L'escola xinesa a través dels meus ulls

Porto a la Xina ja prou temps com per poder parlar en primera persona de diferents temes de la cultura xinesa. En particular, vull fer esment d’un tema que m’interessa, l’educació.  En aquest país asiàtic, he treballat  a diferents escoles, 3 escoles públiques de Primària durant dues setmanes, ja que era una proba pilot per mirar si els hi interessava tenir professorat estranger a temps complet a la seva plantilla,  a la vegada que a  dues Guarderies. A una durant dues setmanes per  fer una substitució i actualment porto un mes i mig a jornada completa amb  contracte de 6 mesos.

El meu paper com a mestra d’anglès i observadora m’ha permès ser testimoni del normal funcionament del centre i d’aquesta manera obtenir un major coneixement dels nens  a través de la interacció personal, al mateix temps que poder apreciar com es el dia a dia a una guarderia xinesa. 

A la Xina, els nens comencen l’escola Primària als 6 anys. Abans hi ha tres tipus de programes pels més petits: guarderies, jardins infantils i programes de pre- primària.    Amb tot, em centraré en les guarderies, que es on puc parlar en primera persona. Aquí hi van els nens de 3 a 6 anys.  El que es pretén es tenir cura dels nens a la vegada que una preparació educativa per entrar a l’escola Primària. 


Els alumnes son agrupats per edat i la mida de la classe normalment oscil·la entre 20 a 40 alumnes per classe. A cada classe hi ha com a mínim 2 professors i a algunes escoles una infermera a la classe o be  personal mèdic a l’escola. 
A la meva escola, el nombre d’alumnes per classe esta de mitjana a 30 alumnes i 4 professores per classe, a la vegada que també compta amb personal mèdic que s’encarrega de fer revisions mediques, vacunes, preparar menús saludables, etc... Jo estic de mestra d’angles a la classe de 4 a 5 anys,  4 mestres xineses i jo.

L’escola on treballo esta ubicada al centre de Beijing i  consta de dos edificis amb aules que envolten un pati tancat on hi ha tobogans i diferents materials pels nens jugar, a la vegada que dur a terme activitats de motricitat gruixuda, com ara cavallets, tobogans, trepadors, entre d’altres . Quan els nens van al pati tenen una estona de joc lliure,  i una estona d’activitat dirigida per part de la mestra. Normalment es dur a terme estiraments i algun joc i també una coreografia fixada incloent ball i kung fu diferent per a cada edat. A vegades també   es marca un circuit  amb diferents materials i els nens lliurement van passant per totes les activitats 
Una de les principals àrees en el currículum es cant i ball, a  part també de  l’exercici físic. Es duen a terme moltes coreografies de diferents estils durant el curs. Val a dir també, que van al pati per edat, es a dir a primera hora del mati els mes petits i així successivament. Quan vaig al pati amb la meva classe de P 4, ens ajuntem amb l’altra classe de la mateixa edat i son al voltant de 60 alumnes. Quan nosaltres entrem a la classe toca el torna dels de P5. 

Cada grup te la seva classe, les aules son espaioses i ben il·luminades, a la vegada que també tenen una sala amb llits per fer la migdiada i on s’hi duen a terme diverses activitats, a part també del lavabo a dins l’aula.  A la meva classe hi ha 6 taules de 6 alumnes cadascuna, i son 32 alumnes. A la classe tenen diferents espais distribuïts per seccions com ara la secció de lectura, una sala apart per l’art on hi tenen molt material, secció de la cuineta, construccions, musica, jocs de taula.  També compten amb dos ordinadors per classe i una tele amb projector. 

