Els alumnes gironins es distreuen més amb els ordinadors que amb els llibres de text a les classes

Una enquesta posa de manifest que el projecte 1x1 redueix els conflictes a l'aula perquè els estudiants estan més distrets

L'enquesta d'Ustec-Stes s'ha fet a professorat de 55 dels 63 IES de la demarcació de Girona on s'ha iniciat el projecte 1x1 el passat curs. L'enquesta recull que només en un 27% dels centres es va iniciar "amb normalitat" el curs ja que a la resta hi havia problemes de connectivitat, no havien arribat els ordinadors o no hi havia suficients endolls per a tots els portàtils, entre d'altres problemes.

Segons el portaveu del sindicat, Xavier Díez, l'enquesta posa de relleu "les llums i ombres" del projecte impulsat per l'anterior conseller, Ernest Maragall. Per una banda, es remarca com a positiu el fet que s'han reduït els petits conflictes i picabaralles a les aules ja que els alumnes estan més distrets amb els ordinadors. Així ho reconeixen més de la meitat dels professors.

D'altra banda, els docents també han valorat positivament el fet que el portàtil sigui propietat de l'alumne. A més, l'enquesta reconeix que l'entrada de l'ordinador a les aules no ha aprofundit les diferències de nivell entre alumnes (43%).

En la banda negativa, l'enquesta recull que el 66% dels professors consideren que els alumnes es distreuen més amb els ordinadors que abans, quan hi havia llibres de text convencionals. A més, el 43% també reconeixen que els alumnes usen els portàtils per jugar o connectar-se a les xarxes socials esquivant el control dels professors. Díez ha dit que, malgrat és un fet que això passa, és major el patiment dels pares i "l'alarma social" que el problema que això ocasiona per al funcionament habitual de les classes. Díez ha dit que hi ha programes que permeten als professors controlar què estan veient els alumnes a les seves pantalles però ha manifestat que "no es pot posar portes al camp" per controlar tot el que facin els alumnes amb Internet.

Per al futur, els mestres reconeixen que cal mantenir la digitalització a les aules. Només un 4% dels enquestat tornaria enrere i només faria servir llibres de text, un 15% creu que hi hauria d'haver una digitalització completa a les aules i la majoria, un 62%, vol una convivència entre ordinador i paper.

Autonomia de centres

El portaveu del sindicat, Xavier Díez, ha valorat també la decisió de la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, d'aturar el projecte dels ordinadors a les aules. El sindicat considera que, un cop feta la inversió, el projecte hauria de tirar endavant i demanen que sigui cada centre que, de manera autònoma, pugui decidir si continua amb la digitalització o no i que no vingui "imposat" pel departament.

Díez també ha criticat que les famílies hagin hagut de copagar els ordinadors (han aportat 150 euros) perquè, considera, és un "malbaratament de diners públics" perquè moltes famílies ja disposen d'ordinadors portàtils a casa.