Una quarantena de parades de Girona informen de l'arribada del pròxim bus en temps real

L'Ajuntament està enllestint la instal·lació d'un sistema GPS que busca augmentar la fiabilitat del transport públic

(Última actualització 16:04h 03/01/11)

L'Ajuntament de Girona preveu anar enllestint la instal·lació d'aquest nou sistema de gestió dels autobusos urbans. En total, hi haurà pantalles en 39 parades de la ciutat, ja sigui instal·lades en marquesines o en pals. Salamaña ha explicat que encara que de moment no arribarà a totes les parades, sí que han seleccionat les que tenen més afluència d'usuaris. 'N'hi haurà a les que utilitza més gent i totes les línies d'autobús tindran parades amb el nou sistema', ha concretat la tinenta d'alcalde.


Completar la instal·lació d'aquest nou sistema consta de tres fases perquè cal instal·lar les pantalles a les parades, adequar els busos i sinconitzar-ho tot amb un centre de control. El sistema de gestió via satèl·lit permetrà saber en quin lloc exacte està l'autobús i preveure a quina hora arribarà a la següent parada. 'Bàsicament donarà fiabilitat', ha explicat Salamaña que detalla que ara els usuaris del bus podran saber des de la parada en quants minuts exactes arribarà el següent. 'També sabran si hi ha alguna incidència que afecti el servei', ha detallat Salamaña.

Dins els busos, els conductors sabran amb quants minuts de diferència passa el bus previ i això permetrà quadrar les freqüències de pas. A més, servirà per saber quants passatgers exactes pugen per parada i els conductors tindran comunicació mans lliures directe amb l'empresa. Els passatgers sabran, a través de les pantalles, en quin punt del recorregut es troben i quina és la pròxima parada.

Des de les parades, els usuaris tindran accés a dues pantalles. Una informant de la freqüència de pas del bus i l'altra amb informació general de la ciutat, com esdeveniments culturals o afectacions viàries. Les pantalles també estan adaptades per a persones cegues que podran activar la megafonia a través d'un dispositiu especial. 'No caldrà que soni tot el dia, que podria ser molest, però ho podran fer sonar quan ho necessitin', ha detallat la tinenta d'alcade.

El sistema és el mateix que utilitzen els busos de Barcelona i, de fet, estarà també connectat amb l'ATM de Barcelona. Salamaña ha explicat que ho han tenint en compte la perspectiva futura d'integrar tota la xarxa de transports públics del país. 'Ningú entendria que féssim una despesa gran amb un sistema diferent i que més endavant calgués canviar-ho', ha conclòs Salamaña.

La CUP critica la mesura

La Candidatura d'Unitat Popular ha criticat aquest matí el nou servei assegurant que caldria millorar de forma substancial els sistemes d'autobusos. La formació reclama un augment dels autobusos i de la freqüència de pas, la millora dels itineraris i la informació dels panells i també la inversió en noves marquesines. 'Hi ha línies que en hores puntes van saturades. Cal invertir en la compra de nous vehicles enlloc d'hipotecar-se en un sistema que no ha demanat ningú i que no era tan prioritari', ha explicat en Jordi Navarro, portaveu de la formació. 'En tot cas, ara que ja tenim aquest sistema cal l'Ajuntament pensi a instal·lar un sistema de megafonia als vehicles (controlat pel mateix GPS) per tal que les persones cegues o amb visió limitada puguin saber en tot moment on es troben', ha afegit Navarro. Aquest sistema ja s'aplica amb èxit en d'altres ciutats catalanes segons assegura el portaveu.