Aregio sobre l'N-II: 'Una infraestructura no pot augmentar les probabilitats que passi un accident'

Nou dels quinze morts a les carreteres gironines el 2012 s'han produït a l'N-II

"El que no pot fer mai una infraestructura és fer més fàcil que es produeixin accidents", ha argumentat aquest dilluns Aregio amb relació a l'N-II. El director del SCT ha reiterat en aquest sentit que tot i que el factor humà és "fonamental", una carretera "no pot augmentar les probabilitats que passi un accident".

També el delegat del Govern a les comarques gironines, Eudald Casadesús, ha lamentat que l'N-II té moltes "deficiències", i ha recordat que és un dels punts negres de la demarcació. Casadesús ha subratllat que la falta d'espai a les voreres d'emergència de la via pot fer que el conductor quedi "encaixonat" si es troba en una situació amb risc d'accident. A més, a partir de Caldes de Malavella (Selva) està tot "'empantenegat'", ha afegit el delegat del Govern a les comarques gironines.

Aregio ha recordat que la millora d'aquesta infraestructura està en mans de Foment. Ha subratllat que l'N-II és una de les carreteres "més vigilades" que hi ha, tot i que també "té el flux de trànsit que té", amb 80.000 vehicles diaris a l'estiu, dels quals entre 8.000 i 12.000 són camions.

Atenció presencial a les víctimes d'accidents

El director del SCT i el delegat del Govern a les comarques gironines han fet aquestes declaracions en la presentació aquest dilluns a Girona del nou Servei d'Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT), una iniciativa pionera a l'Estat per acompanyar les víctimes a la carretera. A través d'un telèfon, d'un portal i d'una atenció personalitzada, s'intenta assessorar-les perquè coneguin quines ajudes poden demanar i quins tràmits administratius han d'omplir.

El SIAVT s'ha posat en marxa aquest dilluns, i al matí ja ha rebut una dotzena de trucades que volien fer diverses consultes. L'atenció telefònica és a través del 900 100 268 i la línia està oberta des de les nou del matí fins a les dues del migdia i des de les tres de la tarda fins a les vuit del vespre. A banda, al web victimestransit.gencat.cat es pot trobar informació de les ajudes existents.

El director del SCT ha explicat que el SIAVT inclou també una atenció personalitzada i compta amb un equip de psicòlegs que atendran les persones que sol·licitin els seus serveis. "L'administració s'adaptarà a l'usuari i si s'ha de fer un tracte personal a Olot es farà a Olot", ha subratllat Aregio.
L'oficina està gestionada per encàrrec de la Generalitat pel RACC, l'empresa que ha guanyat el concurs públic per ocupar-se del servei. D'aquesta manera, les persones que necessitin una atenció personalitzada podran ser ateses a les delegacions del Govern a les demarcacions o a les oficines comarcals del RACC.

A Catalunya ja han mort aquest any 52 persones, un repunt del voltant del 25%. La SIAVT atendrà els seus familiars i també les víctimes directament quan aquestes sobreviuen amb lesions greus. Segons l'Institut Guttman, anualment hi ha més de 70 lesions medul·lars i més de 150 traumatismes craneoencefàlics greus causats en accidents de trànsit.