El comerç de Roses aposta per impulsar un pla estratègic per dinamitzar el sector

Coincideixen en que "cal fer pinya"

Els comerciants de Roses tenen clar que el full de ruta del sector ha de passar per potenciar l’especialització i diferenciació dels establiments i el tracte personalitzat amb el client com  a valor afegit; per fer pinya i reforçar l’associació per continuar fent de lobby ; i, sobretot, per sumar amb l’administració per dur a terme accions conjuntes de promoció més eficaces i per dissenyar polítiques per fer més competitiu el sector.

Aquestes idees s'han posat damunt la taula en una jornada organitzada aquesta setmana conjuntament per Shopping Roses i l’Estació Nàutica Roses- Cap de Creus que ha reunit una vintena de comerciants de la població amb establiments que obren tot l’any. La jornada, que té per objectiu reflexionar sobre el sector i proposar línies d’actuació futures, s’emmarca en les accions  que estan duen a terme les dues entitats per debatre sobre el model comercial i turístic de la població al segle XXI. Es tracta d’una iniciativa pionera amb l’objectiu de  potenciar encara més el municipi com a destinació turística capdavantera i d’impulsar un pla estratègic i accions innovadores.

La jornada centrada en el comerç ha comptat com a ponents amb tres representants del sector amb una llarga trajectòria i de referència: Salvador Giraut, de Platja d’Aro; i Josep Fajol i Miquel Roig de Figueres, aquest últim amb establiments també a Cadaqués.

Els tres ponents van coincidir a assenyalar que cal que el sector es mantingui cohesionat i que camini en la mateixa direcció per poder ser competitius. En aquest sentit  Miquel Roig va apuntar la necessitat de dur a terme un pla estratègic i treballar conjuntament amb l’administració, implicant també el sector de l’allotjament turístic i de restauració, per poder realitzar accions de promoció més eficaces i polítiques comercials en general que reactivin el sector. Per la seva banda, Salvador Giraut, va explicar que actualment s’està tramitant una llei al Parlament de Catalunya per estipular el pagament en determinades zones comercials d’un quota per part de cada botiguer per poder dur a terme accions conjuntes de promoció en el marc d’un pla estratègic.
En relació a la venda a través d’internet els ponents van apostar perquè cada establiment s’hi impliqui en la mesura de les seves possibilitats però “sense obsessionar-se” ja que, segons van dir, les estadístiques indiquen que el volum de vendes online en el petit comerç no és molt important. En aquest sentit van assegurar que els comerciants han de fer valer elements com l’especialització  i el tracte personalitzat amb el client i ser atractius tant en el producte que s’ofereix com en la imatge de l’establiment. “El client busca un valor afegit quan va a una botiga”, van indicar  Giraut.

La problemàtica del top manta i de la competència deslleial dels venedors ambulants va ser un dels temes que també es van posar damunt la taula en la jornada. “És un dels problemes turístics més importants que té Roses i que cal resoldre amb urgència”, va assegurar el president de l’Estació Nàutica Roses- Cap de Creus i de Shopping  Roses, Miquel Gotanegra, durant la jornada.
La necessitat de disposar d’àmplies zones d’aparcament,  i ser flexibles en els horaris per tal d’adaptar-se a les necessitats del client són altres de les idees que es van apuntar. En aquest sentit Giraut va explicar que les estadístiques indiquen que  les vendes pugen un 10% de mitjana en els establiments que obren al migdia.

A més, en el cas de les zones turístiques com Roses els ponents van apostar per concentrar en una àrea els comerços que obren tot l’any per tal de dinamitzar el sector.

Conclusions amb les primeres accions

Les jornades que s’han fet fins ara s’han centrat a  debatre sobre el model turístic de Roses al segle XXI, la gastronomia, la mobilitat turística, l’allotjament turístic i les activitats d’oci i natura. Amb els resultats dels debats s’elaboraran unes conclusions i en un acte previst per al proper mes de maig es presentaran públicament les accions que es proposen per desenvolupar en els propers anys en col·laboració amb l’Ajuntament. Les trobades han estat coordinades pel professor de la UdG i doctor en Turisme, Dret i Empresa, Marc Grijalvo i el director del Setmanari de l’Empordà, Santi Coll.

 Els empresaris de Roses volen fer un pas endavant per a la millora de la qualitat turística i perquè el municipi segueixi sent capdavanter. Per aquest motiu el passat mes de novembre es va acordar impulsar aquestes jornades, que tenen per objectiu posar sobre la taula el model turístic que es vol per als propers anys a Roses; marcar un full de ruta per al desenvolupament d’accions que incideixin en la millora de la qualitat turística i trobar solucions a les problemàtiques que afecten el sector. La idea de les jornades és poder donar eines a empresaris i administració per als propers anys al voltant del desenvolupament turístic a Roses. L’Estació Nàutica Roses-Cap de Creus i Shopping Roses representen més de 200 empresaris del municipi.