Els vehicles fantasma a la carretera

Com hi acaben? Quant de temps s'hi queden? Els Mossos tenen un protocol per fer-se'n càrrec

  • Un vehicle amb el parany posat a la C-66z dins el terme municipal de Besalú. M. Estarriola
    Un vehicle amb el parany posat a la C-66z dins el terme municipal de Besalú
    Fotos: M. Estarriola
  • Detall d'una roda amb el parany posat. M. Estarriola
    Detall d'una roda amb el parany posat
    Fotos: M. Estarriola
  • Interior del vehicle abandonat al carrer de la Indústria de Girona. M. Estarriola
    Interior del vehicle abandonat al carrer de la Indústria de Girona
    Fotos: M. Estarriola
  • Un vehicle abandonat aparcat al carrer de la Indústria de Girona. M. Estarriola
    Un vehicle abandonat aparcat al carrer de la Indústria de Girona
    Fotos: M. Estarriola
  • El cap de Trànsit a Girona, Joan Costa. M. Estarriola
    El cap de Trànsit a Girona, Joan Costa
    Fotos: M. Estarriola
  • Un vehicle abandonat al marge d'una sortida de l'autopista a Vilademuls. M. Estarriola
    Un vehicle abandonat al marge d'una sortida de l'autopista a Vilademuls
    Fotos: M. Estarriola

Sovint circulant per la carretera es veuen vehicles al voral amb un parany a la roda o bé embolcallats amb una cinta policial. La primera vegada que es visualitza produeix curiositat però quan aquest vehicle passa allà mesos sense que ningú el retiri es converteix en part del paisatge. Aquests són els anomenats 'vehicles fantasma' i que els Mossos d'Esquadra tenen un protocol específic per a fer-se'n càrrec.

L'inspector en cap de Trànsit a Girona, Joan Costa, assegura que es poden veure vehicles al voral degut a diversos supòsits. "Si porten el parany a la roda és degut a una actuació policial, mentre que si estan envoltats per una cinta significa que ens l'hem trobat allà abandonat", explica en declaracions a El Gerió Digital.

Les actuacions directes per part dels agents són totes aquelles que es poden produir, per exemple, en un control de d'alcoholèmia. Si el conductor del vehicle dona positiu per alcohol o drogues, aleshores el turisme és immobilitzat fins que algú altre se'n pugui fer càrrec (o el propietari l'endemà). Aquest és un dels casos més senzills i que es solucionen amb més rapidesa.

Amb tot, també podria ser que els agents trobessin un vehicle abandonat a peu de carretera. "Al veure'l comprovem que no hagi estat robat i ens posem en contacte amb el propietari", apunta Costa. A partir d'aquí el vehicle queda encerclat amb la cinta durant 48 hores i posteriorment és retirat amb una grua a un garatge. És aleshores que esperen que el propietari el reculli. "Ens trobem en cotxes molt atrotinats que els propietaris no en volen saber res i quan se'ls espatlla el deixen tirat on sigui per evitar la paperassa de donar-lo de baixa. Aixequem acta i parlem amb ell un cop localitzat perquè el reculli", apunta.

De no ser així es porta a un garatge passats dos dies i es tracta el vehicle com un residu solid. En el termini de dos mesos el propietari ha de renunciar al bé perquè pugui ser destruït. Si passat aquest temps no ha donat resposta es procedeix a la seva destrucció per silenci administratiu.

En alguns casos es poden veure vehicles amb la cinta que superen aquestes 48 hores i són aquells que no s'aconsegueix localitzar el conductor i la gestió de la retirada del vehicle va a càrrec d'un Ajuntament. En aquests casos els tràmits són més lents i és necessari publicar la retirada del cotxe en el Butlletí Oficial de la Província (BOP). En d'altres, podem trobar cotxes amb el parany a la roda i quedar-se allà durant mesos. "En aquests casos entraríem dins el supòsit judicial, quan aquest està implicat en algun robatori i s'ha convertit en vehicle de fugida o passa a ser l'arma homicida en algun atropellament mortal. Aleshores és el jutge el que decreta què cal fer amb el vehicle", explica l'inspector en cap el qual apunta que en aquests casos poden passar mesos abans no es pronuncia.

Finalment, la darrera actuació tindria a veure amb els cotxes aparcats dins un poble o ciutat. Aquests solen ser objecte d'actuació quan porten estacionats més d'un mes en el mateix lloc i comencen a aparèixer  símptomes clars de deteriorament. "Aixequem un acte i passats trenta dies comencem els tràmits per tal de contactar amb el titular i procedir a la destrucció". Si en el primer cas el cotxe podia esperar dos mesos a ser destruït en aquest només és necessari esperar-ne un.

Totes aquestes actuacions venen regulades a través de la Llei de Seguretat Vial que va experimentar la seva darrera reforma l'any 2010.

Costa ha avançat que en aquests moments treballen conjuntament la Direcció General de Trànsit i el Servei Català de Trànsit per tal d'unificar criteris i protocols, sobretot pel que fa a petits municipis sense policia local, dipòsit ni servei de grua.