Puig vol que els Mossos puguin multar les prostitutes en carreteres estatals

El Govern promou a través de la Llei Òmnibus sancionar la prostitució però només es pot aplicar a carreteres catalanes

Fins ara, la única mesura per lluitar contra la prostitució de carretera l'han impulsat els ajuntaments de manera individual. Els municipis afectats per aquest fenomen han creat ordenances municipals sancionadores que dissuadissin tant prostitutes com clients a demanar i practicar sexe en el seu terme municipal. Aquestes ordenances, però, el què han fet és provocar que les prostitutes es traslladin al poble del costat on no hi hagi ordenança municipal o, senzillament, no pagar les multes perquè moltes no tenen domicili conegut ni compte bancari que se'ls pugui embargar.

La Llei Òmnibus que s'està tramitant al Parlament preveu una regulació de la prostitució a les carreteres i carrers de Catalunya. En concret, el text prohibeix l'ocupació temporal de les zones de domini públic, servitud i afectació per realitzar usos i activitats relacionades amb la prestació de serveis de naturalesa sexual, els quals no són compatibles amb la seguretat de la via i amb la finalitat pròpia d'aquesta. Aquesta norma és aplicable a la xarxa de carreteres autonòmiques i comarcals però no a les estatals.

Com fer-ho per poder multar a les carreteres estatals?

El pas endavant que fa el Govern -amb sancions de fins a 30.000 euros- té un escull principal: els Mossos no poden sancionar prostitutes ni clients en carreteres que són competència de l'Estat. Algunes de les carreteres que més prostitució concentren són la N-II i la N-260 a Girona o la N-340 a Tarragona i, si prospera la normativa que es tramita al Parlament, quedaran al marge de les sancions.

Per això, el Departament d'Interior està estudiant fórmules per aconseguir que els Mossos puguin perseguir també la prostitució a carreteres que no són de titularitat del Govern. Puig ha explicat que, després de les eleccions, volen entrar al Congrés una iniciativa que desemboqui en un conveni de delegació de competències. Això hauria de permetre que, malgrat l'Estat conservi la titularitat de les carreteres, els Mossos puguin multar les prostitutes i els clients. D'aquesta manera, la norma que impulsa el Govern es podria aplicar a totes les carreteres, independentment de la titularitat.