La càrnia Casademont creix un 38% sota el paraigües del Grup Costa

El fabricant d'embotits rellança el fuet i contracta 70 nous treballadors

Casademont reneix sota l'ensenya del Grup Costa. A l'estiu del 2017, l'històric fabricant d'embotits gironí va entrar en concurs de creditors, arrossegat per un deute que pujava fins a 24 milions d'euros (MEUR). L'entrada de la companyia aragonesa, que va adquirir la firma per 21,6 MEUR, va permetre salvar-la de la fallida.

Naixia aleshores Casademont 1956 Meat, que s'integrava dins el grup amb seu a Fraga (Osca). D'entrada, com explica el seu director general, Josep Buixeda, allò que es va fer va ser "restablir la normalitat", un procés que al 2018 es va traduir en 5 MEUR d'inversió (destinats a fer millores a la fàbrica, adaptar-la als estàndards de qualitat i atraure talent).

Ara, l'empresa gironina es troba immersa en un canvi d'estratègia, que l'allunya del model que la va fer entrar en fallida. "Abans del concurs de creditors, entre el 2013 i el 2017, allò que es buscava era volum de producció per intentar mantenir el negoci; i per desgràcia, es va fer producte de molt baix valor, com mortadel·les o embotit de molt primer preu", explica Buixeda.

Rellançar el fuet

Amb l'entrada del Grup Costa, però, allò que es vol és "rellançar la marca", precisa el director general. I per això, Casademont aposta pel seu producte estrella: el fuet. Aquest 21 d'octubre l'empresa traurà al mercat un Espetec Extra "de qualitat", elaborat amb carns magres (on se'n garanteix el benestar animal), amb un 25% menys de sal i sense additius ni colorants artificials.

Aquest espetec es complementarà amb dues categories més de producte: una, el fuet amb sabors (figues, pebre i cabrales) i uns snacks dirigits, sobretot, al consumidor jove. "Vindran amb un envàs fàcil de portar a la butxaca que permeti menjar-se'ls a qualsevol lloc", concreta Buixeda. I per al 2020, Casademont ja ha previst envasar tota la gamma amb envasos 100% biodegradables.

Els nous fuets, ja d'entrada, es trobaran als lineals de més de deu cadenes de supermercats que representen el 40% de la distribució estatal. "Allò que volem és tornar a posar en valor els fuets de Casademont de tota la vida", explica el director general.

I dins aquesta estratègia, l'empresa també vol potenciar el pernil cuit (un altre dels productes històrics de Casademont). "Es tracta de canviar el mix de producte; amb això abaixes el volum de producció, però la facturació, per contra, creix", subratlla Buixeda.

Més de 40 MEUR de facturació

Sota el paraigües del Grup Costa, Casademont preveu créixer aquest 2019 fins a un 38% en facturació (passant dels 29 MEUR amb què va tancar l'any passat als més de 40 d'aquest any). Un augment que també s'acompanyarà de noves inversions. I és que entre aquest 2019 i el proper 2020, la planta de Bonmatí (Selva) rebrà una injecció de 2,5 MEUR (destinats a innovació i a compra de nova maquinària, com ara per als llescats.

A la planta de Bonmatí, a més de fuet i pernil cuit, actualment també s'hi fan altres embotits (com xoriços o llonganisses). L'empresa preveu que aquest any la producció creixi prop d'un 25%, passant de les 7.000 tones a les 8.700. D'aquestes, 1.100 seran exclusivament de fuets. "En aquest cas, la producció creixerà per damunt de la resta de famílies, i calculem que aquest increment serà del 30%", explica el director general.

A més d'aquesta fàbrica, Casademont 1956 també manté la planta de Palol de Revardit (Pla de l'Estany). En aquest cas, aquesta se centra en el pernil salat, que es destina íntegrament a exportació.

Segons concreta Josep Buixeda, del global de producció que fa Casademont, un 70% es ven a Catalunya i la resta de l'estat i el 30% restant, a l'exterior. Sobretot a països d'Europa, tot i que també la marca arriba a mercats com Austràlia, el Canadà o Rússia.

Actualment, la plantilla de Casademont (sumant les dues plantes) se situa en 240 treballadors. I d'aquests, una setantena s'han incorporat a l'empresa al llarg d'aquest 2019 (sobretot, a partir dels mesos d'estiu).

Una companyia vertical

Ara fa dos anys, l'adquisició de Casademont per part del Grup Costa completava una estratègia de la firma aragones per convertir-se en una companyia vertical. És a dir, que abastés tots els processos: des del pins, les granges, l'escorxador i la producció d'embotits.

Durant el 2018 i 2019, a més, el grup aragonès ha incorporat dues empreses més sota el seu paraigües: Villar (que produeix pernil ibèric) i La Nuncia (que se centra en elaborats frescos, com botifarres o mandonguilles). "Dins el grup, allò que volem és que cadascuna de les plantes mantingui la seva especialització, i no tenir fàbriques que fan de tot; per això, Casademont se centrarà en els fuets i el pernil", conclou Josep Buixeda.