Més de 400 persones participen en un simulacre d'emergències al túnel del TAV al Pertús

L'exercici s'ha basat en la hipòtesi del descarrilament d'un tren de passatgers

Més de 400 persones han participat aquest dijous a la matinada en un simulacre d'emergències al túnel del Pertús de la línia del TAV Figueres-Perpinyà. La delegació del govern espanyol a Catalunya, en coordinador amb la Prefectura dels Pirineus orientals i l'empresa Línia Figueres Perpinyà (LFP) han liderat l'exercici en aquesta equipament, l'única gran infraestructura crítica ferroviària que gestionen conjuntament dos estats espanyol i francès al 50%.
L'exercici, que ha comptat amb efectius dels cossos de seguretat d'ambdues bandes de la frontera a més de figurants, s'ha basat en la hipòtesi d'un descarrilament d'un tren de passatgers amb gairebé un centenar de ferits, cinc d'ells de gravetat.
 
Com que l'accident s'ha situat a la part espanyola del túnel, el subdelegat de govern espanyol ha estat l'encarregat d'activar el Pla de Socors Binacional (PSB), la Sala de Crisi a la boca nord i la direcció de l'emergència. Tot seguit, la Generalitat ha activat el Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), el marc de coordinació dels efectius. La trucada d'emergències al 112 ha servit per alertar tots els cossos implicats.

A l'actuació, hi ha participat més de 120 efectius de Protecció Civil, Bombers, Mossos d'Esquadra i el SEM. Protecció Civil de la Generalitat s'ha encarregat de gestionar la informació relativa a les persones afectades per l'accident i la sala d'atenció als familiars en coordinació amb RENFE. Els Bombers hi han intervingut amb dotacions dels parcs de Figueres, La Jonquera, Llançà i Roses (Alt Empordà) del Grup d'Emergències Mèdiques i la sala de control. Pel que fa al SEM, hi ha participat amb dotze dotacions de diferents unitats i un equip de psicòlegs.

Els Mossos d'Esquadra, per la seva part, hi ha destinat unitats de trànsit, seguretat ciutadana i ARRO, entre d'altres. L'alcaldessa de la Jonquera, Sònia Martínez i el segon tinent d'alcalde hi ha participat des de la Sala de Crisi.

Protecció Civil de la delegació del govern a Catalunya, amés, hi ha enviat set tècnics especialistes; la Guàrdia Civil tretze efectius de la comandància de Girona, de Roses i de la secció fiscal de la Jonquera; la Policia Nacional, 38 d'intervenció policial, policia científica i judicial; la Unitat Militar d'Emergències (UME), tretze membres i un equip de telecomunicacions especialitzat i Renfe, 22 efectius.

Des de la Prefectura dels Pirineus Orientals, hi ha participat el cap de Gabinet, Jean Sebastien Boucard, i diversos operatius de Protecció Civil dels Pirineus Orientals, els Bombers, els Gendarmes i el SMUR-Urgences de France, amb un total de 80 efectius.

La societat operadora de la infraestructura, per la seva banda, hi ha destinat 30 efectius i mitjans materials. També hi ha estat representada amb el seu director general, Petros Papaghiannakis, que ha participat en la direcció de les operacions.

D'altra banda, RENFE i el SEM hi ha aportat més d'un centenar de figurants, que han simulat ser passatgers del tren per donar realisme al simulacre.

Un document de conclusions

L'exercici ha començat cap a tres quarts de dotze amb l'avís d'emergències i s'ha acabat cap a tres quarts de tres de la matinada. La intervenció ha servit com a exemple de coordinació entre els integrants de l'operatiu. Amb els resultats obtinguts, es confeccionarà un document amb les conclusions basades en les aportacions de tots els participants que es presentarà al Comitè de Seguretat de la infraestructura. Les conclusions, a més, s'incorporaran a una nova versió del Pla de Socors Binacional vigent, aprovat l'any 2010, i revisat al 2014, que es troba en fase d'actualització.

Des de la posada en marxa de la línia d'alta velocitat, s'han fet sis simulacres al túnel, tant a la part espanyola com a la francesa i contemplant diversos escenaris.

Una infraestructura transfronterera

La secció internacional del TAV entre Figueres i Perpinyà té una longitud de 44,5 quilòmetres, 24,5 en territori francès i 20 en territori espanyol. La línia disposa d'un tràfic mixt de passatgers i mercaderies, -incloses les perilloses- i compta amb aquest túnel transfronterer format per dos tubs ferroviaris units per ramals de comunicació i que compten amb els sistemes de seguretat més avançats. Cada tub està assignat a una única via construïda entres dues voreres, de manera que queda un pas lliure a cada banda de la via.
 
El túnel té una longitud de 8,3 quilòmetres, dels quals 7,3 es troben en territori francès. A 300 km/h, el tren d'alta velocitat creua la infraestructura en 100 segons.