'No hi ha cap dubte sobre el futur de la línia fins a Portbou'. Així de contundent s'ha mostrat el conseller que assegura que el compromís tant del Govern -pendent de tenir les competències dels Regionals- com del govern espanyol -titular fins ara- és el de mantenir aquesta connexió. Joaquim Nadal ha recordat que l'enllaç ferroviari entre Figueres i Portbou té una circulació diària d'onze trens en doble sentit. Per això, conclou que articular el futur sistema de Rodalies de les comarques gironines passa per 'mantenir i reforçar' aquest tram.
Nadal ha afirmat que qui pensi que 'una circumstància excepcional, una vaga o les condicions climatològiques poden fer perillar la línia, s'equivoca'. El conseller ha explicat que el Govern ja ha manifestat a l'operadora Renfe que és una línia 'clau' per articular el nou sistema de Rodalies i que 'és una prioritat que no es pot abandonar'.
Sense increment tarifari
Amb el traspàs de Regionals sobre la taula i una data fixada per a l'entrada en funcionament de l'alta velocitat, Joaquim Nadal ha assegurat que 'el compromís' de no incrementar les tarifes del tren convencional continua ferm. 'Es manté el compromís de present i de futur', ha reiterat Nadal que exposa que no hi haurà cap augment de preus per als trens entre Barcelona i Portbou fins que s'hagin acabat les obres d'alta velocitat.
Nadal ha explicat que és un compromís del mateix president del govern espanyol amb la plataforma d'usuaris de Renfe i que des del Govern el mantenen en plena vigència. Encara que renovin els combois, les tarifes no patiran cap increment fins que els treballs de construcció del TAV hagin finalitzat.
La impuntualitat es paga
Un altre dels compromisos del Govern quan sigui efectiu el traspàs dels Regionals és millorar la devolució dels diners dels bitllets quan els combois arribin tard, coneguda com a 'devolució exprés'. Fins ara i de 'forma excepcional', Renfe només torna els diners als usuaris del tren entre les comarques gironines i Barcelona i la reclamació s'ha de fer a l'estació de destí. Nadal ha explicat que la intenció és perfeccionar els mecanismes i que també es pugui fer de forma informàtica.
A més, el conseller ha exposat que la intenció és que aquesta devolució exprés es faci en totes les línies de tren perquè 'l'objectiu és la puntualitat'. 'Avui s'aplica de forma excepcional però, en el futur, hem d'acabar generalitzant-ho', ha conclòs Nadal.
Ampliació dels ports
Joaquim Nadal ha afirmat que des del Govern, i amb ell mateix al capdavant de la conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, han treballat en la línia 'd'esprémer al màxim les possibilitats de les làmines d'aigua existents'. I, segons el candidat, aquesta és la tendència que proposen per al futur del litoral de les comarques gironines. Nadal defensa que el que cal és donar continuïtat a les instal·lacions existents i, alhora, fer ampliacions a les que puguin assumir més amarratges.
'En el conjunt del litoral que tenim, no es veu cap port esportiu nou possible', ha afirmat Joaquim Nadal que també defensa optimitzar recursos i que els ports pesquers i comercials actuals tinguin més amarraments per a embarcacions d'esbarjo.
El cap de llista socialista per Girona ha afegit que també hi ha una tercera línia de treball que cal continuar explorant: la de reduir el nombre de boies que en els darrers anys han proliferat a badies i platges i substituir-les per pantalans mòbils gestionats de forma municipal o en concessió. Segons Nadal, aquestes estructures temporals es podrien retirar a la tardor, abans de la primera llevantada.
GR de ronda
El candidat del PSC creu que la creació d'un camí litoral de Gran Recorregut (GR) que unís tots els camins de ronda de la Costa Brava -de Blanes al Cap de Creus- seria un factor dinamitzador del turisme a les comarques gironines. Nadal assegura que el 80% dels camins de ronda tenen continuïtat i que només el 20% estan pendents d'adequació, d'obertura o d'expropiació. Per això, s'ha compromès a unir en un sol sender la Costa Brava en el pròxim mandat.
La proposta socialista preveu potenciar el valor afegit dels camins de ronda vinculant-ho a professions tradicionals, medi ambient i paisatge, esports i, sobretot, gastronomia.