La federació SOS Costa Brava ha expressat la seva oposició al projecte Camí de Mar, una iniciativa privada que pretén crear un itinerari de 250 quilòmetres entre Argelers i Malgrat de Mar, amb la voluntat de convertir-lo en un recorregut turístic similar al Camí de Santiago.
Segons la federació, tot i presentar-se com una proposta de connexió i preservació del litoral, el projecte està promogut per empreses constructores, hoteleres i de materials d’obra pública, i podria comportar una nova forma de mercantilització del paisatge.
Per a SOS Costa Brava, el veritable problema del litoral no és la manca de camins sinó la seva privatització i la passivitat institucional davant dels tancaments il·legals d’accessos públics. En punts com Can Juncadella (Lloret de Mar), Cap Roig (Palafrugell) o Garbet (Colera), la servitud pública de pas continua bloquejada malgrat les sentències judicials i les mobilitzacions ciutadanes. “El que cal és restituir el dret de pas i recuperar els camins públics usurpats, no obrir-ne de nous en espais verges d’alt valor ambiental”, adverteixen des de la federació.
Segons SOS Costa Brava, el traçat previst del Camí de Mar afectaria més de 23 quilòmetres de parcs naturals com el Cap de Creus, el Montgrí o Cadiretes, amb conseqüències greus per a la fauna, la vegetació i els hàbitats fràgils del litoral. Obrir nous trams en aquestes zones, afirmen, augmentaria la pressió humana, la degradació dels ecosistemes i reduiria l’autenticitat dels paisatges.
El president de la federació, Jordi Palaudelmàs, considera que el projecte “exemplifica un model turístic caduc que, sota discursos de sostenibilitat, continua convertint el territori en un producte de consum”. I afegeix: “El litoral no necessita més visitants, sinó més respecte i una gestió pública compromesa. La manera de posar en valor la Costa Brava és conservar-la, no reempaquetar-la”.
SOS Costa Brava recorda que ajuntaments i institucions públiques tenen l’obligació legal i moral de garantir la servitud pública de trànsit i assegurar l’ús col·lectiu del litoral. “A la Costa Brava, qui realment està obrint camins de ronda és la ciutadania organitzada, i els camins públics s’han de recuperar, no vendre com a producte turístic”, conclou Palaudelmàs.
Amb aquest comunicat, la federació reivindica un model de gestió del litoral basat en la preservació i la responsabilitat pública, davant de projectes que, sota el paraigua de la sostenibilitat, podrien convertir la costa en un reclam turístic mercantilitzat i posar en risc el seu patrimoni natural.

