Acaben les obres de l'estructura subterrània de la nova estació de Girona

Les instal·lacions acolliran el TAV, 1.000 places d'aparcament i l'estació d'autobusos

Les obres de l'estructura de la nova estació subterrània de Girona ja estan finalitzades. Després de mesos d'obres i de buidat de terres, la caixa de la futura estació està enllestida. Aquesta estructura disposa de quatre nivells diferenciats. A la part inferior s'hi situaran les quatre vies d'estacionament i les dues andanes per als tres de l'alta velocitat

Als altres dos nivells superiors s'hi ha previst zona d'aparcament per a prop de 1.000 vehicles i al nivell més alt hi haurà una estació d'autobusos. Per tant, es tracta d'una estació intermodal que combina diferents sistemes de transport.

La nova estació de Girona, situada en el sector del Parc Central, té una estructura de 640 metres de longitut total, 58 metres d'amplada i 26 metres de profunditat. La llosa de cobertura ocupa 28.720 m2 de superfície.

Per a la construcció de l'estructura, s'han utilitzat 36.000 tones d'acer i 230.000 m3 de formigó i s'han buidat 630.000 m3 de terres i materials. Un cop acabada l'excavació, ara s'està fent una base de formigó sobre la qual s'instal·larà la via en placa i, posteriorment, es muntaran els sistemes elèctrics i les instal·lacions de seguretat i comunicacions necessàries pel pas dels trens.

La construcció d'aquesta estació s'inscriu en el tram dels túnels urbans de Girona, de la línia del TAV Madrid-Barcelona-Frontera francesa, que té una longitud de 3,6 quilòmetres i una inversió de 348,4 MEUR.

Les andanes del tren convencional, en una segona fase

En una segona fase, Foment havia projectat el soterrament de les vies del tren convencional, que passarien a tocar d'aquesta estructura. Això suposaria la construcció d'unes andanes soterrades adjuntes a l'estació i també tres nivells més d'aparcament. Aquesta fase, però, no té data d'execució ja que l'obra de soterrament del tren convencional té un elevat cost i no hi ha previsions d'obres.

De fet, l'Ajuntament de Girona està estudiant la possibilitat d'usar els mateixos túnels del TAV per fer-hi passar els trens convencionals i també construir un ramal a Salt on fer-hi passar els trens d'alta velocitat que no tinguin parada a Girona per descongestionar els túnels. D'aquesta manera, el consistori creu que Foment es podria estalviar els diners de construir els dos túnels per soterrar el tren convencional i, per contra, destinar aquests diners a l'enderroc del viaducte. El consistori pren aquesta iniciativa després que Foment no hagi fet encara el projecte constructiu del soterrament del tren convencional, unes obres que en principi havien de començar quan acabessin les del TAV al seu pas per Girona, que finalitzen a finals d'any.