"La iniciativa emprenedora es pot aprendre a l'escola" i hauria de potenciar-se perquè els joves "puguin desenvolupar competències com l'autonomia, la confiança en un mateix i la presa de decisions en entorns de risc". Aquesta és una de les principals conclusions del Llibre Blanc de la Iniciativa Emprenedora a Espanya, que ha promogut la Fundació Príncep de Girona (FPdGi) i que han elaborat els experts d'ESADE Business School.
L'estudi, que inclou una enquesta a més de 7.000 joves de tot l'estat espanyol, revela també que un altre dels reptes per fomentar l'emprenedoria ha de ser la millora del finançament a nous projectes empresarials, especialment de capital risc en les seves primeres fases de l'empresa.
A més, segons posen de relleu els autors del llibre, "els joves espanyols no senten prou que se'ls ha educat per emprendre". Per aquest motiu assenyalen que és necessari que "els professors tinguin a les escoles eines i materials adequats per ensenyar sentit de la iniciativa i esperit d'empresa i fomentar la interacció dels seus alumnes amb emprenedors locals".
Aquestes accions educatives han de permetre fomentar la cultura emprenedora "evitant estigmatitzar al creador d'una nova empresa que ha fracassat" i a la vegada, "incrementaria el nombre d'emprenedors" a l'Estat que, tal i com apunta l'estudi, representa tan sols el 5,1%, i a més està disminuint a conseqüència de la crisi. Aquesta dada és encara més sorprenent si es compara amb la d'altres països com Noruega (8,5%) o els EUA (8%).
Els autors del Llibre Blanc de la Iniciativa Emprenedora a Espanya destaquen que, tot i aquestes dades, "el cert és que a l'estat espanyol, amb l'actual situació econòmica, es viu un moment propici per a l'impuls de l'emprenedoria" perquè, segons revela l'informe, es porten a terme iniciatives emprenedores per necessitat (59%) més que per oportunitat (41%).
Canvi de mentalitat
Els experts d'ESADE Business School assenyalen en l'informe la necessitat de canviar la mentalitat dels joves espanyols. Segons es recull en el Llibre Blanc, els joves no són emprenedors perquè estan "acomodats" i prefereixen el treball assalariat abans que l'autoocupació. A més, aquesta tendència ha augmentat en els darrers anys del 34% del 2001 al 52% de 2009.
Així, l'informe conclou que els joves espanyols prefereixen l'estabilitat (77%) i un ingrés fix (70%) a la possibilitat de crear la seva pròpia empresa. Aquesta és una de les conclusions de l'enquesta i confirma la baixa valoració que atorguen els espanyols de 18 a 34 anys als emprenedors.
El Llibre Blanc de la Iniciativa Emprenedora dedica un apartat especial a la generació "ni-ni", que a Espanya ja suposa un 10,9% de la població d'entre 15 i 19 anys. Aquesta xifra situa l'Estat en el primer lloc del rànquing davant altres països de la Unió Europea i els Estats Units, superant, fins i tot, Portugal. I encara que entre els 20 i 24 anys Itàlia supera Espanya, la xifra de joves que ni estudia ni treballa se situa en el 17,2%.
Frens a l'emprenedoria
Segons recull el Llibre Blanc, els principals condicionants a l'hora de prendre la decisió de no emprendre són la por al fracàs i l'aversió al risc. En el primer cas, l'informe destaca que el 45% de les persones enquestades té por del fracàs, xifra només superada per França amb un 47%.
Així mateix, els espanyols tampoc són proclius a prendre riscos. Només el 12% asseguren ser perdones arriscades, un percentatge que en cas dels Estats Units arriba fins al 39%. L'informe revela també que els enquestats es consideren poc creatius i pensen que el que els passa està en gran mesura determinat per altres o per la sort.
Un altre dels frens a l'hora d'emprendre a l'estat espanyol és la mala imatge que es té de l'autoocupació. De fet, ser emprenedor només compta amb un 48% d'índex de popularitat davant del 73% dels Estats Units o el 62% de França. Així, els joves pensen que la societat valora millor als professionals independents (72%) o als científics i artistes (69%) que als emprenedors o empresaris (38%). Només els funcionaris estan més mal vistos.
