El candidat del PSC a l'alcaldia de Figueres (Alt Empordà), Pere Casellas, ha anunciat avui la seva proposta de crear carrils bici a l'entramat urbà en zones per unir zones estratègiques com ara les estacions de tren i autobús amb centres educatius i barris.
L’estudi que proposa Casellas planteja la creació de dos eixos de circulació per carril bici que creuaran Figueres de nord a sud, a través de l’Avinguda Salvador Dalí, i d’est a oest, que obriran la possibilitat de crear un sistema de ramificacions allà on sigui possible. “Cal que posem ordre a la mobilitat, que és un dels grans reptes de les ciutats modernes que intenten revertir el canvi de fesomia que ha provocat la utilització massiva dels vehicles privats i el canvi radical de l’ús del temps que s’ha derivat d’aquesta actitud”, analitza Pere Casellas, que posa en valor el fet que tant els fons FEDER com la Generalitat tenen previst ajudes per portar a terme la creació de carrils bici en zones urbanes.
Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses de 2009
L’acord ampliat d’aquest pacte, de 2015, preveu una reducció de les emissions del 40% amb límit l’any 2030. El 2018 Figueres tenia 46.381 habitants, 1.000 persones més que en relació al 2015. No hi ha dades de 2018 però és sabut que el 2017 el parc mòbil de Figueres era de 31.178 vehicles (1.000 més que en relació al 2015) i que el 2012 l’entrada i sortida de vehicles a la ciutat se situava en 110.000 per dia. A tot l’Alt Empordà l’augment en aquest mateix període ha estat de 4.615 vehicles.
“El Pla de mobilitat urbana que es va publicar el febrer de 20121 parla, entre altres conclusions, de reduir la congestió de trànsit, de minimitzar recorreguts i de reduir els temps invertits; de proporcionar eines d’informació al ciutadà en temps real, d’impulsar el transport públic i els desplaçaments saludables com anar a peu o amb bicicleta. Doncs bé, el govern de Marta Felip no va fer res per aconseguir cap d’aquests objectius obviant les recomanacions dels tècnics municipals”, lamenta Casellas.
Posar ordre a la ciutat exigeix també una actuació ferma a favor d’una mobilitat sostenible, raonable i adaptada a les condicions de Figueres. Malauradament avui Figueres és una ciutat que ha de revertir una situació de desordre també en la mobilitat i ho ha de fer, d’entrada, actualitzant el Pla de mobilitat urbana que parla de crear dos grans eixos de trànsit que coincideixen amb el creuament Nord-Sud i Est-Oest.
Aquest pla també adverteix que hi ha una alta densitat de trànsit de mes de dos vehicles per habitant-dia; i que l’índex de mobilitat total es de 3,72 viatges/dia. “Fins ara no s’ha fet res per aconseguir que sigui una realitat un dels indicadors del Pla: el que fixava aconseguir en 6 anys, és a dir el 2018, una reducció del 46% de l’ús del vehicle privat. Definitivament cal posar ordre”