Una campanya mostra els beneficis de la fruita a més d'un miler de nens

Es distribuieixen carmanyoles reutilitzables amb fruita trossejada per fomentar el seu consum durant l'estiu

Els primers en participar en la campanya han estat uns 200 nens dels dos casals de Porqueres (Pla de l'Estany) que han seguit amb molta atenció la història que els explicava el grup teatral La Cremallera sobre un poble que no tenia colors perquè els seus habitants no menjaven fruita. Després de cantar i ballar, han recollit la carmanyola plena de fruita, amb trossos de poma, pera, préssec i cirera, que s'han menjat al final de l'acte.

El que es vol amb aquesta iniciativa és que els nens provin fruita de temporada d'una manera divertida i educativa. I és que la carmanyola va acompanyada d'un full informatiu amb consells per als pares, a qui s'anima a seguir reomplint aquest estiu. La coordinadora de la campanya, Paqui Escoí, explica que es va començar l'any 2005 a les terres de Ponent i que des de llavors s'ha estès a la resta de Catalunya amb un promig de 5.000 alumnes de primària per any. Un dels avantatges de la carmanyola, a banda de que és reutilitzable, és que et permet començar amb fruita trossejada per acabar posant-hi la peça sencera un cop el nen ja sigui gran.

Per a nens i joves

La campanya vol "reforçar" el consum de la fruita des de "la base", perquè quan arribin a l'adolescència tinguin adquirit aquest hàbit, segons assenyala Escoí. Les dades demostren que com més gran és el nen, menys fruita es consumeix. Segons un estudi fet per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), un 43% dels adults i un 57% dels joves no consumeixen les dues racions de fruita diàries recomanades per l'OMS mentre que només un 30% dels infants ho compleix. Altres estudis que demostren la davallada del consum de fruita xifren en un 38% la població que en menja de forma diària.

El consum de fruita amb pela és un altre dels objectius de la campanya, ja que s'ha vist com un alt percentatge de la població no en menja per "la mandra" de pelar-la. Escoí explica que durant els anys que porten amb la campanya s'han trobat amb casos de tot però recorda especialment el d'un nen de 10 anys que no havia tastat mai una cirera.

Beneficis per tot el territori

El sindicat d'Unió de Pagesos (UP) és l'impulsor del 'Disfruita-la'. El seu coordinador nacional, Joan Caball, explica que va dirigida als més petits perquè són ells els qui demanaran als pares que volen menjar fruita alhora que es dóna a conèixer un producte de gran qualitat que prové de les terres catalanes i per tant se n'estimula la seva demanda. La fruita que es dóna prové de les cooperatives del territori i del que es tracta és que, "entre tots", s'estimuli aquesta activitat econòmica, assenyala Caball.

La campanya ha començat per primer cop a la demarcacio de Girona amb el suport de Dipsalut, l'organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, que col·labora amb altres iniciatives relacionades amb el foment dels hàbits saludables. La resta de poblacions on es farà els tasts de fruita són Figueres (18 de juliol, a la tarda); Girona (19 i 22); Sant Feliu de Guíxols (19); Salt (20); Caldes de Malavella (20) i Blanes el dia 21 de juliol.

L'any 2010, la campanya va aconseguir el reconeixement del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat amb l'atorgament del premi Estrategia Naos 2010, en la categoria de promoció d'una alimentació saludable en l'àmbit escolar.