L'estudi constata a més que els mitjans de comunicació "no dediquen una atenció suficient a la iniciativa emprenedora" mentre que "a països com els Estats Units o Noruega els mitjans de comunicació s'interessen el doble pel tema".
Emprendre és aportar valor afegit
La Fundació, que ha presentat aquest matí el Llibre Blanc a Madrid, n'ha lliurat un exemplar al Príncep d'Astúries. Després d'enumerar-ne les conclusions, la directora general de la Fundació, Mònica Margarit, entén que un dels aspectes clau per millorar les condicions de vida dels joves és explicar que "emprendre és aportar valor afegit en el nostre dia a dia en qualsevol àmbit".
"Escriptors, artistes, científics, esportistes i, no cal dir, aquells que treballen en projectes socials també poden ser emprenedors", ha subratllat Mònica Margarit. La directora de la Fundació Príncep de Girona, entitat que té com a missió donar suport a la formació i el desenvolupament dels joves, ha avançat que, en els pròxims anys, la institució impulsarà projectes dirigits especialment a l'educació emprenedora ja des de l'educació primària.
Per la seva banda, la directora general d'ESADE, Eugenia Bieto, ha assenyalat que "en la situació actual de crisi l'actitud dels joves davant la possibilitat de crear una empresa hauria de canviar, es tracta d'una oportunitat laboral real i de futur, sobretot si tenim en compte que la societat està canviant molt i exigeix d'una constant adaptació al canvi". I ha afegit: "Allò més lògic seria que actualment emprendre fos una prioritat".
Eugenia Bieto ha remarcat també la necessitat de "formar el professorat i dissenyar materials i eines adequades perquè s'incorporin nous mòduls d'iniciativa emprenedora a l'escola i la generalització dels cursos de creació de noves empreses a la universitat".
Els responsables de l'estudi han assenyalat també la necessitat de millorar el finançament per a la iniciativa emprenedora. L'informe destaca l'increment que, en els darrers anys, hi ha hagut en l'àmbit dels anomenats 'business angels' (inversors privats que apadrinen projectes). L'estat espanyol compta amb 1.473 inversors, xifra que supera Suècia, que en té 1.042. L'estudi revela, però, que la situació no és tan positiva pel que fa al capital risc, especialment en les primeres fases de l'empresa.
L'estudi, que inclou una enquesta a més de 7.000 joves de tot l'estat espanyol, revela també que un altre dels reptes per fomentar l'emprenedoria ha de ser la millora del finançament a nous projectes empresarials, especialment de capital risc en les seves primeres fases de l'empresa.
A més, segons posen de relleu els autors del llibre, "els joves espanyols no senten prou que se'ls ha educat per emprendre". Per aquest motiu assenyalen que és necessari que "els professors tinguin a les escoles eines i materials adequats per ensenyar sentit de la iniciativa i esperit d'empresa i fomentar la interacció dels seus alumnes amb emprenedors locals".
Aquestes accions educatives han de permetre fomentar la cultura emprenedora "evitant estigmatitzar al creador d'una nova empresa que ha fracassat" i a la vegada, "incrementaria el nombre d'emprenedors" a l'Estat que, tal i com apunta l'estudi, representa tan sols el 5,1%, i a més està disminuint a conseqüència de la crisi. Aquesta dada és encara més sorprenent si es compara amb la d'altres països com Noruega (8,5%) o els EUA (8%).
Els autors del Llibre Blanc de la Iniciativa Emprenedora a Espanya destaquen que, tot i aquestes dades, "el cert és que a l'estat espanyol, amb l'actual situació econòmica, es viu un moment propici per a l'impuls de l'emprenedoria" perquè, segons revela l'informe, es porten a terme iniciatives emprenedores per necessitat (59%) més que per oportunitat (41%).
Canvi de mentalitat
Els experts d'ESADE Business School assenyalen en l'informe la necessitat de canviar la mentalitat dels joves espanyols. Segons es recull en el Llibre Blanc, els joves no són emprenedors perquè estan "acomodats" i prefereixen el treball assalariat abans que l'autoocupació. A més, aquesta tendència ha augmentat en els darrers anys del 34% del 2001 al 52% de 2009.
