Les escoles del sector Est de Girona canvien l'educació a partir de la cultura

La iniciativa està liderada per la Fundació Catalunya - La Pedrera

Les escoles de Vil-roja, Font de la Pólvora i Sagrada Família de Girona –les tres situades al sector Est de la ciutat– participen en un projecte educatiu que pretén innovar en els mètodes educatius a partir de la cultura.
Es tracta d'una nova edició del projecte Escoles Tàndem que organitza la Fundació Catalunya - La Pedrera i que en aquest cas hi participa la Fundació La Ciutat Invisible, darrera de la qual hi ha els organitzadors del Festival Temporada Alta. Aquest projecte durarà tres anys i comptarà amb una inversió global de 225.000 euros. Durant la primera meitat d'aquest curs, els professors de les escoles estan treballant amb els experts per veure com es poden millorar els mètodes educatius i com arribar-hi a partir del teatre.
 
El coordinador del projecte, Alejandro Santaflorentina, ha destacat que durant el primer trimestre posaran "l'orella" a cada centre per poder analitzar la situació que es viu a cada escola. A partir del segon, començaran a treballar "cap a on volen caminar" i d'aquesta manera marcar-se els primers objectius durant el final del primer curs.

A partir del segon any del projecte, es començarà a veure com els professionals del món de les arts i els professors de les tres escoles han modificat els seus mètodes i classes. D'aquesta manera, es barregen possibilitats creatives com començar les classes amb alguna dinàmica per tal de captar l'atenció dels nens. Tot plegat, però, són idees que els professors i els dinamitzadors que participen a les Escoles Tàndem hauran de donar forma.

La directora de l'escola de Font de la Pólvora, Pilar Marco, ha remarcat que els seus alumnes, moltes vegades "tenen dificultats d'aprenentatge" però per contra compten amb un "potencial creatiu i artístic" molt gran. Per això han assegurat que el seu principal repte és veure com activar aquest potencial creatiu per superar les dificultats en l'aprenentatge.

De moment, els professors ja han rebut formació per part dels professionals del projecte A Tempo que desenvolupa la Fundació La Ciutat Invisible. Segons la directora de l'escola Sagrada Família, Susana Berengena, aquestes jornades de formació "ens estan fent reflexionar, pensar diferent". Per això creu que aquests canvis a nivell "personal" també es reflectiran en la manera d'ensenyar a les aules.

Una altra de les coordinadores del projecte ha apuntat que la idea és "implicar les famílies" i d'aquesta manera convidar-les amb els alumnes al teatre. També volen "revertir la situació" que hi ha al sector Est, en què molts pares decideixen portar els nens a altres centres de la ciutat. Pels membres de l'A Tempo -un projecte educatiu de la Fundació La Ciutat Invisible- un dels objectius és aconseguir que "les escoles siguin atractives per totes les famílies".

Nou edicions de les Escoles Tàndem

Les Escoles Tàndem és una iniciativa de la Fundació Catalunya – La Pedrera que va néixer fa nou anys. A les comarques gironines ja hi havia participat un centre de Blanes (Selva), però a Catalunya han engegat projectes de la mà del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) o l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

La directora general de l'entitat, Marta Lacambra, ha destacat que en aquest cas han volgut fer "un triple salt mortal" ja que han engegat un projecte de tres anys amb tres escoles diferents. Això suposarà una inversió global de 225.000 euros. La decisió d'incloure els tres centres a la vegada ha estat per tal de "garantir la igualtat d'oportunitats", segons ha conclòs Lacambra.

Per la seva banda, el president de la Fundació La Ciutat Invisible, Joaquim Nadal, ha reafirmat el compromís de l'entitat en "posar en contacte les arts amb el món educatiu". D'aquesta manera, la fundació vol aconseguir que el sistema educatiu i la cultura vagin de la mà.

A més Nadal ha afirmat que "les dinàmiques singulars" que hi ha al sector Est de Girona necessiten "respostes i recursos excepcionals" i per això han apostat per participar en el projecte.