Treuen el Tapís de la Creació de la Catedral de Girona fins el març per restaurar-lo

Els treballs tenen un cost de 150.000 euros i consistiran en aïllar la sala d'exposició, netejar i recosir la tela

El tapís és una de les obres més enigmàtiques del romànic a Catalunya i està datada entre el segle XI i XII. L'obra representa la Gènesis, el calendari i la invenció de la Creu ordenats de forma circular i, a dia d'avui, encara es desconeix la grandària original del tapís, el lloc de producció de l'obra i la seva funció. La peça ha estat restaurada en quatre ocasions des del 1878 fins al 1975 i aquesta serà la cinquena restauració.

Tal i com ha detallat la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, Àngels Solè, l'estudi sobre l'estat del tapís que es va fer l'any 2005 per les especialistes Carme Morata i Mari Luz Masdeu indicava que l'obra necessitava una restauració en profunditat per millorar la seva conservació. Després de realitzar estudis físics amb tècniques no destructives tant del tapís com de l'espai i les condicions climàtiques de la ubicació de l'obra, els tècnics del Centre de Restauració i les dues especialistes van concloure que la situació actual del tapís no reunia les condicions d'estabilitat necessàries per mantenir la seva bona conservació a llarg termini.

En concret, es va veure que l'obra presentava reparacions, afegits i recosits amb una gran acumulació de brutícia i pols en tota la seva superfície i per dins el teixit. Al mateix temps, es va veure que el tancat on es troba situat actualment el Tapís de la Creació no és hermètic i permet l'entrada d'aire humit i vapors que afecten negativament al teixit de l'obra. A més, el tapís presenta forats i parts desfilades o descosides de la tela de suport, coneguda com la tela d'arpillera. Per altra banda, els cosits que uneixen el tapís a la tela de suport causen tensions que posen en perill la resistència de les fibres -que acaba provocant forats en alguns casos a causa de la tensió- i el bastidor de fusta que fa de suport de l'obra no és prou estable.

Per tots aquests motius, les dues restauradores especialistes en teixits antics, Mari Luz Morata i Carme Masdeu, portaran a terme la restauració de l'obra amb el criteri de "mínima intervenció i màxim respecte" per a tots els elements que conformen la història del tapís. En la intervenció, s'utilitzaran materials neutres, estables i compatibles amb la naturalesa de la peça -brodada en llana- i totes les fixacions es duran a terme mitjançant cosits de restauració.

En principi, les especialistes tenen previst restaurar el teixit del Tapís de la Creació, aïllar l'espai que ocupa l'obra mitjançant una vitrina hermètica, posar materials que absorveixin la humitat de la sala, enguixar la volta per evitar que la pols del sostre caigui sobre el teixit i instal·lar un nou sistema d'il·luminació amb tecnologia Led enlloc de les llums incandescents actuals. A més, també es substituirà el bastidor de fusta que sosté el tapís per un de nou amb perfils d'alumini i tindrà un sistema de muntatge fàcil per permetre realitzar controls periòdics. El muntatge tindrà rodes i permetrà, en casos d'urgència, poder moure amb rapidesa la peça.

Estrictes mesures de protecció i seguretat

El trasllat del Tapís de la Creació des de la Catedral de Girona fins al Centre de Restauració de Béns Mobles a Valldoreix (Vallès Occidental) es realitzarà amb un camió especialitzat en transport d'obres d'art i amb "totes les mesures de seguretat necessàries", tal i com ha destacat la directora del centre, Àngels Solè. L'obra s'enrotllarà sobre un cilindre recobert amb material espumós i es mantindrà en suspensió durant tot el trajecte. Un cop estigui restaurat, a partir del mes de març del 2012, l'obra s'embalarà adequadament i es retornarà a la Catedral de Girona.

Un trasllat polèmic

El Capítol de la Catedral de Girona s'oposava a traslladar a Valldoreix el Tapís de la Creació perquè volia que la retauració es realitzés in situ, dins de la Catedral de Girona. Finalment, però, ha accedit al trasllat malgrat que ha posat determinades "condicions de seguretat" per portar a terme la seva restauració i conservació. Segons el bisbe de Girona, Francesc Pardo, "les condicions no són per temor a la restauració sinó per l'estima, preocupació i valor" que donen a l'obra. "No hi ha cap desconfiança vers l'equip de restauració", ha remarcat.

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha destacat que el Tapís és un "tresor mundial gironí" que "mostra d'on venim i a on volem anar" i creu que els ciutadans tindran "un punt de melangia" perquè durant un temps el Tapís no estarà present a la ciutat. No obstant això, s'ha mostrat agraït al Govern i a la Fundació La Caixa per "l'extraordinari regal" que suposa la seva restauració.

El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, considera que el Tapís és un "emblema de la història de Catalunya" i assegura que estarà "en bones mans" ja que, segons ha manifestat, Catalunya té equips molt qualificats en l'àmbit de conservació i restauració que treballen en la "restauració d'obres d'altres països". Segons Mascarell, un cop s'hagi finalitzat la restauració, l'obra tornarà a "lluir" a la Catedral de Girona.

En total el trasllat s'efectuarà durant els pròxims dies i la restauració té un cost de 150.000 euros. D'aquests, 136.600 euros es destinaran a la restauració del teixit del tapís i la resta seran per a les obres de millora de l'espai on s'instal·larà el Tapís de la Creació.