Així, l'informe conclou que els joves espanyols prefereixen l'estabilitat (77%) i un ingrés fix (70%) a la possibilitat de crear la seva pròpia empresa. Aquesta és una de les conclusions de l'enquesta i confirma la baixa valoració que atorguen els espanyols de 18 a 34 anys als emprenedors.
El Llibre Blanc de la Iniciativa Emprenedora dedica un apartat especial a la generació "ni-ni", que a Espanya ja suposa un 10,9% de la població d'entre 15 i 19 anys. Aquesta xifra situa l'Estat en el primer lloc del rànquing davant altres països de la Unió Europea i els Estats Units, superant, fins i tot, Portugal. I encara que entre els 20 i 24 anys Itàlia supera Espanya, la xifra de joves que ni estudia ni treballa se situa en el 17,2%.
Frens a l'emprenedoria
Segons recull el Llibre Blanc, els principals condicionants a l'hora de prendre la decisió de no emprendre són la por al fracàs i l'aversió al risc. En el primer cas, l'informe destaca que el 45% de les persones enquestades té por del fracàs, xifra només superada per França amb un 47%.
Així mateix, els espanyols tampoc són proclius a prendre riscos. Només el 12% asseguren ser perdones arriscades, un percentatge que en cas dels Estats Units arriba fins al 39%. L'informe revela també que els enquestats es consideren poc creatius i pensen que el que els passa està en gran mesura determinat per altres o per la sort.
Un altre dels frens a l'hora d'emprendre a l'estat espanyol és la mala imatge que es té de l'autoocupació. De fet, ser emprenedor només compta amb un 48% d'índex de popularitat davant del 73% dels Estats Units o el 62% de França. Així, els joves pensen que la societat valora millor als professionals independents (72%) o als científics i artistes (69%) que als emprenedors o empresaris (38%). Només els funcionaris estan més mal vistos.
L'estudi constata a més que els mitjans de comunicació "no dediquen una atenció suficient a la iniciativa emprenedora" mentre que "a països com els Estats Units o Noruega els mitjans de comunicació s'interessen el doble pel tema".
Emprendre és aportar valor afegit
La Fundació, que ha presentat aquest matí el Llibre Blanc a Madrid, n'ha lliurat un exemplar al Príncep d'Astúries. Després d'enumerar-ne les conclusions, la directora general de la Fundació, Mònica Margarit, entén que un dels aspectes clau per millorar les condicions de vida dels joves és explicar que "emprendre és aportar valor afegit en el nostre dia a dia en qualsevol àmbit".
"Escriptors, artistes, científics, esportistes i, no cal dir, aquells que treballen en projectes socials també poden ser emprenedors", ha subratllat Mònica Margarit. La directora de la Fundació Príncep de Girona, entitat que té com a missió donar suport a la formació i el desenvolupament dels joves, ha avançat que, en els pròxims anys, la institució impulsarà projectes dirigits especialment a l'educació emprenedora ja des de l'educació primària.
Per la seva banda, la directora general d'ESADE, Eugenia Bieto, ha assenyalat que "en la situació actual de crisi l'actitud dels joves davant la possibilitat de crear una empresa hauria de canviar, es tracta d'una oportunitat laboral real i de futur, sobretot si tenim en compte que la societat està canviant molt i exigeix d'una constant adaptació al canvi". I ha afegit: "Allò més lògic seria que actualment emprendre fos una prioritat".
Eugenia Bieto ha remarcat també la necessitat de "formar el professorat i dissenyar materials i eines adequades perquè s'incorporin nous mòduls d'iniciativa emprenedora a l'escola i la generalització dels cursos de creació de noves empreses a la universitat".
Els responsables de l'estudi han assenyalat també la necessitat de millorar el finançament per a la iniciativa emprenedora. L'informe destaca l'increment que, en els darrers anys, hi ha hagut en l'àmbit dels anomenats 'business angels' (inversors privats que apadrinen projectes). L'estat espanyol compta amb 1.473 inversors, xifra que supera Suècia, que en té 1.042. L'estudi revela, però, que la situació no és tan positiva pel que fa al capital risc, especialment en les primeres fases de l'empresa.