Tots els partits coincideixen en soterrar el tren convencional a Girona i desdoblar l'N-II

Els retrets a PSC i PP pel retràs en l'execució d'infraestructures com la nacional han estat la tònica del debat electoral

Les infraestructures han tingut un pes majoritari al debat electoral que ha assegut de costat els cinc candidats gironins a les eleccions generals del pròxim 20 de novembre. La nacional ha centrat bona part del debat ja que es tracta d'una via de titularitat estatal de la qual només s'han desdoblat 7,7 quilòmetres i, durant els dos governs del PSOE, han quedat aturades les obres de tres trams: el Maçanet de la Selva- Sils, Sils-Caldes i Medinyà-Orriols.

La lenta execució de les obres ha fet que CiU, ERC-Rcat- Catalunya Sí i ICV-EUiA hagin acusat els dos partits que han governat a Madrid dels diferents endarreriments. De fet, no s'ha inaugurat ni un quilòmetre nou des de les eleccions de 2008 i, per això, molts programes electorals continuen recollint les propostes que els partits feien llavors. Malgrat els retrets, tots els partits han coincidit en defensar la necessitat de què aquesta carretera es converteixi en autovia ja que, diàriament, hi passen 22.000 vehicles. També han coincidit en assenyalar que s'ha de desdoblar sencera al seu pas per les comarques gironines.

ICV-EUiA però s'ha diferenciat de la resta de formacions i el candidat, Marc Vidal, ha dit que aposta per l'N-II però que considera que s'han de "racionalitzar" les inversions i, per tant, ha proposat alliberar alguns trams de l'autopista (és a dir, que sigui gratuïta) i evitar així haver de desdoblar tota la carretera des de Tordera fins a la Jonquera.

Cal arribar a un acord amb Ryanair

La gestió de l'aeroport i com fer-ho per recuperar el nombre de passatgers ha estat un altre dels temes que s'han tractat en el debat. Els candidats d'ERC-Rcat-Catalunya Sí i CiU han posat l'èmfasi en què cal el traspàs de l'aeroport a la Generalitat i, en canvi, el candidat del PP, Enric Millo, ha afirmat que "no és tant important qui ho gestiona sinó com es gestiona".

Per la seva banda, el candidat del PSC, Àlex Sàez, també ha fet una defensa de la gestió més propera al territori -ha dit que això s'ha començat a plantejar en les comissions bilaterals Estat-Generalitat- però el candidat de CiU, Jordi Xuclà, li ha retret que durant aquesta legislatura els diputats socialistes catalans (inclòs Sàez) han votat fins a set vegades en contra d'iniciatives que demanaven el traspàs.

En aquest punt, totes les formacions han retret al Govern de la Generalitat que com ha dut les negociacions amb Ryanair. Per una banda, el PSC ha dit que el sector turístic ha perdut 80 milions d'euros (MEUR) i la resta han demanat que la situació es redreci. El candidat de CiU, Jordi Xuclà, ha afirmat que la voluntat és la d'arribar a un "millor acord" amb la companyia i ha criticat la gestió "rígida" d'Aena. Xuclà ha recordat que l'any passat l'empresa estatal Aena va ingressar 11 MEUR en concepte de beneficis per taxes a l'aeroport de Girona però que és la Generalitat la que inverteix per captar noves companyies i pagar la subvenció a Ryanair perquè es quedi a Girona.

CiU ha celebrat també el projecte que el Govern de la Generalitat ha presentat per fer un abaixador del TAV a l'aeroport de Girona (té un cost inicial de 9 MEUR) i ha demanat que el nou govern espanyol sortint de les urnes no prohibeixi a la Generalitat poder-lo construir.

Tots a favor del corredor mediterrani i del soterrament del convencional

La unitat del partits s'ha vist novament quan s'ha tractat el corredor mediterrani i s'ha preguntat als candidats si pensen defensar-lo a Madrid. En aquest punt, ICV-EUiA ha celebrat que s'hagi apostat pel tren per transportar mercaderies i ha reivindicat que la seva formació ho havia demanat "llargament". El PSC ha recordat que ha estat un ministre socialista que ha aconseguit que Europa consideri "prioritari" aquest corredor i que el PP havia apostat anteriorment pel corredor central.

Per la seva banda, el candidat del PP, Enric Millo, s'ha compromès públicament a fer que les obres del corredor comencin pel nord i que, per tant, siguin les comarques gironines les primeres en beneficiar-se de la infraestructura.

El repàs a les infraestructures també ha portat a debatre sobre el futur del tren convencional a la ciutat i de Girona i l'enderroc del viaducte que això ha de comportar. Els cinc partits han defensat que és necessari soterrar el tren, tot i que la candidata d'ERC-RCat i Catalunya Si, Teresa Jordà, ha demanat que s'estudiï la possibilitat -apuntada pels veïns de Sant Narcís- de fer passar tots els trens pels túnels del TAV que ja estan acabats.

Jordi Xuclà (CiU) ha interpel·lat el candidat socialista perquè ha assegurat que existeix un conveni signat per l'anterior ajuntament amb el Govern de la Generalitat del tripartit i també l'Estat on, segons Xuclà, es deixa la via oberta a poder especular amb els terrenys que quedin alliberats un cop se soterri el viaducte. Sàez (PSC) ha negat aquest extrem i ha defensat que els terrenys han de servir perquè "Girona tingui més espai lliure".

Per la seva banda, el candidat del PP, Enric Millo, ha lamentat que el govern espanyol no hagi encadenat els projectes de soterrament del TAV amb els del convencional -tal i com havia planificat el PP, ha reivindicat- i que, hores d'ara, encara no es conegui el projecte constructiu per al soterrament del tren convencional.