L'Orquestra de Cadaqués decidirà el seu futur un cop acabada la gira

El projecte va néixer el 1988

L'Orquestra de Cadaqués obrirà un període de reflexió sobre el seu futur un cop finalitzi la gira de concerts programats aquest desembre amb el mestre Gianandrea Noseda i el violoncel·lista Martin Fröst.
Hi ha previstos concerts a Saragossa, Barcelona i Madrid. En un comunicat, la formació anuncia un període de "descans i reflexió" fent un balanç positiu del camí recorregut des de la seva fundació el 1988. "Després de tres dècades representant el nostre país als escenaris d’arreu del món, amb músics excel·lents i interpretacions de qualitat del repertori simfònic internacional, espanyol i català, l'Orquestra de Cadaqués s'acomiada del públic amb un a reveure", es diu al text.
 
L'última gira prevista per l'Orquestra de Cadaqués inclou un concert a Saragossa el 10 de desembre, un altre a Barcelona-BCN Clàssics l'11 de desembre i el darrer a Madrid-Ibermúsica el 12 de desembre. Seguidament, s'obrirà un període "de descans i reflexió".

Segons ha explicat a l'ACN el seu director artístic, Llorenç Caballero, s'acostuma a esperar que "les coses vagin malament per veure què cal modificar" però en el seu cas ha estat tot el contrari. "Aquest any ha estat segurament el més interessant artísticament, amb concerts a Luxemburg, Holanda, Alemanya, Àustria, Praga i Suïssa i musicalment ens ha anat molt bé", afirma. Ara, però, creuen que ha arribat el moment de reflexionar sobre el seu futur perquè, entre altres coses, "la contractació i l'èxit artístic no sempre es reflecteix en l'èxit econòmic" i per tant cal estudiar quins canvis cal fer en un futur.

La seva fundació va ser el 1988 al Festival de Cadaqués i amb Edmon Colomer a la batuta. Un grup de joves músics es van proposar preservar un espai amb "il·lusió, compromís i passió per a la música simfònica" . La formació ha treballat amb grans directors, entre els quals destaquen els llegendaris Sir Neville Marriner i Gennady Rozhdestvensky, així com Philippe Entremont, Vladimir Ashkenazy, Christian Zacharias, Vasily Petrenko, Pablo González, Alberto Zedda, Michal Nesterowicz, Gianandrea Noseda (des de 1997, director principal) i Jaime Martín (des de 2011, director titular). Durant tots aquests anys, Llorenç Caballero ha estat el director artístic i l’"ànima del projecte".

Al llarg de la seva trajectòria, la formació ha actuat als Estats Units, el Japó i el sud-est asiàtic, la República Dominicana, Txèquia, Alemanya, Àustria i Suïssa. A Espanya cal destacar una llarga col·laboració amb Ibermúsica on ha estat orquestra resident del seu cicle a Madrid des de la temporada 1993-1994, a més de la"llarga i fructífera" relació amb l’Auditori de Saragossa. I a Catalunya cal destacar les freqüents col·laboracions amb els Festivals de Peralada i Cadaqués, així com l’impuls del cicle BCN Clàssics, del qual n’ha estat l’orquestra resident des de la primera temporada, el 2016-2017. També ha fet nombrosos enregistraments amb diferents directors.

Un dels seus trets identitaris és el suport en la "recuperació i difusió del patrimoni musical català i espanyol, programant amb assiduïtat repertori dels compositors més cèlebres, així com d'altres menys recordats". D'altra banda, també ha donat suport a la nova creació, encarregant i incloent en el seu repertori obres dels compositors més destacats del panorama actual, així com de joves talents emergents.

Cal destacar, també, la creació del Concurs Internacional de Direcció de l’Orquestra de Cadaqués, que des de 1992 impulsa la carrera internacional de joves promeses de la direcció. De periodicitat bianual, el concurs ha realitzat dotze edicions, a través de les quals s’han projectat noms com els de Gianandrea Noseda, Gloria Isabel Ramos, Vasily Petrenko, Pablo González, Andrew Gourlay, Lorenzo Viotti, Nuno Coello entre d’altres.
 
A més, l'Orquestra de Cadaqués és un "exemple reeixit" de l'educació musical durant els anys 80 i 90, essent els músics espanyols la base de la seva formació (es va crear gairebé al mateix temps que la JONDE) i consolidant una de les poques orquestres simfòniques estables de caràcter privat del nostre país.
 
El comunicat que han fet públic finalitza tot dient que "amb l'alegria i l'orgull de tot el que s'ha aconseguit en aquest llarg període d'activitat, la formació agraeix tot el suport rebut d’ençà dels seus inicis i desitja que els intèrprets que n’han format part segueixin compartint la seva música amb la mateixa emoció i entrega amb què ho han fet en cadascun dels nostres concerts".