Fa dos anys que la majoria de propietaris de terrenys afectats pel desdoblament de l'Eix Transversal tenen les seves terres expropiades. Les obres afecten un total de 153 quilometres de les comarques de la Selva, Osona, el Bages, l'Anoia i la Segarra i un total de 1.500 finques d'uns 500 propietaris. Unió de Pagesos ha confirmat a l'ACN que en aquest moment estan negociant amb l'empresa adjudicatària de les obres, Cedinsa, les indemnitzacions per les expropiacions. Segons ha explicat Joan Tatjé, responsable d'UP al Bages, s'estan negociant uns acords amb "uns preu marc" i "finca per finca" perquè en surti una "proposta de preu concreta per a cada terreny".
Per la seva banda, Raül Montfort, el cap de l'oficina de Manresa d'Agroxarxa, l'associació que coordina les negociacions dels afectats, ha afirmat que durant molt de temps "no hi ha hagut cap tipus de negociació" amb l'empresa concessionària, ja que semblava que Cedinsa "volia allargar el tema".
El motiu, segons explica, és que les obres de l'Eix Transversal es fan a través del "peatge a l'ombra". És a dir, l'empresa concessionària de les obres no cobrarà fins que no es posi en marxa la via. Llavors, rebrà una quantitat econòmica per cada vehicle que hi circuli. Segons Montfort, l'empresa semblava que volia "allargar les negociacions" perquè "havien de finançar l'obra ells mateixos". Tot i això, des d'Unió de Pagesos han confirmat que en aquest moment les negociacions estan "desbloquejades" després que "hi intervingués la Generalitat".
Montfort ha recordat que l'acord econòmic assolit entre Unió de Pagesos i Cedinsa fixa que la concessionària "només" destinarà un 1% de l'obra a sufragar les compensacions derivades del procés d'expropiació.
Les obres deixen habitatges incomunicats
A banda de la negociació de les expropiacions, Montfort ha afirmat que "el seguiment de l'obra és tant o més important". Segons ell, aquest seguiment ha de permetre que l'empresa retorni la finca al propietari "amb les millors condicions". En aquest sentit, Montfort ha denunciat que estan detectant un seguit d'afectacions relacionades amb l'accés a les finques o l'amplada dels camins. És el cas, per exemple, de les obres que s'han fet al nucli de Monistrolet, al terme de Rajadell (Bages), on l'execució dels treballs ha deixat explotacions incomunicades.
Un dels propietaris afectats de Monistrolet, Serafín Membrive, ha explicat que per accedir a la seva finca cal passar per una zona que l'Agència Catalana de l'Aigua té catalogada com a "inundable". Actualment, hi ha un pont que permet travessar la riera sense problemes, fins i tot quan plou en abundància. Però segons explica, amb les obres del desdoblament de l'eix, s'hi vol construir un pont més baix i això, segons ell, "farà que quan plogui, em quedi incomunicat i no pugui entrar ni sortir de casa". "El què volen fer és una claveguera i jo visc aquí", ha apuntat.
Un altre dels afectats de l'Anoia, Miquel Nadal, també ha denunciat irregularitats en les obres. Segons Nadal, als terrenys on treballen a Calonge de Segarra, unes 25 hectàrees, hi ha un camí d'accés paral·lel a l'Eix Transversal que de la manera que ha quedat "és molt perillós circular-hi amb els camions". A més, Nadal també ha afirmat que en aquesta zona hi ha una granja de conills que té panels humidificadors que degut a la pols "se li tapen" i una granja que li han col·locat un talús de la carretera "a tocar de l'edifici".
Per la seva banda, Raül Montfort, el cap de l'oficina de Manresa d'Agroxarxa, l'associació que coordina les negociacions dels afectats, ha afirmat que durant molt de temps "no hi ha hagut cap tipus de negociació" amb l'empresa concessionària, ja que semblava que Cedinsa "volia allargar el tema".
El motiu, segons explica, és que les obres de l'Eix Transversal es fan a través del "peatge a l'ombra". És a dir, l'empresa concessionària de les obres no cobrarà fins que no es posi en marxa la via. Llavors, rebrà una quantitat econòmica per cada vehicle que hi circuli. Segons Montfort, l'empresa semblava que volia "allargar les negociacions" perquè "havien de finançar l'obra ells mateixos". Tot i això, des d'Unió de Pagesos han confirmat que en aquest moment les negociacions estan "desbloquejades" després que "hi intervingués la Generalitat".
Montfort ha recordat que l'acord econòmic assolit entre Unió de Pagesos i Cedinsa fixa que la concessionària "només" destinarà un 1% de l'obra a sufragar les compensacions derivades del procés d'expropiació.
Les obres deixen habitatges incomunicats
A banda de la negociació de les expropiacions, Montfort ha afirmat que "el seguiment de l'obra és tant o més important". Segons ell, aquest seguiment ha de permetre que l'empresa retorni la finca al propietari "amb les millors condicions". En aquest sentit, Montfort ha denunciat que estan detectant un seguit d'afectacions relacionades amb l'accés a les finques o l'amplada dels camins. És el cas, per exemple, de les obres que s'han fet al nucli de Monistrolet, al terme de Rajadell (Bages), on l'execució dels treballs ha deixat explotacions incomunicades.
Un dels propietaris afectats de Monistrolet, Serafín Membrive, ha explicat que per accedir a la seva finca cal passar per una zona que l'Agència Catalana de l'Aigua té catalogada com a "inundable". Actualment, hi ha un pont que permet travessar la riera sense problemes, fins i tot quan plou en abundància. Però segons explica, amb les obres del desdoblament de l'eix, s'hi vol construir un pont més baix i això, segons ell, "farà que quan plogui, em quedi incomunicat i no pugui entrar ni sortir de casa". "El què volen fer és una claveguera i jo visc aquí", ha apuntat.
Un altre dels afectats de l'Anoia, Miquel Nadal, també ha denunciat irregularitats en les obres. Segons Nadal, als terrenys on treballen a Calonge de Segarra, unes 25 hectàrees, hi ha un camí d'accés paral·lel a l'Eix Transversal que de la manera que ha quedat "és molt perillós circular-hi amb els camions". A més, Nadal també ha afirmat que en aquesta zona hi ha una granja de conills que té panels humidificadors que degut a la pols "se li tapen" i una granja que li han col·locat un talús de la carretera "a tocar de l'edifici".