El Grup Impuls per Girona defensa la necessitat del corredor mediterrani

El lobby gironí critica la política ferroviària "insostenible" de l'Estat que defensa "el cafè per a tothom"

El GiG s'ha alineat aquest dimarts amb Europa a l'hora d'apostar pel corredor mediterrani. Després del revés que va rebre a Brussel·les la ministra de Foment, Ana Pastor, que es va quedar sola defensant la travessia central pels Pirineus, ara el lobby gironí ha insistit, de nou, en la necessitat de l'eix mediterrani.

El Grup Impuls per Girona reitera que el corredor mediterrani és una "infraestructura indispensable" per reactivar l'economia i sosté que cal impulsar-la "immediatament" per davant "d'altres opcions injustificables des del punt de vista logístic i econòmic". Això darrer, en una clara referència al corredor central.

Al GiG tampoc l'espanta que, apart de la Comissió Europea, la decisió d'apostar per l'eix mediterrani o el central es deixi, també, en mans de la iniciativa privada. De fet, el lobby assegura que el corredor mediterrani té la rendibilitat garantida (es preveu que se situï en xifres de l'11%), cosa que el farà "atractiu" als ulls del finançament privat.

El GiG es refereix, d'aquesta manera, a la decisió de Brussel·les d'emetre els anomenats 'project bonds', una mena de bons europeus específics per a infraestructures. Es tracta de títols de deute públic, a un interès baix, que es podrien fer servir per a aquells projectes que tinguin un retorn clar, tant econòmic com social.

"No ens espanta que es deixi en mans dels mercats -segurament, els fons de pensions i les grans asseguradores- la decisió d'apostar pel corredor de l'Estat que considerin més rendible", assegura el lobby gironí, conscient de quina serà l'elecció. I hi afegeix que, fins i tot, aquesta opció "és preferible abans que el govern espanyol continuï amb la seva política del cafè per a tothom, insostenible als ulls de la Comissió Europea".

Entre els que esperen més trànsit

De fet, el GiG recorda que el corredor mediterrani s'inscriu dins dels que esperen més trànsit en els propers anys. El lobby també recorda que, al seu parer, aquest eix s'ha de traduir en impulsar diferents obres clau a les comarques gironines.

En concret, aquests projectes són l'estesa del tercer rail fins a Portbou (Alt Empordà), el bypass per a mercaderies de Girona (que el GiG vol construir en paral·lel a l'AP-7) i el centre intermodal del Far-Vilamalla. El grup recorda, en relació a aquest darrer projecte, que "si aquest centre no es retarda més del previst, i el reglament definitiu sorgit dels acords comunitaris interpreta que les mercaderies són prioritàries, l'aportació europea podria voltar el 40%".

Per últim, el GiG recorda la necessitat de construir una infraestructura paral·lela a la via d'ample europeu que creua el túnel del Pertús. Indica que el tram transfronterer del TAV "tindrà problemes de saturació abans de sis anys, de manera que cal buscar alternatives immediatament".

"A més, té desnivells que obliguen a posar dues locomotores per estirar tots els trens de mercaderies, circumstància que no permet utilitzar-lo per a les mercaderies pesades", hi afegeix el lobby gironí. El Grup Impuls per Girona el formen les tres cambres de Comerç (Girona, Sant Feliu de Guíxols i Palamós), les dues patronals (Pimec i Foeg) i el Fòrum Carlemany.