Denuncien mitja dotzena de controladors aeris de l'aeroport de Vilobí pel motí del desembre

Els Jutjats de Santa Coloma de Farners s'han fet càrrec de la instrucció del cas, que es troba sota secret

La vaga encoberta de controladors aeris va deixar a terra uns 10.600 passatgers que esperaven poder agafar alguns dels vols que sortien des de l'aeroport de Girona. A partir de primera hora de la tarda del 3 de desembre, en plena operació sortida, i fins al matí del dia 5, cap avió es va enlairar des de la pista de Vilobí d'Onyar.

Les cues de passatgers davant els mostradors de Ryanair, els equipatges amuntegats a la terminal i -sobretot- la indignació i l'allau de reclamacions van ser constants. De fet, el fiscal en cap de Girona, Josep Maria Casadevall, concreta que l'actitud dels controladors va suposar 'la paralització de l'aeroport'.

Tot i que les anul·lacions ja van començar el divendres, el dia més caòtic va ser dissabte, quan la companyia Ryanair va decidir cancel·lar les 52 operacions (26 sortides i 26 arribades) que hi havia previst operar des de Girona. La normalitat no va tornar fins diumenge, després que l'estat espanyol decretés l'estat d'alarma arran de la situació que es vivia als aeroports.

A instàncies de la fiscal superior de Catalunya, Teresa Compte, la fiscalia de Girona va obrir diligències per investigar si la vaga dels controladors suposava una infracció de la llei de navegació aèria. En total, a la torre de Vilobí d'Onyar es van investigar nou incidències, de les quals mitja dotzena s'han portat als jutjats.

La denúncia per part de la fiscalia de Girona es va presentar a principis d'aquesta setmana als Jutjats de Santa Coloma de Farners. L'escrit es refereix a 'sis o set controladors' -segons ha precisat Casadevall- que els dies 3 i 4 de desembre van abandonar els seus llocs de treball o no s'hi van presentar.

Delicte de sedició

En concret, la fiscalia acusa els controladors aeris d'un delicte de sedició, previst a la Llei de Navegació Aèria del 1964 o, alternativament, d'un delicte d'abandonament de funcions. En concret, la fiscalia vol aplicar als denunciats l'article 20 de la llei, que castiga amb penes de presó aquells que impedeixen la navegació aèria des d'un aeroport.

D'altra banda, Josep Maria Casadevall també considera que, de manera alternativa, als controladors se'ls pot aplicar el delicte de l'article 409 del Codi Penal, el d'abandonament de funcions, perquè al seu parer es tracta de 'funcionaris'. El fiscal en cap de Girona ha avançat que, a partir d'ara, els Jutjats de Santa Coloma de Farners són qui es faran càrrec de la instrucció del cas, tot i que a instància seva, les actuacions seran secretes.

Per últim, Casadevall també ha dit que, per part de la fiscalia, es participarà 'activament' en el procés.