La ministra de Foment es compromet a desencallar l'enllaç nord de l'AP-7 a Figueres

Pastor revela que l'autopista no assolirà el trànsit previst i que l'Estat haurà d'indemnitzar la concessionària amb 2.000 MEUR

Completar l'enllaç nord de l'AP-7 a Figueres és una reivindicació històrica del territori. De fet, d'ençà que es va inaugurar l'autopista l'any 1975, aquest enllaç només permet entrar a l'autopista si es vol anar en direcció a la Jonquera (Alt Empordà) i sortir-ne si es ve del nord, però no permet fer moviments en els dos sentits.

El darrer intent que es va fer per completar-lo es remunta al 6 d'octubre del 2010. Aleshores, l'Estat, la Generalitat i Acesa van rubricar un acord per enllestir l'enllaç nord. El document establia que la concessionària tenia dos mesos per fer el projecte, i que Foment aleshores hauria de decidir si faria falta la declaració ambiental.

La intenció era aprofitar les obres de construcció del tercer carril de l'AP-7 per fer l'obra d'una tacada, completar l'enllaç nord i solucionar el greuge que viu la capital de l'Alt Empordà des de fa tres dècades. De moment, però, no s'ha mogut fitxa. A tota la demarcació, les obres d'ampliació de l'autopista tenen un cost de 350 MEUR.

Pregunta al Senat

Aquest dimarts, de nou, el tema ha tornat al terreny polític. Aquest cop ha estat al Senat, on la nova ministra de Foment, Ana Pastor, ha respost una pregunta que li ha formulat el senador gironí Pere Maluquer (CiU). A la interpel·lació, Maluquer ha demanat a la titular de Foment que concretés tant la postura de l'executiu del PP com els terminis per acabar l'enllaç de Figueres Nord.

La resposta d'Ana Pastor ha estat taxativa. D'entrada, la ministra ha carregat durament les tintes contra l'anterior executiu estatal, i ha acusat el PSOE de no haver inclòs l'enllaç nord al conveni que va signar amb la concessionària l'any 2006 i que, entre d'altres obres, incloïa l'ampliació del tercer carril de l'AP-7.

Durant la seva intervenció, Pastor també ha fet esment a l'acord que es va rubricar l'any 2010 per desencallar l'enllaç Figueres Nord. Apart de criticar-ne el redactat -ha dit que era molt enrevessat- la ministra tampoc s'ha estat d'acusar l'anterior titular del ministeri, José Blanco, de no haver fet res durant tot aquest temps. "Ha passat un any i escaig d'ençà que es va signar, i res ha passat", ha dit Pastor.

No a costa de la concessió

Després d'això, la ministra de Foment ha anunciat que es compromet amb completar l'enllaç inacabat de Figueres, tot i que no ha donat terminis. El que sí que ha fet, però, és llançar una clara advertència: l'obra no es farà a costa de l'actual model de concessió.

I en aquest punt, Ana Pastor ha qüestionat l'acord a què l'Estat va arribar amb Abertis, i que especifica que el retorn de la inversió feta a l'autopista es pagarà amb el volum de trànsit que hi passi. El problema, però, és que amb la situació de crisi actual els vehicles que passen pels peatges han disminuït, i això obligarà a l'Estat a indemnitzar la concessionària si no s'arriba al volum previst.

Ha estat aleshores quan Pastor ha anunciat que, si la situació actual persisteix, l'any 2021 -quan acabi la concessió- l'Estat haurà "d'entregar a la concessionària 2.000 MEUR". Per això, la ministra ha acabat la seva intervenció dient que es compromet "amb aquesta entrada i sortida a l'autopista" -en referència a Figueres Nord-, però que no ho farà "amb un model que canvia 350 MEUR per 2.000, perquè aquí els diners ni creixen ni es multipliquen".