Recoder vol que la Generalitat pugui privatitzar línies de Rodalies i triar-ne l'operador

"No podem perquè el govern espanyol incompleix el seu compromís de modificar la llei ferroviària", ha lamentat el conseller

Durant una entrevista al programa 'El matí' de Catalunya Ràdio, Recoder ha explicat que "és molt diferent" negociar amb Renfe si hi ha la possibilitat que la Generalitat triï l'operador que si l'Estat obliga a que el Govern català es posi d'acord amb la companyia. La modificació de la llei ferroviària va ser un dels compromisos assumits pel govern espanyol en el traspàs de Rodalies a Catalunya.

"S'han perdut vols a Alguaire perquè l'Estat no ha fet la seva feina"

D'altra banda, el conseller ha parlat de la retirada de paquets turístics que tour operadors russos havien preparat amb destí a l'Aeroport d'Alguaire. Recoder ha reiterat que "s'han perdut vols perquè l'Estat no ha fet la seva feina, s'han perdut oportunitats, és una llàstima". El conseller ha explicat que el Govern treballa per rendibilitzar Alguaire, però que "el problema és que no arribaran tots els vols que havien d'arribar. En el cas dels russos, volien la garantia que podrien entrar avions procedents de fora l'espai Schengen".

Recoder ha criticat que el Ministeri de Foment no va activar el procés per preparar un punt fronterer a Lleida-Alguaire fins el 2 d'agost i no hi va enviar la policia a revisar la instal·lació fins fa dues setmanes. Finalment, davant l'imminent inici de la temporada de neu, els tour operadors russos van anul·lar els plans per portar 6.000 esquiadors als Pirineus lleidatans. "Esperem que el punt fronterer estigui a punt el 19 de desembre o haurem de pagar indemnitzacions als tour operadors britànics" que mantenen rutes a Alguaire. "Si hagués estat un aeroport d'Aena, s'ho haguessin pres d'una altra manera i estaria resolt", ha sentenciat el conseller.

Amb tot, Recoder ha criticat que el Tripartit va iniciar la construcció de Lleida-Alguaire quan els plans de viabilitat de la infraestructura encara s'estaven redactant. "El 2006 s'aprova el pla director de l'aeroport i l'agost de 2007 hi ha el primer document que parla de què ha de ser Alguaire, amb les obres ja en marxa", ha explicat el titular de Territori i Sostenibilitat.

Per això, els plans d'Alguaire preveuen "que el pitjor escenari és de 108.000 viatgers i n'hi ha 30.000" i que la instal·lació lleidatana creixerà "perquè el Prat quedarà saturat, però Barcelona encara rep només 30 dels 50 milions de passatgers potencials". Els plans del Tripartit, ha prosseguit Recoder, també preveien que Lleida-Alguaire es gestionaria privadament, "però el concurs va quedar desert". A causa d'aquesta imprevisió, el conseller ha afirmat que "és dur dir quan serà rendible l'aeroport".

La privatització del Prat serà una oportunitat per Girona, Reus i Lleida

També en l'àmbit aeroportuari, Recoder ha confiat que l'Aeroport de Barcelona haurà de pujar les seves taxes quan es privatitzi i que això servirà per fomentar els aeroports secundaris com Lleida, Girona o Reus. Així mateix, el conseller ha assegurat que Aena no pot pujar les taxes de Reus i Girona "perquè el seu gran client -Ryanair- es retirarà d'aquests aeroports si això passa". Recoder ha insistit que no li agrada l'actual sistema de subvencions a companyies aèries, però que així es generen oportunitats pel territori i pel turisme de la Costa Brava i la Costa Daurada. "Per cada euro invertit a l'aeroport, es genera negoci i ocupació per la zona", ha assenyalat.