El meu horari a l’escola es de 8 a 12 i de 3 a 4. Els nens arriben a partir de dos de 8 fins a les 8 i acaben a dos quarts de 6 de la tarda.  A les 8 esmorzen, després , a mesura que van acabant tenen fins a les 9 per joc lliure, on els nens estan per la classe i duen a terme les activitats lliurement. Les mestres nomes supervisem i anem passant per grups petits,  jo em dirigeixo a ells en angles mentre m’expliquen la seva activitat o simplement els hi vaig fent preguntes del que estan fent.  Un cop acabada l’hora de joc, sona la musica en senyal que han de recollir, ells mateixos recullen allò que han utilitzat i un cop estan van al lavabo  i beuen aigua (cosa que es considera molt important )  Després duen a terme una activitat guiada, ja sigui art, llengua, musica  o mates durant uns 30 minuts. Un cop acabada aquesta  es preparen per anar al pati. Al pati normalment una mestra es posa davant la fila i porta al grup a fora i un cop allà dur a terme una activitat dirigida, ja sigui un joc, estiraments o simplement córrer pel pati. Pel que fa a la mestra “leader” al pati, anem canviant, normalment jo ho soc dos o tres dies. Després quan sona la musica els nens es posen en files que ja tenen marcades i duen a terme una coreografia. Depenent del tems una estona de joc lliure  i ja de volta a la classe. Rentar mans, pipi, i hora de menjar (normalment llet amb galetes o iogurt). A mesura que van acabant , porten el got al seu lloc i juguen fins que sona la musica en senyal de seure i començar una altra sessió. Primerament, 5 minuts de relaxació. Els hi posen un vídeo on es fan massatges a la cara i ells van fent seguint les instruccions. Quan s’acaba, classe dirigida de mitja hora, música, art, llengua o mates. I a les 11.15 tornen a rentar mans,  pipi, beure aigua i preparar-se per dinar. Els nens mengen en silenci, les mestres parem les  taules i repartim el menjar. Quan acaben ells mateixos s’encarreguen de recollir els seus plats i coberts i a mesura que van acabant es posen el pijama per anar a fer la migdiada. Mentrestant les mestres netegem la classe i els ajudem amb la roba. De 12 a dos quarts de 3 dormen.  Jo marxo al migdia, però les altres 4 mestres dinen per torns i es queden les 3 hores a l’aula. Quan acabem de recollir la classe, anem a dinar al menjador de l’escola.  Hi ha unes 50 mestres xineses en total i  3 mestres estrangeres, una d’Anglaterra a la classe de P3,  una de Filipines a la classe de P5 i jo mateixa a la classe de P4. Juntes passem les 3 hores de “break”  fora de l’escola i a les 3 de volta. Un cop s’han despertat es vesteixen, mengen (normalment fruita) i es preparen per la classe. Al voltant de  les 3  i 10 es la meva sessió  d’anglès, uns 30 -40 minuts.  Normalment el tema de les classes de la llengua estrangera, durant dues setmanes es el tema del llibre, jo desenvolupo les activitats que crec pertinents d’aquell tema (ja que el llibre és en xinès) i les dues ultimes setmanes del mes  un tema d’escola, tant a les classes de xinès com a les d’ anglès el tema és el mateix. Ara que escric això, el topic és l’amistat, per tant totes les activitats giren en torn a aquest tema. I ja un cop acabada la classe d’angles, o van el pati o es fa una mica de ball o joc lliure i es preparen per sopar a les 4 i 10. Després un cop acaben de sopar hora de recollir i anar cap a casa. 

Com a mètodes d’ensenyament, esta molt enfocat en treball de grup. El grup no es separa, nomes s’agafen grups petits d’uns 4 alumnes per dur a terme classes de piano, uns 15 minuts. Per exemple a l’hora d’ anglès, tinc tot el grup, 32 alumnes i les activitats estan pensades per dur a terme amb un grup nombrós. Quan es hora d’art, normalment la mestra explica detalladament l’activitat a dur a terme amb un exemple  i ja llavors els nens passaran a  realitzar-ho individualment.  Quan van al lavabo també van tot el grup, uns fan pipi, altres renten mans i altres beuen aigua, d’aquesta manera han de respectar el torn i ritme dels companys.   Durant les activitats del grup normalment els alumnes estan atents a l’explicació del mestre i participen activament. M’ha sorprès que en tot el temps que porto a aquesta escola no hagi vist cap conflicte ni cap disrupció a la classe, nomes com a molt algun nen que quan fas una activitat una mica activa sigui mes actiu del normal, però a part d’això en general es porten molt be. Primerament vaig pensar que dur a terme una classe amb 32 alumnes de 4 anys seria complicat, però amb el bon comportament d’aquests nens es fa molt amè.   Si algun nen no esta atent o ha fet alguna cosa que no toca, les mestres el posaran davant de la classe i  serà corregit davant de tot el grup. Pel que he llegit i preguntat, els mestres no estan preocupats pels danys psicològics, sinó tot el contrari, creuen que d’aquesta manera aprendran dels seus errors i s’esforçaran més.  Com a exemple, un dia un nen a l’hora de dinar no estava ben assegut a la cadira, i la mestra l’hi va treure i el va fer menjar dret. Un altre dia un nen a l’hora de vestir-se no va acabar a temps, la mestra va agafar all i l’hi va posar dins la sabata, després l’hi va fer olorar i va llençar les sabates a l’altra classe.  Coses així son normals de veure, coses que em sobten, maneres de fer diferents. I s’hi ha de cridar no es tallen, a fi que tots estiguin al 100 % atents.

M’agrada aquesta escola, m’agrada aquesta feina, amb tot i del que no m’acabo d’acostumar es de ser 5 mestres  a l’aula. Se’m fa estrany que em pugui estar asseguda fent servir l’ordinador o qualsevol altra cosa mentre una mestra dur a terme una classe. Es molt normal que una mestra doni la classe i les altres 4 esta  assegudes fent altres coses o simplement mirant la classe. Les programacions de cada matèria son molt estrictes, que si objectius, que si procediments, amb tot, tenim molta estona per fer-ho, per tant la tasca es fa molt amena. 

Es una experiència molt enriquidora veure una manera tan diferent de treballar. El que no he vist encara es que escriguin, no tenen ni llapis a la classe. A les aules de P4 i P 5 que he vist a Girona, els nens a aquesta edat ja aprenen a llegir i escriure, i ja han de saber escriure forces paraules inclús frases senceres. Aquí es  considera que ja ho aprendran quan comencin a l’escola Primària, estan molt centrats en art, musica i exercici físic. Qui diu que es millor fer fitxes i plasmar el coneixement en paper? No he vist encara que fessin cap fitxa.  Diferents maneres, diferents estils, ni millor ni pitjor, simplement diferent. Espero continuar aprenent i gaudint d’aquesta experiència que se m’ha brindat. A part d’això dono classes d’angles a una Acadèmia , algunes hores al vespre i a vegades el dissabte,  amb la intenció de reservar algun vol ben aviat i descobrir diferents racons del mon.