Trucar al 112 davant el més mínim símptoma d'infart

El Departament de Salut disposa, des del juny de 2009, del Codi infart, un protocol que consisteix a reduir el temps de resposta del sistema sanitari

La campanya ha estat finançada per la iniciativa privada europea Stent For Life, en col·laboració amb el SEM i el Departament de Salut per fomentar la trucada dels ciutadans al 112 en cas de dolor al pit.
 
La campanya començarà durant el mes d’abril i estarà en marxa durant tot el 2012. S’ha elaborat material gràfic (pòsters i fullets) que es distribuiran a les sales d’espera dels centres d’atenció primària, a les unitats d’urgències dels hospitals i a les farmàcies comunitàries de Catalunya. D’altra banda, també s’ha elaborat un vídeo que es projectarà a les pantalles dels centres sanitaris.

Símptomes i actuació

El símptoma principal de l’infart de miocardi és un dolor al pit, intens i perllongat, que no cedeix amb els analgèsics habituals. És un dolor que pot irradiar altres parts del cos com, per exemple, els braços, i que sol anar acompanyat d’un quadre vegetatiu amb suor freda, debilitat i, de vegades, amb nàusees i vòmits. En les dones, el dolor al pit no és tan indicatiu com en els homes, ja que hi ha altres símptomes que cal tenir en compte, com la dificultat per respirar, la debilitat, la fatiga i, fins i tot, la somnolència.
 
Si es pateix un dolor fort i opressiu al pit o una sensació de constricció de manera persistent, cal trucar immediatament al 112. D’aquesta manera, es posa en marxa el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) que, ràpidament, envia una ambulància medicalitzada per realitzar una valoració del cas. Un cop realitzat el diagnòstic, el SEM activa el Codi infart i alerta l’hospital de destí. D’aquesta manera, quan la persona malalta arriba a l’hospital, l’equip de metges que l’ha de tractar i tot l’equipament clínic necessari estan preparats. La rapidesa en el diagnòstic i en l’arribada i preparació hospitalària fa que les conseqüències de patir un infart es redueixin al mínim.
 
Segons les dades de què disposa el Departament de Salut, només el 30% dels pacients telefonen al 112 i un dels objectius del Pla director de cardiologia és que aquest percentatge augmenti.