Girona aprova mocions per a la viabilitat de l'aeroport i en favor de la construcció del nou Trueta

Pagans es mostra 'dolguda' pel que considera una falsa promesa del conseller de Salut

El ple va aprovar ahir, amb els vots en contra de CiU, una moció presentada pel PP referent al malestar causat per la decisió del Departament de Salut d'aturar la construcció del nou Trueta. Així, el text demana al Govern que al llarg d'aquest any presenti el projecte executiu del nou hospital i el calendari de l'obra. També, vol que l'executiu català prioritzi les inversions 'més necessàries i urgents' en aquest hospital, com la millora del servei d'urgències o el trasllat del laboratori al Parc Hospitalari Martí i Julià, mentre no comencin les obres del nou Trueta. En la moció el PP recorda que s'han invertit més de 6 MEUR de diner públic que 'no poden caure en sac trencat'.

Per justificar el vot en contra del seu grup, el portaveu de CiU, Carles Puigdemont, ha posat en dubte que calgui tirar a terra l'actual Trueta perquè tingui 50 anys, comparant-lo amb un edifici de la mateixa antiguitat i del mateix arquitecte del qual no es planteja l'enderroc, com és el cas del Ministeri de Sanitat. Ha reconegut que Girona necessita un nou hospital, però 'compatible amb el manteniment de l'edifici', en referència a l'actual Trueta. Ha remarcat que no vol un 'malbaratament de recursos', i menys després de rebre una herència financera del tripartit 'desastrosa'.

Pagans enviarà una carta al conseller de Salut per mostrar el seu malestar

Sobre aquest tema, Pagans ha recordat que dilluns es va reunir amb el conseller de Salut per tractar, entre altres temes, el futur de l'hospital. En la trobada Ruiz li va dir que continuava el projecte del Trueta. 'Qualsevol d'aquí pensa que és el que ja existeix del nou Trueta', ja que ja hi ha 'un projecte bàsic fet i aprovat', ha argumentat. Per això que s'ha mostrat 'dolguda' per la notícia que apareixia aquest dimarts que el nou equipament no estaria a punt abans de vuit anys. 'El que avui he vist als mitjans no m'havia passat mai; no hi va haver cap promesa, era un parlar'. 'Em sap molt de greu', ha remarcat l'alcaldessa, que enviarà una carta a Ruiz en aquest sentit.

Pagans ha recordat que s'ha discutit durant més d'un any amb la comunitat mèdica i hospitalària el projecte bàsic, que els responsables tècnics mantenen reunions sobre aquest pla, i que ja s'han fet 'molts passos' per adaptar l'espai on ha d'anar un edifici 'excel·lent'. L'alcaldessa ha demanat concreció a l'executiu, subratllant que 'si el Govern vol que l'hospital vagi a un altre lloc, que ho digui'.

En un altre ordre de coses, Ruiz també va dir a Pagans que quedava aturada l'ampliació del CAP Montilivi ja que és inversió nova, tot i que l'obra ja tingui la llicència.

Clam per garantir el bon funcionament de l'aeroport

El ple també ha donat llum verda a una moció per garantir la viabilitat de l'aeroport de Girona. Entre altres mesures, el text insta el Govern a complir el compromís del preacord signat entre l'AGI (formada per la Diputació, la Generalitat i la Cambra de Comerç), i la companyia Ryanair, per 'salvar aquest període de transició amb el compromís de cercar junts un model d'aeroport per a les comarques gironines'.

El text també insta l'executiu a convocar una taula d'àmbit català entre administracions (on sigui present l'Ajuntament de Girona) i el teixit social i econòmic, per treballar conjuntament amb relació als aeroports d'interès general de Catalunya (Barcelona, Girona i Reus), i plantejar un posicionament comú davant el concurs convocat pel Ministeri de Foment -l'Estat busca una consultoria per assessorar-se de cara al nou model de gestió principalment del Prat i de Barajas (Madrid), tot i que la moció considera que aquest treball preliminar pot condicionar la futura gestió de l'aeroport de Girona. Els partits també volen que el Govern sigui escoltat per Foment i AENA per una banda, i pels consultors adjudicataris del concurs per l'altra, abans d'iniciar el procés de treball.

D'altra banda, la moció demana al Govern que sol·liciti a Foment la creació d'una figura jurídica de consorci públic (en els diferents aeroports catalans) per tenir capacitat de decisió, on participarien la Generalitat, els ens locals (entre ells el consistori gironí), la Cambra de Comerç i, si és el cas, altres entitats públiques i privades que 'vetllin per l'interès general'.

Una altra petició és encarregar, juntament amb l'AGI, un informe que avaluï el model més idoni per a l'aeroport de Girona, amb l'objectiu que valori què suposaria la desclassificació com a aeroport d'interès general, quin impacte generaria i quin seria el millor model de gestió.
En aquest sentit la moció proposa reunir-se amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, per buscar una solució 'd'urgència', 'un acord entre el Govern i totes les forces polítiques, econòmiques i socials del territori per salvar aquest període de transició'.

Tot i que Puigdemont ha remarcat que cal reclamar el traspàs dels aeroports a la Generalitat, la portaveu del PSC, Isabel Salamaña, ha deixat la porta oberta. L'aeroport serà viable 'a través de traspassos? Que funcioni com a complementari de Barcelona? Ho veurem', ha reflexionat.

Una vintena d'entitats inscrites al primer fòrum ciutadà sobre el TAV del 16 de març

El primer fòrum ciutadà sobre el TAV -un dels compromisos que va adquirir l'alcaldessa a l'audiència pública per debatre i informar sobre les obres de l'alta velocitat- tindrà lloc el 16 de març. Perquè no passi desapercebut, la portaveu del PP, Concepció Veray, ha fet una crida que se n'informi bé, ja que ha lamentat que 'tot just avui s'han rebut les cartes' de convocatòria.

Albert Riera (CiU) ha demanat que s'aprovi el reglament d'aquest fòrum en un ple, mentre que des de l'equip de govern, el regidor de participació ciutadana, Miquel Poch, ha explicat que està previst debatre un esbós de la normativa precisament en el primer fòrum. Ha reiterat que la convocatòria està oberta a les entitats inscrites al registre municipal, entre les quals també hi ha partits polítics, ha recordat.

D'altra banda, Poch ha explicat que una setmana després de l'audiència pública es va enviar un correu a totes les entitats per si volien participar al fòrum, i de moment una vintena ho han demanat -a les inscrites se'ls ha enviat aquest primer reglament perquè puguin estudiar-lo.

Una trentena d'expedients on van participar les empreses sospitoses el 2009 i 2010

A petició de l'oposició, Pagans ha explicat durant el ple que l'Oficina Antifrau va demanar al consistori, en una demanda registrada el 14 de desembre, diversos expedients. No els van dir el motiu, tot i que és 'possible' que estiguin relacionats amb la trama de concessions irregulars d'obres. Així, Antifrau va demanar informació dels projectes d'obra pública de 14 adjudicacions que s'havien fet entre el 2009 i el 2010. Pagans ha volgut remarcar que l'Oficina no va detectar 'cap incidència dirigida a l'Ajuntament' en els 14 expedients que va revisar.

Antifrau també va demanar en quants expedients havien participat determinades empreses durant aquests dos anys, i en total van ser cap a una trentena, segons ha concretat l'alcaldessa -de la mateixa manera, l'Oficina va demanar informació a la Diputació amb relació a diverses obres.