L'Estat invertirà 30 milions d'euros més fins el 2014 a l'Aeroport de Girona i abaixarà taxes

L'anunci genera malestar en el Govern que reitera que la principal demanda és el traspàs

El ministre de Foment, José Blanco, ha visitat Girona aquest dijous per assistir a la cala del túnel del TAV, que la tuneladora Gerunda ja ha acabat de perforar. Durant la seva intervenció, Blanco també s'ha referit a l'aeroport i ha recordat que, des que hi ha govern del PSOE, l'aeroport ha triplicat el nombre de passatgers i s'ha invertit fins a 128 MEUR en la millora de la infraestructura.

Ara bé, arribat aquest punt, Blanco ha reconegut que en els darrers mesos hi ha hagut davallades "molt significatives" del nombre de passatgers. Aquesta situació es deu a les negociacions frustrades entre la Generalitat i Ryanair perquè l'aerolínia es mantingui a Girona i que ha fet que l'aerolínia retalli, com a mesura de força, el nombre de vols i freqüències des de l'aeroport de Vilobí d'Onyar.

En aquest sentit, el ministre ha anunciat un seguit de mesures per pal·liar aquesta situació. Blanco ha afirmat que l'Estat invertirà 30 MEUR addicionals a l'aeroport gironí entre 2011 i 2014. A més, referent a les taxes aeroportuàries, el ministre ha dit que ja a l'Aeroport de Girona s'han abaixat fins a un 17% en els darrers quatre anys i que, actualment, les taxes són un 30% més barates que les del Prat. Blanco ha anunciat que l'Estat preveu abaixar més les taxes a Girona però no ha concretat quant.

Foment vol afavorir la diversificació a Girona i Reus

Entre els anuncis que ha fet el ministre, Blanco també s'ha referit a la creació d'un comitè de rutes -tant a l'aeroport de Girona com a Reus- que ha de servir per diversificar les companyies que hi operen i obrir noves rutes des d'aquests aeroports. En el cas de Girona, existeix des de fa temps l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI) que té com a missió principal aquesta diversificació i on ni el ministeri ni Aena hi tenen presència.

Per això, la proposta de Blanco ha despertat recels en el Govern. El secretari general de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha assegurat que ja han rebut els estatus per a la creació d'aquests comitès de rutes i considera que no són "satisfactoris". "Els estatus que ens han fet arribar perpetuen el model centralista d'Aena i estan molt lluny de la reivindicació del traspàs", ha manifestat.

La Generalitat insisteix en el traspàs

Entre els compromisos que Blanco ha enumerat a Girona, el ministre ha afirmat que obriran un procés de diàleg amb la Generalitat "per donar resposta a la demanda de gestió més autònoma" dels aeroports de Girona, Sabadell i Reus. "Considero que la major garantia d'èxit és el treball coordinat i conjunt", ha manifestat.

Aquestes paraules no han agradat gens als representats de Territori i Sostenibilitat presents a l'acte (el conseller s'ha excusat per tenir activitat parlamentària) que han sortit al pas de les promeses de Blanco recordat que la prioritat actualment és el traspàs dels aeroports a la Generalitat. Calvet ha dit que el traspàs estava recollit en l'Estatut i que, per tant, s'ha de materialitzar ja que, segons defensa, farà que l'aeroport de Girona sigui més competitiu respecte el de Barcelona.

"Mantenim la reivindicació, traspàs està permanentment sobre la taula en les negociacions amb el ministeri", ha afirmat Calvet que, sobre la resta de mesures, ha dit que són "positives" però que cal "calibrar-les".