'Què és això d'educar en temps de crisi?' és el títol de la conferència que el ministre ha impartit aquest dilluns en el marc del Fòrum Tribuna Girona, i on ha aprofundit sobre les claus en l'ensenyament i per a què serveix. En aquest sentit, ha insistit en la importància de la formació, ja que qui no en tingui de qualificada 'serà carn d'ERO'. Com més baix és el grau de formació més alt és l'índex d'atur, segons ha argumentat Gabilondo, de manera que 'no és veritat que sigui igual tenir estudis o no'. A part, rebre ensenyament és clau per al 'desenvolupament personal', així com també per la bona salut de la democràcia i per a la llibertat, segons el ministre.
'Dret a la diferència sense diferència de drets'
Gabilondo ha alertat que ajuntant els alumnes en dificultats al mateix lloc es fa 'difícil' la integració. A part, en alguns casos no hi ha estabilitat en la comunitat educativa -amb mobilitat de professors-, fet que se suma a aquesta situació d'escolarització difícil. 'Mai s'havia fet un esforç econòmic igual, però potser s'han de distribuir millor els recursos', ha reconegut.
En aquest sentit, ha argumentat que cal un 'dret a la diferència sense una diferència de drets', i això 'no és el cafè per a tots, sinó el pa per a tots'. Així ha defensat Gabilondo una 'educació sense exclusió', ja que 'la qualitat sense equitat és elitisme'. D'aquesta manera, 'un cop universalitzada l'educació', el repte és 'com aconseguir qualitat'.
A la 'competitivitat' li falta 'la solidaritat i la cooperació'
L'educació sempre és una tasca 'oberta' que requereix 'intensitat, persistència i paciència'. Així mateix, Gabilondo ha emfatitzat que no es pot viure 'encegats per la individualitat i l'actualitat', ja que cal 'pensar més àmpliament i més col·lectivament'. En aquest sentit, el ministre ha reflexionat que cal afegir a la 'competitivitat' la 'solidaritat i cooperació'.
Pel titular d'Educació els valors són 'imprescindibles', ja que 'educar no és només adquirir coneixements', ha argumentat. Els mestres cal que s'impliquin en l'aprenentatge, ja que 'el bon professor no diu fes-ho com jo, sinó fes-ho amb mi', ha exemplificat.
El ministre ha subratllat que cal motivar l'alumnat, ja que és 'molt important que s'esperi alguna cosa dels nens'. 'Facin la prova de dir a un alumne que és inútil cada dia i tindran èxit', ha afegit. Així, la motivació, l'afecte, la implicació de la comunitat educativa, la incidència del professor -amb més o menys autoritat moral, per exemple-, són algunes de les claus en l'ensenyament, per Gabilondo.
Més flexibilitat
A l'Estat, alguns dels punts en què s'ha d'incidir en l'educació, segons Gabilondo, és en incrementar l'oferta per als nens de 0 a 3 anys; la lluita contra l'abandonament dels que rendeixen millor, o establir un mapa dels estudis d'FP a nivell espanyol perquè l'oferta sigui equilibrada. En aquest sentit el ministre ha reivindicat la 'dignitat dels oficis' i una major formació en FP. 'La idea que la formació professional era per als que no podien fer res més ha desaparegut', ha argumentat.
D'altra banda, Gabilondo ha defensat un model universitari que impliqui mobilitat, de manera que no cal que cada ciutat tingui la seva universitat. Un altre dels aspectes que cal millorar és que el sistema educatiu tingui més 'flexibilitat', perquè 'amb més complements de formació es pugui avançar en diferents direccions', segons el ministre.
Els valors dels adults són 'molt contagiosos'
Gabilondo ha recordat que no només s'educa en horari escolar, ja que els videojocs, la televisió o el comportament dels pares, per exemple, són altres dels elements que influeixen en els fills. 'A vegades diuen que els nens no tenen valors, però és que els dels adults són molt contagiosos', ha reflexionat en aquest sentit.
Rigau defensa que només han retallat les despeses de funcionament
Per la seva banda, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha explicat que el seu Departament ha fet el mateix que el Ministeri d'Educació, que ha retallat només les despeses de funcionament. Així, no es toquen 'ni els plans ni el professorat'. En aquest sentit, ha defensat que tot i que s'ha suspès el pla per dotar d'ordinadors les aules de l'1 x 1, no significa que no es destinin els recursos a un altre programa per a l'equipament tecnològic.
