L'empordanès Pere Noguera rellegeix el procés fotogràfic en una exposició a la Fundació Tàpies

L'artista analitza la construcció de la imatge dels anys 50 i 60, un ofici encara artesanal però amb aspiracions modernes

L'exposició constitueix un treball en procés que va començar a la dècada del 1970 i que Noguera ha rellegit els darrers anys. Tant l'arxiu fotogràfic com els de la fotocòpia van conviure en el procés i s'intercanvien però mai han estat exposats junts. Des d'una mirada històrica i actualitzada, l'exposició fa un anàlisi de la pràctica artística de Noguera, que proposa una reflexió sobre els processos de manipulació i construcció de la imatge fotogràfica.

Pere Noguera va identificar en l'arxiu dels Encants la presència de la mà humana en la configuració de la imatge. Per exemple, retocs en llapis per treure arrugues, canvis de llum per aprimar la cintura, modificar el pentinat o canviar l'enquadrament. "Temes que avui se solucionen de manera virtual però que en aquesta època era manual. La representació de la realitat dins una escala real i no virtual com fins ara", ha afirmat Pilar Parcerisas, que ha comissariat l'exposició.

La mostra parteix d'arxius fotogràfics i fílmics trobats i posteriorment adquirits que s'ordenen com una forma de pensament i de lectura de la realitat d'una època, la de les formes de viure de la societat barcelonina durant les dècades del 1950 i 1960 sota el franquisme.

La incorporació a l'arxiu d'uns films de la Segona Guerra Mundial comprats a un drapaire de l'Empordà al costat d'altres clixés de fotos familiars relacionades han donat lloc a una nova narració documental. La projecció de 'Família Guerra', amb imatges documentals de la contesa bèl·lica, es confronten a través d'una doble pantalla a una pel·lícula d'uns nens de vacances.