L'impacte econòmic dels operadors turístics a Torroella i l'Estartit deixen 800.000 euros

Així ho apunta un estudi del consistori

L'impacte econòmic, a Torroella de Montgrí i a l'Estartit, dels operadors turístics que ofereixen productes vinculats al turisme actiu es va situar el 2018 al voltant dels 800.000 euros anuals, segons un estudi intern realitzat per l'ajuntament. El treball també ha constatat un creixement exponencial d'aquest tipus d'oferta respecte del 2012, quan es va fer la darrera avaluació.

En aquest període de sis anys, el nombre d'operadors que tenen en compte el municipi en les seves ofertes ha passat de 24 a 52 (+56% ), i el nombre de productes ofertats de 38 a 104 (+63,5%). En aquest apartat, el llistat l'encapçala el cicloturisme (37 productes), seguit pel senderisme (24 productes). També s'han detectat 7 productes de cavall, 5 de BTT, 3 de bicicleta de carretera, 3 viatges escolars i 3 productes multiactivitat. Per països, la majoria dels productes corresponen a França (33), Espanya i Catalunya (26), però també n'hi ha del Regne Unit (11), Holanda (11), Bèlgica (8) i Alemanya (6).

Aproximadament, el 80% d'aquests productes són autoguiats i n'hi ha un 10 % que es poden fer amb nens. Pel que fa a les pernoctacions, la mitjana dels paquets se situa al voltant de les 7 nits, i pràcticament el 75% dels productes analitzats passen una o més nits a Torroella o a l'Estartit. En aquest cas, cal remarcar que la distribució de les pernoctacions és força homogènia i, tot i que majoritàriament s'allotgen a l'Estartit, on es concentra la major oferta de llits, un alt percentatge de clients opta per allotjar-se a establiments de Torroella. La majoria de productes es mouen en una franja de preu que va dels 500 als 1.000 euros, en funció de les nits.

L’assessor turístic municipal i responsable de l'estudi, Josep Capellà, recorda que aquest és un perfil de turisme que busca una combinació d'activitat física o multiactivitat, un entorn de qualitat i una immersió cultural, sigui a través del patrimoni, la gastronomia o la interacció amb la població local. En aquest sentit, l'aposta que manté l'Ajuntament des de fa anys per la sostenibilitat i la preservació del medi, afegida a l'alt valor natural del territori, està contribuint decididament a convertir la destinació en un referent de turisme actiu a la Costa Brava.

Turisme sostenible

Per altra banda, la regidora de Destinació Turística, Dúnia Oliveras, argumenta que es tracta d'un sector en creixement constant i que el seu impacte en el conjunt de la destinació no és gens menyspreable per diferents motius. Entre d'altres aspectes, destaca el fet que funciona com a complement de l'oferta tradicional de sol i platja; és un model de turisme sostenible que no es basa en volum, sinó en un àmplia gama de productes de qualitat i de baix impacte; i ajuda a redistribuir el flux de visitants pel territori, perquè no tots els clients s’allotgen a la costa.

D'altra banda, Oliveras també remarca el factor de màrqueting i notorietat que desenvolupen aquests operadors turístics, ja que són prescriptors i líders d'opinió reconeguts en el seu sector. Això fa que sempre sigui un bon indicador figurar en la selecció de les seves destinacions perquè les consideren de qualitat, la qual cosa implica una promoció indirecta molt important. La regidora conclou que aquest estudi reforça la necessitat de treballar conjuntament sota el paraigües de Parc Natural, ja que aquesta marca té molta més força exterior que treballant els municipis de manera independent.