"Volem tornar una part de protagonisme a la gent del territori i generar activitat econòmica", segons paraules de Casas, que ha explicat davant dels alcaldes i representants del món local de l'Alt Empordà la finalitat d'aquest projecte que ja porta 15 anys de vida i compta amb 5.000 quilòmetres de camí natural construïts i 5.000 més a punt d'inaugurar-se. La previsió és que si la inversió continua al mateix ritme -el programa compta amb uns 18 MEUR per tot el territori espanyol-, es podrien arribar a fer uns 25.000 quilòmetres en uns deu anys a tot l'estat, segons càlculs del ministeri.
A l'Alt Empordà ja compten amb 40 quilòmetres de camí fets, dels quals 35 han estat de nova construcció, i la previsió és que en un futur no llunyà se'n pugui fer una tercera fase amb un tram que aniria de Vila-sacra fins a Vilanova de la Muga, i el tram que va de Vila-sacre fins al Manol fer-lo arribar fins a Lladó. El projecte executiu ja està fet i queda pendent que l'aprovi el Consell Comarcal, tal com ha assenyalat el seu president, Xavier Sanllehí, que ha explicat que la proposta ha estat "ben rebuda" pel ministeri.
Potenciar el cicloturisme
El que es vol amb aquest projecte iniciat fa vuit anys, segons Sanllehí, és completar la xarxa d'itineraris per camins naturals i tenir una oferta turística "cada cop més bona" que permeti "desestacionalitzar" el turisme a l'Alt Empordà, que ja compta amb una consolidada oferta de costa. Sanllehí ha explicat que cal buscar sectors emergents, com ara el cicloturisme, una activitat que cada cop "va a més" i que compta amb associacions i grups d'arreu d'Europa que busquen indrets on es pugui fer aquest tipus d'activitats.
El seu pas per 9 municipis i espais naturals
El nou tram inaugurat aquest dimarts fa 40 quilòmetres i segueix el curs del riu Muga. Durant el seu recorregut, passa pels termes municipals de Sant Llorenç de la Muga, Terrades, Boadella i les Escaules, Pont de Molins, Cabanes, Peralada i Castelló d'Empúries-Empuriabrava, per una ruta que permet practicar activitats com la pesca, el cicloturisme i el senderisme. Així mateix, connecta diferents espais naturals de la demarcació, com són els Espais d'Interès Natural de l'Alta Garrotxa, les Saoines, els penya-segats de la Muga i el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, així com altres circuits, com la xarxa de senders Itinerànnia, el GR-11, el GR-2, el GR-92, les rutes de bicicleta de muntanya (BTT) del centre de la zona Salines-Bassegoda, i el Camí de Santiago
El paisatge de la comarca per on circula el camí està estretament relacionat amb el riu la Muga. De fet, al llarg del seu curs hi ha ubicats molins de farina, pous de gel, regadius i hortes, tots associats a una cultura tradicional agrària, que vincula el paisatge i el territori amb la zona de pas i frontera que és l'Alt Empordà.
El projecte ha permès rehabilitar camins ja existents -s'han compactat més de 72.000 metres quadrats de terreny- i s'han fet sis quilòmetres de noves esplanades. La principal obra ha estat la construcció de la passarel·la de Pont de Molins, feta amb una biga contínua de formigó i una barana metàl·lica. En total, s'han construït 480 quilòmetres de baranes, la gran majoria de fusta, per garantir la seguretat dels usuaris en els indrets on hi ha importants desnivells.
També s'han habilitat set àrees de descans, amb taules, bancs, una zona per aparcar bicicletes i contenidors coberts, a banda d'instal·lar panells informatius.
Durant la inauguració, s'ha comptat també amb la presència del subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets.
A l'Alt Empordà ja compten amb 40 quilòmetres de camí fets, dels quals 35 han estat de nova construcció, i la previsió és que en un futur no llunyà se'n pugui fer una tercera fase amb un tram que aniria de Vila-sacra fins a Vilanova de la Muga, i el tram que va de Vila-sacre fins al Manol fer-lo arribar fins a Lladó. El projecte executiu ja està fet i queda pendent que l'aprovi el Consell Comarcal, tal com ha assenyalat el seu president, Xavier Sanllehí, que ha explicat que la proposta ha estat "ben rebuda" pel ministeri.
Potenciar el cicloturisme
El que es vol amb aquest projecte iniciat fa vuit anys, segons Sanllehí, és completar la xarxa d'itineraris per camins naturals i tenir una oferta turística "cada cop més bona" que permeti "desestacionalitzar" el turisme a l'Alt Empordà, que ja compta amb una consolidada oferta de costa. Sanllehí ha explicat que cal buscar sectors emergents, com ara el cicloturisme, una activitat que cada cop "va a més" i que compta amb associacions i grups d'arreu d'Europa que busquen indrets on es pugui fer aquest tipus d'activitats.
El seu pas per 9 municipis i espais naturals
El nou tram inaugurat aquest dimarts fa 40 quilòmetres i segueix el curs del riu Muga. Durant el seu recorregut, passa pels termes municipals de Sant Llorenç de la Muga, Terrades, Boadella i les Escaules, Pont de Molins, Cabanes, Peralada i Castelló d'Empúries-Empuriabrava, per una ruta que permet practicar activitats com la pesca, el cicloturisme i el senderisme. Així mateix, connecta diferents espais naturals de la demarcació, com són els Espais d'Interès Natural de l'Alta Garrotxa, les Saoines, els penya-segats de la Muga i el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, així com altres circuits, com la xarxa de senders Itinerànnia, el GR-11, el GR-2, el GR-92, les rutes de bicicleta de muntanya (BTT) del centre de la zona Salines-Bassegoda, i el Camí de Santiago
El paisatge de la comarca per on circula el camí està estretament relacionat amb el riu la Muga. De fet, al llarg del seu curs hi ha ubicats molins de farina, pous de gel, regadius i hortes, tots associats a una cultura tradicional agrària, que vincula el paisatge i el territori amb la zona de pas i frontera que és l'Alt Empordà.
El projecte ha permès rehabilitar camins ja existents -s'han compactat més de 72.000 metres quadrats de terreny- i s'han fet sis quilòmetres de noves esplanades. La principal obra ha estat la construcció de la passarel·la de Pont de Molins, feta amb una biga contínua de formigó i una barana metàl·lica. En total, s'han construït 480 quilòmetres de baranes, la gran majoria de fusta, per garantir la seguretat dels usuaris en els indrets on hi ha importants desnivells.
També s'han habilitat set àrees de descans, amb taules, bancs, una zona per aparcar bicicletes i contenidors coberts, a banda d'instal·lar panells informatius.
Durant la inauguració, s'ha comptat també amb la presència del subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets.