El portal Bones Notes, pensat per millorar el rendiment escolar, ara també en castellà

Una vuitantena de centres catalans s'han inscrit a la plataforma educativa 'online' per complementar les classes

Des que la plataforma va entrar en funcionament ara fa un any i mig, una vuitantena de centres públics i privats s'han donat d'alta del servei pagant una quota anual, a banda d'uns 300 estudiants que s'hi han inscrit de forma particular. 'Estem seguint el ritme d'expansió previst', assenyala el promotor del projecte, Joan Batlle, que reconeix que ha arribat l'hora de fer un pas endavant. 

Si bé el llançament va ser en català com a prova pilot, reconeix que 'el mercat és la resta del món' i per això han decidit posar en marxa una plataforma paral·lela en castellà per ampliar el mercat. A partir de l'octubre, ja es podrà visitar i tindrà un funcionament una mica diferent. Així, mentre en el Bones Notes permet a l'usuari accedir a tots els continguts, en castellà es buscarà promoure la venda de materials addicionals amb quaderns temàtics. 'Volem provar una nova filosofia per veure quina de les dues és més ben acceptada : les tarifes anuals que permeten l'accés a tot o deixar una plataforma oberta amb menys continguts i que qui vulgui aprofundir compri material addicional'. 

Una eina per millorar el rendiment escolar

L'objectiu de la plataforma és reforçar els coneixements dels estudiants de primària, secundària i Batxillerat a partir de milers d'exercicis de matèries com ara Matemàtiques, Física, Química, Català, Castellà, Anglès o Francès. El sistema reuneix material didàctic de tots els cursos, amb diferents nivells de dificultat i ofereix les solucions amb un sol clic. 

Està pensat, sobretot, per aquells que 'tenen ganes de treballar', explica Batlle, tot i que en destaca una altra virtut: motivar aquells estudiants que van més endarrerits. I és que també és una eina dirigida als professors, que poden assignar els deures de l'escola i personalitzar els exercicis en funció de la capacitat de cada alumne. 'Com que tot va per punts conforma van avançant, l'alumne que va més atrassat no sap que els exercicis són més senzills però es motiva perquè veu que va progressant'.També poden veure en temps real la feina feta pels estudiants i identificar aquells aspectes que cal reforçar. 

El sistema també incorpora un rànquing d'estudiants, que va des dels millors de tot el portal, als millors de la classe o de l'assignatura en funció de la puntuació. I aquells que ho vulguin poden participar en l'anomenat 'Racó de l'Estudiant Solidari', que permet posar en contacte estudiants que es poden ajudar a l'hora d'aprofundir en alguna matèria i que viuen a la mateixa ciutat. Els que ajuden també aconsegueixen més punts.

Un 'aliat' dels pares

El seu promotor està convençut que l'èxit del projecte es troba en el caràcter lúdic amb què han vestit els continguts, de manera que l'alumne aprèn com si fos un joc. Segons Batlle, 'hi ha nens que no agafaran un llibre però sí que es posaran davant d'un ordinador i faran exercicis al mateix temps que xategen amb algun amic'. 

Al mateix temps, els pares també poden veure els resultats per matèries, amb estadístiques o si estan fent els deures en temps real. 'El pare que es vol implicar amb l'educació del fill, s'ho passa bé i veu que Internet ja no és un enemic sinó un aliat', explica. 

La crisi també es nota

El context econòmic també ha afectat al projecte i de fet alguns centres s'han donat de baixa, sobretot els públics, al·legant que no poden afrontar la quota anual que és d'uns 60 euros mensuals. Dels deu centres que a partir del curs que ve contracten el servei, la gran majoria són privats. 'És una llàstima', reconeix Batlle, que explica que no poden abaixar els preus de les tarifes planes perquè no podrien afrontar els costos del servei que estan donant. Des de fa un temps han instal·lat la seu al Niu de Banyoles, un viver d'empreses, per reduir despeses.

Entre els projectes de futur, hi ha incorporar més continguts i trobar un inversor per enfortir el portal. 'Tenim projectes que no podem portar a la pràctica per falta de recursos', explica Batlle.