Carta oberta al Conseller Recoder

A continuació adjunto la carta oberta que he adreçat a l'honorable Conseller Lluís Recoder en relació a la protesta ciutadana #novullpagar i la situació de les autopistes al nostre país. En la carta hem deixat establerta quina és la nostra posició abans de la reunió del grup de reordenació de peatges que el mateix conseller ha convocat per aquest vespre. Esperem que aquesta reunió no sigui només un acte de cara a la galeria sinó que serveixi per fer un front comú per prendre mesures pràctiques i concretes contra el greuge que patim els catalans cada cop que ens volem desplaçar pel nostre país.

Honorable Conseller Recoder

Hem estat convocats per al proper dilluns 14 de maig per tal de debatre sobre els peatges i plantejar solucions a un greuge injustificable que pateix la ciutadania catalana des de fa molts anys. Aquest greuge ha provocat recentment una reacció popular que ha tingut com a protagonistes milers de ciutadans anònims, tips de suportar un tracte injust. Per part d’ERC assistirem a la reunió del Grup de Reordenació de Peatges amb el convenciment que el seu Govern –que ha manifestat que entén la reacció de la ciutadania- no instruirà cap expedient sancionador derivat de la campanya #novullpagar, atès que, entre altres motius, els conductors no han incomplert cap norma.

Així mateix, i des de la premissa de la transparència de totes les parts implicades, confiem que el grup de reordenació de peatges serà una eina útil per adoptar compromisos ferms a fi suprimir els peatges d’aquells trams de vies que no tenen alternativa ràpida sense copagament, com també per racionalitzar tots els copagaments de peatges que puguin tenir raó de ser per qüestions de servei. D’altra banda, considerem imprescindible que el Govern de Catalunya es comprometi a elaborar de forma immediata un informe jurídic i econòmic sobre la situació de les concessions dutes a terme al nostre país i, alhora, traslladar a les concessionàries el requeriment de diàleg i negociació per tal d'avançar en la resolució del problema.

Al capdavall, i al marge de si fora de Catalunya acaben implantant peatges o no, també es tracta d’analitzar si el preu que paguem els catalans per poder usar vies ràpides és adequat o excessiu, i discernir si aquest preu obeeix estrictament a criteris i finalitats adients per al benefici dels ciutadans, que han d'incloure tant l’impacte en la competitivitat dels transports, el perjudici per les butxaques i el temps dels usuaris com la gestió de la mobilitat sota criteris d'eficiència i sostenibilitat.

Amb el convenciment que sabrà interpretar adequadament l’èxit de la mobilització popular, i amb el benentès que ha establert la base d’un canvi de visió respecte al problema dels peatges a Catalunya, li ofereixo el meu suport per acabar amb l’espoli fiscal que pateix Catalunya, de la mateixa manera que li demano que a Catalunya sàpiga posar-se al costat de la gent. Per a ERC, davant la negativa sistemàtica del Govern espanyol a posar fi a l’espoli fiscal, estar al costat de la gent vol dir dotar immediatament la Hisenda Catalana de plens poders, al marge de qualsevol consideració de l’Estat.

Pertànyer a un Estat que ens espolia fiscalment i socialment, i que no inverteix allò que promet (tan sols ha executat l’11% del Pla General de carreteres a Catalunya 2005-2012) genera una situació en què els ciutadans de Catalunya paguem dues vegades per usar una xarxa de vies ràpides. Primer, paguem uns impostos a l’Estat perquè, en teoria, construeixi infraestructures al país. Malgrat això, l’Estat desvia els nostres impostos per, entre d’altres coses, bastir i mantenir una densa xarxa d’autovies gratuïtes fora de Catalunya i amb Madrid com a quilòmetre zero. És per aquest motiu que els catalans hem de tornar a pagar, mitjançant peatges, la infraestructura viària, aquest cop finançada per empreses privades.

Des de la convicció que tenim l'obligació d'acabar, d'una vegada per totes, amb l'espoli fiscal i les situacions de greuge tan alarmants, també hem de procurar que aquest espoli fiscal no generi més espoli social. Ens toca situar el dret a decidir sobre la taula, amb totes les seves conseqüències, per saber si les forces polítiques estem al costat de la gent, o bé volem mantenir una Catalunya de peatge i de copagament secular.

Val a dir que històricament, tots els allargaments de concessions que sempre ha practicat CiU des del Govern, tant amb el PSOE com amb el PP a Madrid, han suposat allargar des del 2004 al 2021 el copagament per ús de les vies ràpides més transitades del país. Aquesta situació, unida a l’opacitat dels plans econòmics-financers de les concessions i de l’estat dels fons de reversió, ha generat veritables dubtes i sospites que estem davant unes concessions que potser hores d’ara haurien d’estar en mans de la gent. D’aquí que molts catalans tinguem la sensació d’haver de copagar les autopistes a perpetuïtat.

Amb el convenciment que el Govern del meu país sabrà estar a l’alçada del moment que vivim i al costat de la nostra gent, rebeu una salutació ben cordial.