim, deixant de banda la inversió per a la biblioteca provincial, el Ministeri de Cultura pràcticament no farà més inversions a la demarcació. De fet, no es destina ni un sol euro a la rehabilitació del Castell de Sant Ferran de Figueres, i només es pressuposten 44.000 euros a tasques de restauració de la Catedral de Girona i 50.000 euros a l'Arxiu Històric de la ciutat. Aquest any, igual que als anteriors PGE, tampoc es consigna cap partida destinada al futur Museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà).