L'empresa de Girona afectada per la tuneladora del TGV es trasllada sense poder valorar la destrossa

Els treballadors han mogut el mobiliari a la nova nau on s'hi quedaran els propers quatre mesos

Després que ahir a la tarda l'escuma fangosa tornés a brollar amb força, Adif va optar per obrir diversos forats a la llosa de formigó perquè la bentonita pogués sortir. Durant diverses hores, els camions cuba que recollien el fang líquid que s'escolava pel subsòl no es van moure de davant les portes de l'empresa. En total, es van recollir més de 90.000 litres d'escuma fangosa.

L'obertura dels forats a la llosa va permetre reduir la pressió que feia la bentonita. Adif va injectar aleshores formigó a les diferents obertures, i també a la junta de compensació per on es va començar a escolar l'escuma procedent de la tuneladora. Segons explica Serrano, quan aquest matí ella i el seu marit han arribat a l'empresa 'hem vist com als forats del terra s'hi havia injectat ciment per evitar més ensurts'.

Un cop estroncada la fuita, la feina se centra ara a traslladar tota la maquinària fins a la nova nau que la Adif i la UTE encarregada de l'obra els han facilitat, situada al mateix polígon Mas Xirgu. Amb l'ajuda d'un camió grua i d'un toro, els treballadors d'Aplicacions Frigorífiques Lucena s'afanyaven a remoure les neveres i els frigorífics plens de fang, i a treure tot el material acumulat a les lleixes.

'Ens han facilitat una nau en aquest mateix polígon i calculem que ens hi estarem uns tres o quatre mesos', ha explicat Serrano. La tasca de traslladar tot el que s'acumula a la nau, però, no és fàcil. 'Hem d'anar passant contínuament amb rasclets per treure fang, perquè només d'enretirar alguna cosa, la porqueria que hi havia al darrere s'escampa', explica la propietària.

Sense valoració, encara

A més dels operaris, aquest matí per la nau afectada també hi ha passat diversos perits i operaris, com ara lampistes. N'hi havia, per exemple, del mateix Adif i de l'empresa propietària de la nau. Els representants de l'empresa expliquen, però, que hi ha diferència d'opinions entre les valoracions. De totes maneres, Adif assegura que l'estructura de la nau no ha patit danys.

Aquest mati, durant el trasllat, el cansament de les darreres hores era visible a les cares dels treballadors. 'És una bogeria; ara ho hem de traslladar tot, i d'aquí a tres o quatre mesos, hi haurem de tornar', explica Serrano. I hi afegeix: 'Estem tan atabalats que encara no hem pogut fer una primera valoració dels danys'.

A la nau d'Aplicacions Frigorífiques Lucena, dedicada a muntar màquines per vendre gelats, hi havia frigorífics que valien fins a mig milió d'euros. Es calcula que l'empresa no podrà tornar a treballar amb normalitat fins d'aquí a una setmana pel cap baix.