L'Estat no vol abaixar les taxes de l'Aeroport de Girona ni tampoc traspassar la gestió

El secretari d'Estat de Transports tanca la porta al traspàs de l'aeroport de Vilobí perquè "és d'interès general"

Gerro d'aigua freda als representants del Govern i als sectors econòmics gironins. El secretari d'Estat de Transports ha estat resolutiu a l'hora d'afirmar que l'aeroport de Girona no entrarà dins cap "excepcionalitat" a l'hora de definir les taxes aeroportuàries.

L'Estat considera que ja ha fet els deures amb l'equipament, i que durant els darrers anys des del govern espanyol s'ha "apostat fort" per impulsar l'equipament de Vilobí d'Onyar. Fins i tot, Táboas ha assegurat que l'esforç inversor no va anar a la baixa durant els anys en què les operacions d'aterratge i enlairament a Vilobí d'Onyar eren gairebé testimonials.

El secretari ha tret xifres i ha dit que, entre el 1992 i el 1999, l'estat espanyol va perdre 34 MEUR a l'aeroport de Girona. La situació es va capgirar a partir del 2000, i entre aquell any i el 2010, l'equipament va tenir uns beneficis acumulats de 100 MEUR.

Tot i això, Táboas considera que l'Estat ha tornat part d'aquest esforç en inversió. "Des de l'any 2000, Aena ha invertit 142 MEUR a l'aeroport de Girona, i té previst invertir 30 milions més des d'ara i fins al 214, tot i el descens de passatgers que està registrant", ha assegurat Táboas. I ha afegit: "A mi em sembla que això és apostar fort".

Les taxes, a la baixa

Pel que fa a taxes, el secretari d'Estat de Transports també ha tret números per demostrar que, durant els darrers anys, a Girona s'ha anat a la baixa. "Les tarifes actuals que hi ha a Girona són un 17% més barates que les que hi havia el 2007, cosa que obeeix a la nostra voluntat de fer polítiques de promoció", ha dit Isaías Táboas.

El secretari d'Estat de Transports també ha comparat les taxes aeroportuàries que hi ha a Vilobí d'Onyar amb les de l'aeroport del Prat. "La tarifa de passatgers és un 40% més alta a Barcelona, i la d'aterratge, un 20%; per tant, més que fer retrets a altres administracions, el que cal és apostar pel treball conjunt", ha afirmat Táboas.

Per això, tot i la petició de rebaixa de taxes que es fa des del territori, el secretari d'Estat ha estat contundent a l'hora d'afirmar que Girona no serà un cas aïllat. És a dir, que a l'hora de decidir les tarifes a aplicar, serà Aena qui tingui la darrera paraula, decidint en funció dels resultats de la resta d'aeroports estatals.

Sense subvencions

El secretari d'Estat de Transports també ha assegurat que, de cap de les maneres, Aena no pot "subvencionar a un client", en referència a la companyia Ryanair. Segons ell, a l'hora "d'aguantar l'estrebada" de l'aerolínia de baix cost, que juga "a la divisió i a la segmentació", l'únic camí passa per l'entesa de totes les administracions i el territori.

Isaías Táboas ha fet aquesta crida a la unitat no només en el cas de Girona sinó també en el de Reus, on l'aerolínia irlandesa ja ha anunciat que abandonarà les operacions a partir del proper mes d'octubre. En aquest punt, el secretari d'Estat ha dit que la dependència d'una única companyia ha estat "un error".

Com ha concretat, en el cas de Girona, la dependència de Ryanair és del 98%, mentre que en el de Reus aquest percentatge se situa en el 70%.

El traspàs, sine die

D'altra banda, el secretari d'Estat de Transports també ha tancat la porta al traspàs de l'aeroport de Girona perquè, de moment, l'equipament està classificat com a "interès general". I fins que això no canviï -ha assegurat- la situació es mantindrà com fins ara.

Isaías Táboas ha estat aquest divendres a Girona, on ha pronunciat la conferència 'Cap a un model d'aeroport més competitiu' en el marc del Cercle d'Infraestructures.