Els primers TAV que enllaçaran Figueres i París començaran a circular el 19 de desembre

Hi haurà dues freqüències diàries per sentit i els viatgers que continuïn fins a Barcelona hauran de canviar de tren

Després de setmanes d'incògnita, Renfe i la companyia francesa SNCF han desvetllat avui quan començaran a circular trens de passatgers pel tram internacional del TAV, que comprèn el túnel del Pertús (Alt Empordà). La data escollida és el diumenge 19 de desembre, i demà ja es començaran a posar a la venda els bitllets que permetran anar des de Barcelona fins a París.


De totes maneres, tot aquest trajecte no es farà en alta velocitat. I és que fins que no es completi la línia del TAV fins a la frontera -a finals del 2012 o principis del 2013-, Renfe posarà un tren de mitja distància semidirecte que anirà des de Barcelona fins a l'estació provisional del TAV a Vilafant (Alt Empordà).

Des d'aquí, els passatgers que continuïn el trajecte fins a París hauran de canviar de tren i esperar-se a l'andana entre un quart d'hora i 26 minuts. A partir d'aquí, un TAV francès s'encarregarà de cobrir el trajecte entre Figueres i París. Hi haurà dues freqüències diàries d'anada i tornada, una al matí i una altra al migdia.

De totes maneres, per arribar fins a París, els TAV francesos hauran de reduir la velocitat un cop deixin enrere el tram internacional, perquè entre Perpinyà i Montpeller hauran de compartir via amb la resta de combois. Amb aquestes noves connexions, el temps de viatge entre Barcelona i París serà de 7 hores i 25 minuts, 'la qual cosa suposa una reducció d'una hora i quart respecte els actuals', segons ha ressaltat el president de Renfe, Teófilo Serrano.

Per cobrir l'enllaç entre Barcelona i l'estació de Vilafant, Renfe posarà en marxa un servei de trens semidirectes que només s'aturaran a Girona. Els trens que faran aquest trajecte seran del model 449; és a dir, com els actuals Mitja Distància que es fan servir a la línia Figueres-Portbou.

'Seran trens de mitja distància, però les característiques del servei seran d'alta velocitat', ha concretat Serrano. El president de Renfe també ha afegit que aquests combois els ofereixen 'versatilitat' i poden transportar fins a 500 passatgers, 'que és el màxim que admet un TAV francès de dos pisos'.

L'entrada en funcionament de la nova connexió també suposarà haver de suprimir el Talgo que actualment cobreix el trajecte Barcelona-Montpeller.

Des de 63,30 euros fins a 130,90

A partir de demà, Renfe traurà a la venda els nous bitllets per anar des de Barcelona fins a París. Els abonaments costaran entre 63,30 euros i 130,90 euros, depenent de la tarifa que s'esculli (les que admeten canvis i devolucions, o les que no).

De totes maneres, per comprar tot el bitllet sencer caldrà anar a taquilles. I és que, si es desitja adquirir els abonaments a través del web de Renfe, la pàgina només permetrà comprar el bitllet entre Barcelona i Figueres. A partir d'aquí, i per anar fins a París o alguna altra de les ciutats on s'aturi el TAV francès (Perpinyà, Narbona, Montpeller i Nimes) els passatgers hauran d'anar a la guixeta de l'estació de Vilafant.

El president de Renfe ha assegurat que aquesta circumstància es deu a problemes d'adaptació tecnològica. 'Esperem que estiguin tots resolts la primavera de l'any vinent', ha puntualitzat Teófilo Serrano.

Dos dies després, mercaderies

Durant la compareixença d'aquest matí, el president de Renfe també ha posat una altra data sobre la taula: el 21 de desembre. I és que aquest serà el primer dia en què els trens de mercaderies d'ample europeu també començaran a circular pel túnel del Pertús.

Per arribar fins al tram internacional del TAV, aquests combois utilitzaran el tercer rail, que els permetrà anar des del port de Barcelona fins a la frontera i, des d'aquí, arribar fins a Lió (França) o Milà (Itàlia). Teófilo Serrano ha concretat que la intenció és que circulin quatre trens de mercaderies per setmana.

'Com que el servei de mercaderies ja està liberalitzat, a més de Renfe aquesta connexió també la podran utilitzar altres companyies', ha indicat el president de Renfe. Els combois de mercaderies que circulin per l'ample europeu també podran incrementar la capacitat de càrrega, passant dels 450 metres per comboi als 750 metres.

'L'estalvi de temps per fer els trajectes serà de fins a cinc hores, ja que s'eliminarà el control de mercaderies a la frontera', ha conclòs Serrano.