L'AP-7 comptarà amb 178 places d'aparcament al juliol amb vigilància les 24 hores

La primera en entrar en funcionament de tot és la del Montseny, que estarà operativa a partir d'aquest dimecres

L'AP-7 oferirà a partir d'aquest dimecres a l'àrea del Montseny la primera zona de servei destinada a professionals del transport -unes àrees conegudes també com a 'truck park'. Les instal·lacions tenen cabuda per a 122 vehicles pesants, i estan equipades amb un edifici de serveis de 187 m² amb banys i dutxes, rentadora i assecadora, una sala de descans, connexió wi-fi, fax i fotocopiadora, i màquines expenedores d'aliments, entre d'altres. 

L'àrea del Montseny, que en total fa 18.000 m², també està dotada de diversos sistemes de seguretat, com sensors de vibració en tot el perímetre, videogravació, il·luminació nocturna o control d'accés de persones i de vehicles, per exemple. En aquest sentit, el director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez, ha remarcat que es tracta d'un espai on el camioner pot fer els descansos "amb tranquil·litat".

Pel que fa a les tarifes del servei, la primera hora d'estada és gratuïta; l'estada d'una nit costa 16 euros; un dia complet, 28 euros, i dos dies, 38 -també s'ofereixen preus especials en els àpats als usuaris del 'truck park'.

El primer 'truck park' de la xarxa d'autopistes de l'Estat

El Truck Park Montseny serà el primer d'aquestes característiques que entra en funcionament a la xarxa d'autopistes espanyola. En aquest sentit, segons dades d'Abertis actualment a l'Estat només hi ha pàrquings amplis però no vigilats, i que queden fora del corredor de l'autopista. El cap de Gestió de Negocis d'Abertis Autopistas, Josep Jové, ha reflexionat que aquesta "mancança" d'aparcament a l'AP-7 afectava un "corredor fonamental per les mercaderies" per l'Estat i la resta d'Europa com és l'autopista.

A part, a l'estat espanyol l'oferta és "disgregada" i prové de diversos proveïdors, segons Abertis. En canvi, al mercat francès hi ha una oferta "global conjunta" amb xarxes que cobreixen la major part de les autopistes i corredors de transport, amb pàrquings amplis vigilats. Sobre aquesta diferència, Jové considera que el mercat francès està més "desenvolupat", amb "grans marques" al darrere dels 'truck park'.

Les àrees de Sagunt i la Jonquera, per a finals del 2012

El segon 'truck park' que Abertis Autopistas té previst posar en marxa, a mitjan juliol, es troba a l'àrea de servei de Porta de Barcelona. Aquest tindrà una superfície d'11.000 m², 56 places i un edifici de serveis de 144 m².

També està previst desenvolupar-ne dos més a Sagunt (Camp de Morvedre, País Valencià) i un altre a prop de la Jonquera (Alt Empordà) -concretament, en uns terrenys que pertanyen a Biure. Es podrien posar en servei a finals del 2012, tot i que aquests dos projectes encara estan en fase d'estudi.

Un servei llargament reivindicat

Fins ara a les àrees de servei hi acostumava a haver espai suficient perquè els camions estacionessin però no tenien ni seguretat ni serveis específics. La voluntat d'Acesa és que els transportistes no hagin de sortir de l'autopista per trobar tots els serveis necessaris, i donar resposta també a una demanda llargament reivindicada a Catalunya, sobretot després de robatoris de mercaderies mentre els camioners dormen.

Els transports de mercaderies perilloses hauran d'esperar

Els camioners que porten matèries perilloses, en canvi, hauran d'esperar per trobar una àrea de descans d'aquest tipus. Queden excloses del 'truck park' ja que aquestes càrregues requereixen un "tractament molt especial" en termes mediambientals, segons Giménez, tot i que ha reconegut que hi ha "pressió del sector".