'Totes les administracions públiques estan fent esforços de contenció, però a Catalunya la situació és més crítica que al mateix Ministeri', ha lamentat Rigau -les competències en ensenyament recauen sobre cada comunitat.
'Dret a la diferència sense diferència de drets'
Gabilondo ha alertat que ajuntant els alumnes en dificultats al mateix lloc es fa 'difícil' la integració. A part, en alguns casos no hi ha estabilitat en la comunitat educativa -amb mobilitat de professors-, fet que se suma a aquesta situació d'escolarització difícil. 'Mai s'havia fet un esforç econòmic igual, però potser s'han de distribuir millor els recursos', ha reconegut.
En aquest sentit, ha argumentat que cal un 'dret a la diferència sense una diferència de drets', i això 'no és el cafè per a tots, sinó el pa per a tots'. Així ha defensat Gabilondo una 'educació sense exclusió', ja que 'la qualitat sense equitat és elitisme'. D'aquesta manera, 'un cop universalitzada l'educació', el repte és 'com aconseguir qualitat'.
A la 'competitivitat' li falta 'la solidaritat i la cooperació'
L'educació sempre és una tasca 'oberta' que requereix 'intensitat, persistència i paciència'. Així mateix, Gabilondo ha emfatitzat que no es pot viure 'encegats per la individualitat i l'actualitat', ja que cal 'pensar més àmpliament i més col·lectivament'. En aquest sentit, el ministre ha reflexionat que cal afegir a la 'competitivitat' la 'solidaritat i cooperació'.
Pel titular d'Educació els valors són 'imprescindibles', ja que 'educar no és només adquirir coneixements', ha argumentat. Els mestres cal que s'impliquin en l'aprenentatge, ja que 'el bon professor no diu fes-ho com jo, sinó fes-ho amb mi', ha exemplificat.
El ministre ha subratllat que cal motivar l'alumnat, ja que és 'molt important que s'esperi alguna cosa dels nens'. 'Facin la prova de dir a un alumne que és inútil cada dia i tindran èxit', ha afegit. Així, la motivació, l'afecte, la implicació de la comunitat educativa, la incidència del professor -amb més o menys autoritat moral, per exemple-, són algunes de les claus en l'ensenyament, per Gabilondo.
Més flexibilitat
A l'Estat, alguns dels punts en què s'ha d'incidir en l'educació, segons Gabilondo, és en incrementar l'oferta per als nens de 0 a 3 anys; la lluita contra l'abandonament dels que rendeixen millor, o establir un mapa dels estudis d'FP a nivell espanyol perquè l'oferta sigui equilibrada. En aquest sentit el ministre ha reivindicat la 'dignitat dels oficis' i una major formació en FP. 'La idea que la formació professional era per als que no podien fer res més ha desaparegut', ha argumentat.
D'altra banda, Gabilondo ha defensat un model universitari que impliqui mobilitat, de manera que no cal que cada ciutat tingui la seva universitat. Un altre dels aspectes que cal millorar és que el sistema educatiu tingui més 'flexibilitat', perquè 'amb més complements de formació es pugui avançar en diferents direccions', segons el ministre.
Els valors dels adults són 'molt contagiosos'
Gabilondo ha recordat que no només s'educa en horari escolar, ja que els videojocs, la televisió o el comportament dels pares, per exemple, són altres dels elements que influeixen en els fills. 'A vegades diuen que els nens no tenen valors, però és que els dels adults són molt contagiosos', ha reflexionat en aquest sentit.
Rigau defensa que només han retallat les despeses de funcionament
Per la seva banda, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha explicat que el seu Departament ha fet el mateix que el Ministeri d'Educació, que ha retallat només les despeses de funcionament. Així, no es toquen 'ni els plans ni el professorat'. En aquest sentit, ha defensat que tot i que s'ha suspès el pla per dotar d'ordinadors les aules de l'1 x 1, no significa que no es destinin els recursos a un altre programa per a l'equipament tecnològic.
'Totes les administracions públiques estan fent esforços de contenció, però a Catalunya la situació és més crítica que al mateix Ministeri', ha lamentat Rigau -les competències en ensenyament recauen sobre cada comunitat.